۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۸ : ۰۹
خداوند درآیه اول و دوم سوره مبارکه فتح میفرماید: «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا؛ لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا؛ ما تو را پیروزى بخشیدیم [چه] پیروزى درخشانى؛ تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد و نعمت خود را بر تو تمام کند و تو را به راهى راست هدایت کند.» در این آیات خداوند متعال میفرماید یا رسولالله(ص) ما به تو فتح آشکاری دادیم تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو در گذرد. در ظاهر این آیه گویی نعوذاً بالله حضرت دچار خطا و اشتباهی شدهاند و خداوند او را مورد بخشش قرار داده است که در این صورت عصمت حضرت مورد شبهه قرار میگیرد.
این مسأله باعث شد در دوران مختلف اصحاب و حتی معاندان عترت(ع) این مسأله را از این بزرگواران بپرسند. در این راستا شخصی از امام هادی درباره آیه دوم سوره فتح پرسید و حضرت در پاسخ فرمود: پیامبر خدا(ص) کدام گناه گذشته و آیندهای دارد؟ این گناهان گذشته و آینده شیعیان علی(ع) است که خدا آن را بر دوش پیامبر(ص) مینهد و از همه به خاطر او در می گذرد». (بحار الأنوار، ج24، ص273)
متن روایت: سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثُ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَلِیَغْفِرَلَکَاللَّهُماتَقَدَّمَمِنْذَنْبِکَوَماتَأَخَّرَ فَقَالَ ع وَ أَیُّ ذَنْبٍ کَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص مُتَقَدِّماً أَوْ مُتَأَخِّراً وَ إِنَّمَا حَمَّلَهُ اللَّهُ ذُنُوبَ شِیعَةِ عَلِیٍّ ع مِمَّنْ مَضَى مِنْهُمْ وَ بَقِیَ ثُمَّ غَفَرَهَا لَهُ.