عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
در دومین جلسه دوره آموزشی خواهران مداح مطرح شد؛
حجت الاسلام محمد ریاضت در دومین روز از دوره آموزشی خواهران مداح به موضوع «آفت ها و آسیب های جلسات خانگی» اشاره کرد.
عقیق:حجت الاسلام محمود ریاضت در دوره آموزشی خواهران مداح سازمان بسیج مداحان کشور در اردوگاه فرهنگی تربیتی ولایت قم با موضوع «آفت ها و آسیب های جلسات خانگی» به ایراد سخن پرداخت.

سخنران و مبلغ حوزه علمیه در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: در روایتی آمده که بهترین مردم کسانی هستند که یاد اهل بیت(ع) را زنده نگه می‌دارند و مردم را به سمت ایشان دعوت می‌کنند؛ بر اساس همین روایات است که جایگاه ذاکر اهل بیت(ع) بسیار رفیع است.

وی با بیان این که شأن امام حسین(ع) در هیأت ها باید حفظ شود، گفت: اگر مجلسی پر مخاطب می‌شود به مداح و سخنران مربوط نمی شود بلکه نیت و لطف اهل بیت(ع) است؛ اگر شأن اهل بیت(ع) رعایت نشود نخستین کسی که ضربه می‌خورد، خود مداح و ذاکر است.

کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: مجلس امام حسین(ع) که آسیب ندارد، سخنران و مداح است که ممکن است مشکلاتی داشته باشد و این که بخواهیم مجالسی با عنوان آسیب شناسی مجالس امام حسین(ع) برگزار کنیم اشتباه است؛ عمده ترین آسیب ها از کسانی است که در شأن این جایگاه نیستند و به این مجالس وارد شده اند.

وی ادامه داد: در گذشته سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) مجتهدان دوره خود بودند و شخصیت هایی مثل مرحوم کمپانی، شیخ جعفر شوشتری و آیت الله مجتهدی تهرانی در آن دوره به سخنرانی و مرثیه سرایی می‌پرداختند؛ اما متأسفانه امروز حرف خوب بسیار کم شده، چون افرادی که وارد این عرصه شده اند، علم آن را ندارند.

حجت الاسلام ریاضت خاطرنشان کرد: امام راحل می‌فرمودند که صدا و سیما باید رستوران باشد اما الان دانشگاه تبدیل به رستوران شده است؛ فرق این قضیه این است که شما وقتی وارد رستوران می‌شوید می‌گویند شما چه میل دارید، اما الان صدا و سیما نظر سنجی می‌کند که کدام برنامه مخاطب بیشتری دارد و متأسفانه در دانشگاه هم می‌گویند شما باید این درس ها را بخوانید و حق انتخاب با دانشجو نیست.

وی با انتقاد از این که مجالس روضه همانند صدا و سیما شده است، تصریح کرد: مداح و سخنران مطالبی را انتخاب می‌کنند که مستمع از آن خوشش بیاید و در مجالس بعدی هم او را دعوت کنند در حالی که شعر و مرثیه باید متناسب با نظر اهل بیت(ع) و برای ایشان باشد.

این استاد حوزه علمیه، آفت دیده شدن را مهمترین آسیب مداحی دانست و اضافه کرد: متأسفانه امروز حتی مذهبی‌های ما در حرم اهل بیت(ع) اقدام به گرفتن عکس‌های سلفی می‌کنند در حالی که به عتبه مقدسه پشت می‌کنند؛ این کار چیزی جز مطرح شدن نیست حتی اگر نیت بی حرمتی به اهل بیت(ع) نباشد.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات، بیان داشت: به‌زودی در برگه‌های تبلیغاتی که کاندیداها پخش می‌کنند خواهید دید که پرچم جمهوری اسلامی ایران با نماد الله، در سراسر شهرها و زیر دست و پای مردم قرار می‌گیرد.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که برخی اهل بیت(ع) را وسیله رسیدن به منافع و شکم خود کرده‌اند، افزود: در روایتی آمده که دسته ای از شیعیان هستند که از ما و به سوی ما هستند؛ این افراد عالم هستند و می دانند که باید به چه شکلی رفتار کنند و چه مطالبی را عنوان کنند.

وی با ابراز تأسف از این که در مجلس اهل بیت(ع) علم و معرف به مخاطبان منتقل نمی‌کنیم، گفت: در مجالس به مستمع گفته می‌شود که هر حاجتی داری بیا در این مراسم گریه کن و حاجتت را بگیر و هر گناهی هم کرده ای بخشیده می‌شود؛ همین حرف ها سبب شده که امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را فدای خواسته‌های دنیایی و مادی خود می‌کنیم.

حجت الاسلام ریاضت ادامه داد: سینه زدن‌ها و اشک ریختن‌ها باید مبنی داشته باشد؛ اگر فقط گریه کردن مهم باشد، زمانی هم که حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا شروع به خطبه خوانی کردند، حتی قاتلان سالار شهیدان هم گریه کردند.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: اولین کسی که ایستگاه صلواتی برای امام حسین(ع) برپا کرد و شهر را سیاه پوش کرد، یزید بود؛ پس مهمترین و اصلی‌ترین آسیب این مجالس، برگزار کنندگان آن هستند که معرفت و علم این مجالس را ندارند.

حجت الاسلام ریاضت تأکید کرد: حرف‌های عالمانه و فهیمانه است که اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) را بین المللی می کند؛ به قطع یقین کربلا در کربلا می‌ماند اگر حضرت زینب(س) نبود و آن جمله حکیمانه «ما رأیتُ الّا جمیلا» را بیان نمی‌کردند.

گفتنی است؛ این دوره با حضور 300 نفر از مداحان خواهر سراسر کشور17 تا 19 اسفند در اردوگاه ولایت قم واقع در میدان 72 تن  برگزار می‌شود.

همچنین حجت الاسلام علیرضا پناهیان، حجت الاسلام سید حسین مومنی، حجت الاسلام شیخ محمود ریاضت، حجت الاسلام حسینی قزوینی مدیر شبکه جهانی ولایت، دکتر حمیدرضا مقدم فر، مصطفی خورسندی مدیر خانه مداحان و کانون مداحان کشور و دیگر اساتید از سخنرانان این برنامه هستند.

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین