عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی:
حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی: وقتی وارد بر مجلس روضه ائمه(ع) می‌شویم ادب را رعایت کنیم به این معنی که این مکان شعبه‌ای از خیمه نیمه سوخته امام حسین(ع) در عصر عاشورا است!
عقیق:مراسم عزاداری شب وفات حضرت ام‌البنین(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب‌یزدی پیرامون ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار در هیئت محب‌الاکبر(ع) تهران برگزار شد. 

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی ابتدأ بعد از بیان سرور قلبی از شرکت در این هیئت گفت: شب رحلت بانوی سخاوتمند و مادری الگو است که با دامان الگوپرور خود توانست فرزندان رشیدی را در راه پایداری دین تربیت کند، قطعا لازم است در چنین شبی درباره ابعاد زندگانی حضرت ام‌البنین(س) نکاتی را بیان کنیم.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم در اخلاقیات حضرت این است که چگونه به چنین مقامی رسیدند چراکه در یکی از مطالعاتم خواندنم امام زمان(عج) حجت خدا می‌فرمایند هر گاه مشکلی برایتان به وجود آمد به مادر ما حضرت ام‌البنین(س) متوسل شوید! در عین حال باید محبین اهل بیت(ع) این خاندان را بشناسد و سپس پیروی کنند. 

ادیب‌یزدی افزود: ۱۱ سال بعد از شهادت حضرت زهرا(س) ایشان با امام علی(ع) ازدواج کردند و نکته مهم در جهت موفقیت ایشان ادب در مقابل فرزندان و شوهر بزرگوارش بود زیرا نقل شده وقتی زنان عرب طبق رسم خود تصمیم گرفتند تا به سمت خانه حضرت را مشایعت کنند در هنگام ورود به منزل دیدند حضرت با شتاب خود را به روی پای دختر ۱۵ ساله امام علی(ع) یعنی حضرت زینب(س) انداختند و فرمودند من کنیز شما هستم و هیچ کسی نمی‌تواند جای مادر را برای شما پر کند. 

خطیب مشهور تهران گفت: با این حال باید معنا و مفهوم ادب را توضیح دهیم، اگر شخص در پیشگاه مولی خود مطیع واقعی باشد و آنچه از استادش سر می‌زند حکمت الهی بداند در عین حال خود را با اوامر ایشان تطبیق دهد ادب واقعی را رعایت کرده هم‌چنانکه حضرت ام‌البنین(س) در مقابل خاندان عصمت و طهارت اینگونه بودند زیرا اگر چنین عواملی سبب نمی‌شد گویا به راحتی ۴ فرزندش را فدای دین نمی‌کردند! 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: جوانان عزیز بدانند اگر ادب را در مقابل خداوند متعال و نیز اهل بیت(ع) رعایت کنند عنایاتی ویژه نصیب آنان خواهد شد، در احوالات حضرت آیت‌الله العظمی نائینی(ره) می‌خواندم وقتی شخصی با اهداء قرآن در دستان ایشان استخاره‌ای را طلب می‌کردند می‌ایستادند و بعد از بیان نکته معرفتی از قرآن آن را با احترام در جایگاهش قرار می‌داد. 

علامه امینی(ره) عاشق حضرت زهرا(س) بود 
حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی درباره شخصیت علامه امینی(ره) گفت: خداوند عاشق انسانهای با ادب خواهد بود، توفیقی نصیب بنده شد در تیرماه سال ۴۲ با تعدادی از دوستان به همراه کادر مدیریتی حسینیه فاطمییون تهران به عیادت علامه امینی(ره) برویم که در خانه‌ای یکی از علماء بستری بودند، هنگام ورود به منزل با عرض تحیت و سلام در کنار بستر ایشان نشستیم، یکی از دوستان گفت من از شما درباره حضرت زهرا(س) سوالی دارم خدا شاهد است وقتی این جمله گفت ایشان با دست اشاره کردند ساکت باش.

وی ادامه داد: ایشان به حاضرین گفتند عبا و عمامه من را حاضر کنید تا به کمک شما دو زانو بنشینم! وقتی به سختی نشستند فرمودند حال سوالات را بپرس ولی دوست ما گفت جواب خود را از حرکت شما در مقابل نام صدیقه طاهره(س) دریافتم! بعد علامه امینی(ره) امر فرمودند هر گاه کسی قصد داشت نام حضرت زهرا(س) به زبان جاری کند اطلاع دهد تا بنده دو زانو با ادب بنشینم! بدانید اینگونه افراد خدایی می‌شوند و مورد توجه اهل بیت(ع) قرار می‌گیرند. 

استاد اخلاق تهران گفت: آگاه باشیم وقتی وارد بر مجلس روضه ائمه(ع) می‌شویم ادب را رعایت کنیم به این معنی که این مکان شعبه‌ای از خیمه نیمه سوخته امام حسین(ع) در عصر عاشورا است! از شهدای کربلا درس بگیریم خاصه از حضرت علی اکبر(ع) که به نقل تاریخ نویسان دلیل اصلی عزیمت ایشان به سوی قتلگاه عدم ایجاد شرمندگی پدر نازنینشان خواهد بود. 

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی در پایان گفت: هنگامی که کاروان حسینی از مدینه به مکه و از آنجا قصد ورود به کربلای معلی را داشتند حضرت ام‌البنین(س) چند منزلی با آنان همگام شد اما چون نیاز بود کسی در مدینه بماند و به رهبری زندگی امام علی(ع) بپردازد قصد بازگشت کرد اما قبل از برگشت با فرزندان خود وداع کرده و جملاتی را فرمودند که می‌تواند نشانگر مقام معنوی ایشان باشد، فرمودند ای عباس، عبدالله، عون و جعفر مهم نسیت که زنده باز می‌گردید اما نگذارید اندک آسیبی به امام حسین(ع) برسد.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین