عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
حجت‎الاسلام شریعت‎‎زاده مطرح کرد:
حجت‎الاسلام شریعت‎‎زاده با اشاره به اثرگذاری حبّ حضرت زهرا(س) در مواقف مختلف، گفت: محب زهرا(س) باید در مسیر آن حضرت حرکت کند.
عقیق:حجت‎الاسلام حسن شریعت‎‎زاده کارشناس و سخنرانی دینی طی مراسمی به مناسبت ایام فاطمیه(س) با بیان این مطلب که یکی از عالی‌ترین منابع برای معرفی حضرت زهرا(س) قرآن کریم است، گفت: وقتی با ورود به فضای قرآن به معرفی اهل بیت(ع) بپردازیم، به جهت مستدل بودن آن، دیگر کسی نمی‌تواند منکر آن شود.

وی با بیان اینکه تأمل در سورۀ دهر(انسان)، مقام والا و رفیع فاطمۀ زهرا(س) را نشان می‌دهد، یادآور شد: این سوره در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده و بیانگر حالات و اخلاقیات زیبای ایشان است. در منابع تفسیری نیز تأکید شده که سورۀ دهر در جهت معرفی حضرت زهرا(س) است.

حجت‎الاسلام شریعت‎‎زاده خاطرنشان کرد: «آلوسی» مفسر سنّی در تفسیر «روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم» وقتی به سورۀ دهر می‌رسد، می‌‌گوید تنها جایی که خداوند نعمات بهشتی را مطرح می‌کند و نامی از حورالعین نمی‌آورد، سورۀ «دهر» است. او از این مسأله چنین برداشته کرده است که وقتی فاطمه(س) برای علی(ع) قرار داده شده است، دیگر حورالعین جایگاهی ندارد و اصلاً صحبت از آن شایسته نیست.

وی با اشاره به پرسش مردم از امیر‏المؤمنین(ع) مبنی بر اینکه حضرت زهرا(س) برای شما چگونه بود، یادآور شد: امیر‏المؤمنین(ع) در پاسخ فرمودند: زهرا(س) برایم به گونه‌ای بود که وقتی به او نگاه می‌کردم، غم‎های عالم از دلم می‌رفت.

حجت‎الاسلام شریعت‎‎زاده با باین اینکه خدا در ابتدای این سوره به طرح مباحثی دربارۀ توحید می‌پردازد، گفت: امروزه دربارۀ مسألۀ توحید در جامعه اسلامی ضعف وجود دارد. اینکه بدانیم در محضر چه کسی هستیم و چه رفتاری باید در قبالش نشان دهیم، بسیار می‌تواند در رشد و تزکیۀ ما تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: مدتی است عده‎ای در فضاهای مجازی این بحث را مطرح کردند که نماز را باید فارسی خواند و به قولی، فارسی را باید بپا داشت. باید به کسانی که چنین نظری دارند گفت پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «صَلُّوا كَمَا رَأَیْتُمُونِی أُصَلِّی»، همانطوری که من نماز می‌خوانم، شما هم نماز بخوانید. این برای فصل الخطاب است.

حجت‎الاسلام شریعت‎‎زاده با تأکید بر اینکه این سوره نشان‎دهندۀ اخلاقیات خاص اهل‌بیت(ع) است، گفت: «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ» و «وَیَخَافُونَ یَوْماً كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً» از جملۀ آنهاست که شایسته است ما نیز به تبعیت از آن بزرگواران، این رفتارهای الهی را بیشتر در خودمان پدیدار کنیم. روایت شده است که انسانِ مؤمن در فضای قیامت دائم در خوف و رجاست.

وی با اشاره به حدیثی دربارۀ اهمیت محبت فاطمۀ زهرا(س)، گفت پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «یَا سَلْمَانُ حُبُ‏ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ...»، هر کسی فاطمه(س) را دوست داشته باشد، این محبت در صد گذرگاه برای او مفید است که آسان‎ترین آن در زمان مرگ، داخل قبر، زمان حساب و میزان است. محب حضرت زهرا(س) باید در مسیر آن حضرت حرکت کند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین