عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶
نگاه عقیق به طرح جدید مجازی حجت‌الاسلام‌ بی‌آزار تهرانی
حقیقتاً امروز فضای مجازی میدان درخور توجهی است، زیرا تأثیرگذاری آن بر حوزه تفکرات و اندیشه‌هاست..قطعاً با برنامه‌ریزی و همت‌افزون و رویه جهادی (گذشتن از مال، وقت، آبرو و...) می‌توان بر اهداف شوم دشمن غلبه پیدا کرد و در عرصه ابلاغ و تأثیر بسیار افزون‌تر از روش‌های سنتی به میدان آمد.

عقیق: از جمله منبری هایی است که اهمیت فضای مجازی را در عصر حاضر بسیار بالا می داند و معتقد است برای خنثی نمودن برنامه های دشمن برای نسل جوان ، باید در این عرصه تاثیر جدی گذاشت.

حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی از همین رو ، مدت هاست در صفحه ایستاگرام خود با مخاطبینش ارتباط مستقیم دارد. به تازگی این واعظ برجسته در طرحی به نام "رو دردرو"  از اعضای صفحه اش که عمدتا از جوانان هستند خواست تا بگویند :  اگر منبری بودند مهمترین موضوعی که که درباره آن سخن می گفتند چه بود؟ وی علاوه بر این نظر خواهی به سه نفر از بهترین نظردهندگان جوایزی را نیز اهدا کرد.

جالب اینجاست که او برای میلاد حضرت زهرا(س) نیز طرح رودررو را به فاز دوم کشانده و این بار به بهترین جمله در مورد مادر هدیه می‌دهد. به گفته خودش این بار شرکت‌کنندگان بیشتری در قرعه‌کشی شبانه و لایو(که به صورت زنده قرعه‌کشی انجام می‎شود) برگزیده خواهند شد.

مشروح گفت و گوی عقیق با حجت الاسلام بی آزار تهرانی درباره ضرورت های حضور در فضای مجازی را در ادامه می‌خوانید:

*به عنوان مقدمه بحث بفرمایید چقدر فضای مجازی اهمیت دارد که جنابعالی با این همه همیت وارد این عرصه شده‌اید؟

حقیقتاً امروز فضای مجازی میدان درخور توجهی است، زیرا تأثیرگذاری آن بر حوزه تفکرات و اندیشه‌هاست. یعنی به عبارت بهتر دیگر نبرد ما فیزیکی نیست و حوزه تسخیر دشمن اندیشه‌ای است. می‌دانید که در نظام سلطه پادشاهان دیروز تن مردمان را به زنجیر می‌کشیدند و در برده‌داری مدرن و سرمایه‌داری امروز با جهان رنگارنگ "نت" چشم‌ها را خیره و جان‌ها را تسخیر می‌کنند. ما باید باور کنیم وقتی به چیزی خیره می‌شویم خوبی‌ها و بدی‌هایش را پذیرفته‌ایم پس مراقب باشیم به چه چیزی خیره می‌شویم ابزار مدرن امروز تسلیحات جنگ نرم و شاهراه نفوذ فرهنگی است. به همین خاطر به میدان آمدیم تا با تبعیت از امر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این جبهه خدمتگزاری کنیم. زیرا برخلاف عده‌ای تصورم بر این است که فرصت‌گذاری در این عرصه فرصت‌سوزی نیست و به واقع در این جایگاه می‌توان عرصه تهدیدات را به بهترین فرصت‌ها تبدیل کرد.

*منظورتان از این جمله‌ای که به کار بردید فرصت‌گذاری در این عرصه فرصت سوزی نیست یعنی چه؟ جنابعالی در فضای مجازی چه رویه‌ای دارید و یا به قول خودتان چگونه سربازی می‌کنید؟

در این روزگاری که بعضی‌ها به هر قیمتی در پی دیده‌شدن هستند و شهرت در هر فضایی‌، دغدغه‌شان است ما بر آن شدیم این دغدغه‌های دیده شدن را در حریم قرآن و عترت قیمتی کنیم. اینکه بنده در این عرصه ورود کردم دریافت کاملاً واضح و تجربه وافری است که در فضای مجازی، نشر حقیقت و معارف از فضای بیرون و روش‌های سنتی موجود تأثیرگذارتر است. کسانی را در این عرصه می‌بینم که شاید هیچ زمانی در مراکز ترویج و تبلیغ با آن‌ها "رودررو" نشویم. این حرکت اخیر بر پایه فهم این ظرفیت است یعنی به وجود آوردن طرحی تحت عنوان "رودررو"؛ غالباً در منابر به جایگاه بسیار ویژه‌ای و نفس حضور در آن محافل معنوی تأثیرات غیرقابل مقایسه‌ای برای اذهان و قلوب خواهد داشت. اما معمولاً ما متکلم وحده‌ایم و امیدمان نگاه ملکوتی و توجه خاص آل‌الله در این گونه محافل است. اما این روش که در جایگاهی ما شنونده نظرات، انتقادها و خواسته‌های مستمعین به ویژه نسل جوان باشیم حرکتی مهم و نوین است. این روش جدید که بنده از آن به اسلوب "رودررو" تعبیر کرده‌ام در حقیقت باز کردن میدان برای نسل جوان و ارتباط صمیمی و تأثیرگذاری بر این اقشار و گروه‌هاست.

*خیلی از همکاران و هم‌لباسی‌های شما اعتقاد دارند اگر وارد فضای مجازی شوند از مطالعه، بحث و درس و حتی منبری که می‌خواهند آماده کنند عقب می‌مانند. به تعبیر دیگر شاید نتوانند آن طور که باید و شاید این فضا را مدیریت کنند. نظر شما در این باره چیست؟

واقعاً این عرصه را میدان جهاد می‌بینم. چطور یک زمانی طلبه و پزشک ما کارهای روزمره خودشان را رها می‌کردند و به صحنه نبرد می‌رفتند اگر جنگ نرم را نیز عرصه جنگ تمام عیار ببینیم قطعاً از عافیت‌طلبی و انفعال بیرون خواهیم شد. البته ناگفته نماند کاربری و هدف‌گذاری شبکه‌های اجتماعی بر همین پایه است اما زبدگان و سربازان عرصه فرهنگ باید مدیریت را به دست بگیرند و نه اینکه فضای مجازی آن‌ها را مدیریت کند. قطعاً با برنامه‌ریزی و همت‌افزون و رویه جهادی (گذشتن از مال، وقت، آبرو و...) می‌توان بر اهداف شوم دشمن غلبه پیدا کرد و در عرصه ابلاغ و تأثیر بسیار افزون‌تر از روش‌های سنتی به میدان آمد.

*این بی‌اعتنایی به شبکه‌های مجازی و حتی وجود رسانه در حالی اتفاق می‌افتد که هیئت خودش یک رسانه مهم و تأثیرگذار است. بسیاری از دشمنان هم امروز این خلأها را می‌بینند و سوء استفاده می‌کنند؛ شما هم این تهدید را جدی می‌بینید؟

بله. اما درصد کمی هستند که امروز به اهمیت رسانه پی نبرده‌اند. معمولاً کسانی که ارتباط دقیق با نسل جوان دارند این مسئله را مانعة الخلو می‌بینند یعنی ناچار هستند که به مقتضای موجود الزام به برنامه‌ریزی ‌شوند. چراکه می‌دانند امروز از 70 میلیون جمعیت کشور، 60 میلیون در تلگرام فعالیت دارند. باید این میدان را جدی گرفت مگرنه مشمول همان تهدیدهای دشمنان خواهند شد.

*شاید برخی ندادند که با چه عرصه‌ای مواجه هستند، محاسن و معایب فضای مجازی را چطور می‌بینید؟

صفحه شخصی پایگاهی است برای معرفی شخص اما خیلی از دوستان ما در اینجا به شخصیت و جایگاه حقوقی‌شان نمی‌پردازند. بلکه فقط به سمت معرفی خویشتن خویش می‌روند. ولیکن نمی‌دانند شخصیت حقوقی یک مبلغ و واعظ این است که همه هویتش فلشی به سمت قرآن و عترت باشد. اگر از مجاز پلی به حقیقت بزنیم و از ظرفیت و شهرت جایگاه خود در طریق معرفی اهل‎بیت استفاده کنیم به نظرم به سمت وظیفه‌شناسی گام نهاده‌ایم.

*همه می‌دانند یک منبری و واعظ رسالت آگاهی و ارتقاء بینش جامعه را برعهده دارد این کار فرهنگی شما در صفحه شخصی‌تان همین احساس مسئولیت جنابعالی را نشان می‌دهد و در واقع همان تهدید را به فرصت تبدیل کردن است. از این فعالیت فرهنگی، طرح "رودررو" و به تعبیری موضوع منبر گرفتن از مردم و هدیه دادن‌ها بگویید.

ببینید! حرکتی را در مسیر خواسته‌های رهبر انقلاب و حقوق های نجومی، ابداع و پیگیری کردم؛ تحت عنوان "پویش مقتدای مقتدر تنها نیست" که بازخورد جالب توجهی داشت. از این دست برنامه‌ها که حتی برای مسئولین برخی از الزامات را ایجاد کرد. یا مثلاً یک کانال را در تلگرام به نام "منهاج البلاغه و فتیان الولایه(طریق بلاغت و جوانان‌ولایت)" راه‌اندازی کردیم که دوستان و اساتید منبر استقبال خوبی داشتند. در این کانال مبلغین ما می‌توانند جدیدترین اخبار روزانه و بین‌الملل را برداشت کنند. چراکه ما گروهی داریم این مطالب را دریافت و ترجمه می‌کنند تا منبری‌های ما که باید برای به دست آوردن این مطالب ارزشمند فرصت‌گذاری زیادی انجام دهند به راحتی در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد. در همین کانال یک طرحی دارم تحت عنوان "نسیم سخن" که در آن به سراغ بزرگان عرصه منبر رفتم و به اندازه سه دقیقه سرفصل‌ها و نکات اساتید را درباره منبر و خطابه به صورت تصویری ضبط کرده‌ام و به زودی تقدیم خواهد شد. یک گروهی از طلاب همکاری می‌کنند به صورت پیوسته و روتین برنامه را پیش ببریم. اما در بخش مستمعین این حرکت جدید به لطف اهل‌بیت، هم‌نشینی و مجالست با حجت‌الاسلام دانشمند و شرح کلام ایشان راجع به ارتباط با جوانان این رویه به ذهنم رسید که در عرصه های مختلف مستمع و مخاطب را درگیر خواسته‌هایش از جامعه تبلیغی کنم. از طرفی هم می‌دانم که یکی از ابزارهای تبلیغات هم امروز تشویق و جایزه دادن است.

*شاهد مرحله دوم طرح "رودررو" در فاز دوم و ویژه میلاد حضرت زهرا(س) هستیم و جایزه‌هایی که گاهی اوقات خودش سرمنزل فرهنگی خودش را پیدا می‌کند؛ ماجرا این جوایز چیست و برنامه های بعدی را نیز تشریح کنید؟

سرمشق این حرکت را از فضای هیئات و جلسات دارم؛ در خیلی از جلسات و محافل، من با طرح پرسش در همان مجلس به صورت نزدیک به جوانان جوایزی تقدیم می‌کنم- سال‌هاست چنین رویه‌ای را در دستور کار دارم. برای مرحله دوم ویژه ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) بحث قرعه‌کشی را داریم، پیام‌ها و کامنت‌ها خوانده می‌شود تا به بهترین جمله هدیه بدهیم. مثلاً دوره قبل، 14 نفر را انتخاب کردیم و سه نفر را به نیت سه ساله امام حسین(ع) حضرت رقیه(س) به قید قرعه، برگزیدیم. این‌بار ان‌شاالله جوایز بیشتری اهداء خواهد شد. شرکت کنندگان پیشنهاد هدیه کتاب دادند اما چون امکان حضور نداریم و یکسری معذوریت‌هایی به جهت اینکه برخی از همراهان ما در شهرستان‌ها و خارج از کشور یا در بین شرکت‌کنندگان، بانوان هستند، وجود دارد لذا تصمیم گرفتیم از نفر برگزیده شماره حساب بگیریم و هدیه را به صورت نقدی تقدیم کنیم. در اولین مسابقه 100 هزار تومان به سه نفر منتخب اهداء شد و سند پرداختی نیز در پیج بعدی را برای اطلاع شرکت‌کنندگان، بارگذاری کردیم.

جالب است یکی از این سه نفر منتخب، جوان 18 ساله‌ای بود که اصلاً من نمی‌شناختم؛ تعریف می‌کرد انسان شریفی که یقین داشته گرفتار است به او مراجعه می‌کند و می‌رود برای رفع گوشه کوچکی از این مشکل، 100 هزار تومان برای او قرض می‌کند. به هنگام برداشتن این قدم خیر، از حضرت امیرالمومنین(ع) درخواست کمک دارد تا آبرویش را حفظ کند. این جوان هنوز به سن قانونی نرسیده و شماره حساب هم نداشت. ولی شاید اندازه اعتقادش میلیون‌ها بار به حضرت امیر(ع) بیشتر شد. طولی نکشید در قرعه‌کشی طرح "رودررو" شرکت می‌کند و به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود. دقیقاً همان 100 هزار تومان هدیه اوست که بایستی شرکت‌کنندگان خصوصاً جوانان موضوعات مربوط به منبر را به بنده پیشنهاد می‌کردند. افتخار می‌کنم و برای من کافی است که جوانی به واسطه شرکت در این طرح اعتقاداتش مستحکم‌تر می‌شود. چراکه دشمنان امروز با هزینه میلیاردها دلار، می‌کوشند جوان‌های ما را از راه حقیقت دور کنند. این شبکه‌های اجتماعی به ظاهر رایگان در اختیار ماست ولی حضرت آقا تعبیر به قتلگاه جوانان کردند؛ یعنی در عین رایگان بودن برای آن خیلی هزینه می‎دهیم. بنده واقعاً انجام وظیفه می‌کنم و کمترین قدمی است که توانستیم برای جوانان‌مان برداریم. ان‌شاالله این مسیر را ادامه خواهیم داد و واقعاً دوست دارم اعزه، اساتید و اهل منبر هم با زبدگی و دقت نظری که دارند امثال این روش‌ها را عملیاتی کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
0
0
سلام آقا بی آزار تهرانی ممنون از توجه شما به فضای مجازی
چرا مرا از تلگرام تان بلاک کردید
من که مطالب مذهبی و کلیپ روضه براتون میفرستادم.
یاارحم الراحمین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
0
0
سلام آقا بی آزار تهرانی ممنون از توجه شما به فضای مجازی
چرا مرا از تلگرام تان بلاک کردید
من که مطالب مذهبی و کلیپ روضه براتون میفرستادم.
یاارحم الراحمین
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین