۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۳ : ۱۷
وی با بیان اینکه تأمل در سورۀ دهر(انسان)، مقام والا و رفیع فاطمۀ زهرا(س) را نشان میدهد، یادآور شد: این سوره در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده و بیانگر حالات و اخلاقیات زیبای ایشان است. در منابع تفسیری نیز تأکید شده که سورۀ دهر در جهت معرفی حضرت زهرا(س) است.
حجتالاسلام شریعتزاده خاطرنشان کرد: «آلوسی» مفسر سنّی در تفسیر «روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم» وقتی به سورۀ دهر میرسد، میگوید تنها جایی که خداوند نعمات بهشتی را مطرح میکند و نامی از حورالعین نمیآورد، سورۀ «دهر» است. او از این مسأله چنین برداشته کرده است که وقتی فاطمه(س) برای علی(ع) قرار داده شده است، دیگر حورالعین جایگاهی ندارد و اصلاً صحبت از آن شایسته نیست.
وی با اشاره به پرسش مردم از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر اینکه حضرت زهرا(س) برای شما چگونه بود، یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ فرمودند: زهرا(س) برایم به گونهای بود که وقتی به او نگاه میکردم، غمهای عالم از دلم میرفت.
حجتالاسلام شریعتزاده با باین اینکه خدا در ابتدای این سوره به طرح مباحثی دربارۀ توحید میپردازد، گفت: امروزه دربارۀ مسألۀ توحید در جامعه اسلامی ضعف وجود دارد. اینکه بدانیم در محضر چه کسی هستیم و چه رفتاری باید در قبالش نشان دهیم، بسیار میتواند در رشد و تزکیۀ ما تأثیرگذار باشد.
وی تصریح کرد: مدتی است عدهای در فضاهای مجازی این بحث را مطرح کردند که نماز را باید فارسی خواند و به قولی، فارسی را باید بپا داشت. باید به کسانی که چنین نظری دارند گفت پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «صَلُّوا كَمَا رَأَیْتُمُونِی أُصَلِّی»، همانطوری که من نماز میخوانم، شما هم نماز بخوانید. این برای فصل الخطاب است.
حجتالاسلام شریعتزاده با تأکید بر اینکه این سوره نشاندهندۀ اخلاقیات خاص اهلبیت(ع) است، گفت: «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ» و «وَیَخَافُونَ یَوْماً كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً» از جملۀ آنهاست که شایسته است ما نیز به تبعیت از آن بزرگواران، این رفتارهای الهی را بیشتر در خودمان پدیدار کنیم. روایت شده است که انسانِ مؤمن در فضای قیامت دائم در خوف و رجاست.
وی با اشاره به حدیثی دربارۀ اهمیت محبت فاطمۀ زهرا(س)، گفت پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «یَا سَلْمَانُ حُبُ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ...»، هر کسی فاطمه(س) را دوست داشته باشد، این محبت در صد گذرگاه برای او مفید است که آسانترین آن در زمان مرگ، داخل قبر، زمان حساب و میزان است. محب حضرت زهرا(س) باید در مسیر آن حضرت حرکت کند.