۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۹ : ۰۸
اثرات منفی حضور فعال زن در جامعه و به دور از خانواده
وی با بیان اینکه این گروه مدعی هستند که زنان داخل خانه و خانواده
فرسنگها از فضای توسعه و تمدن به بوده و مورد ظلم هستند، افزود: بنابراین
برای نجات آنها مسیر ورود به صحنه اجتماع و فعالیت اجتماعی و اقتصادی را
مدیریت کردند و به اصطلاح خودشان اینگونه به زنان هویت و شخصیت بخشیدند، در
حالی که پس از مدت زمانی معلوم شد که حضور صرف اجتماعی و به دور از
خانواده نیز مورد پسند زنان، حتی زنان سکولار نیست زیرا زنان از لحاظ فطری
اهل خانه و خانوادهدوست هستند.
رئیس اداره زنان و کودکان مجمع جهانی اهلبیت(ع) با اشاره به اینکه زنی هم که به بهانه خانواده صرفاً در منزل محبوس شده بود، از وضعیت گوشهنشینی رضایت نداشت، اظهار کرد: در دورانی که زنان در وضعیت گوشهنشینی مطلق به سر میبردند باعث شده بود خود را موجودی بیخاصیت و در حاشیه و غیرمؤثر در تاریخ بدانند که از دانش و مهارتهای کافی برای مدیریت خانواده برخوردار نبود. بنابراین چنین زنی که اعتماد به نفس ندارد، چگونه میتوانست فرزندان توانمند و مؤثری را برای جامعه تربیت کند، بنابراین در این جایگاه بلند و شامخ زنان از نگاه شریعت نبوی و دین اسلام پاسخگوی تمام مسایل و شبهات شد. نگاهی که در برگیرنده اصولی بود که به خودی خود مقوم جایگاه زن و مؤید استقلال زنان از ابعاد مختلف بود.
رکنآبادی با بیان اینکه اولین اصلی که نشان میدهد که زن و مرد از جهت سرشت و جایگاه انسانی تفاوتی با یکدیگر نداشتند، اشارات متعدد و صریح قرآنی است، افزود: خداوند متعال میفرماید «ما زن و مرد را از نفس واحد آفریدیم؛ خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ»، یعنی مبدأ خلقت هر دو یک چیز است،گوهر آفرینش هر دو یکسان است.
زن میتواند الگوی معنوی جامعه باشد
وی با اشاره به اینکه تساوی زن و مرد در جایگاه کرامت انسانی است، گفت:
شریعت نبوی در جاهای متعددی اشاره به این دارد که بین کسب کمالات انسانی و
ارزشهای معنوی بین مرد و زن تفاوتی وجود ندارد. به عنوان نمونه خداوند
میفرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ
مُؤْمِنٌ فَأُولَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیْرِ
حِسَابٍ؛ هر که کار شایسته کند چه مرد باشد یا زن در حالى که
ایمان داشته باشد در نتیجه آنان داخل بهشت مىشوند و در آنجا بىحساب روزى
مىیابند.»
رئیس اداره زنان و کودکان مجمع جهانی اهلبیت(ع) با بیان اینکه به نظرم متون دینی ما گاهی اوقات در صدد برتری جایگاه زن بوده است، افزود: آنجایی که خداوند در آیه11 سوره تحریم میفرماید: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ؛ براى کسانى که ایمان آورده اند خدا همسر فرعون را مثل آورده است» (تحریم11) اشاره دارد که زن میتواند به عنوان یک الگوی معنوی در جامعه شناخته شود؛ بنابراین زن از نظر جایگاه معنوی میتواند در رقابت با برترین خوبان نظام الهی قرار بگیرد. بنابراین این زنان در اثر رعایت تقوای الهی، ورع و نیایش و بندگی الهی به چنان مقامی میرسند که خداوند آنها را به عنوان نمونه برای زنان و مردان مؤمن معرفی میکند.
اکرام زن را از پیامبر(ص) بیاموزیم
رکنآبادی با اشاره به اینکه این زنان بزرگ الهی نه تنها برای زنان با
ایمان بلکه برای مردان مؤمن هم الگو هستند، اظهار کرد: در سیره پیامبر
گرامی اسلام(ص) شاهدیم در زمانی که دختران را زنده به گور میکردند، از
مقام و منزلت حضرت زهرا(س) بسیار زیاد تعریف میکرد و ایشان را گرامی
میداشت تا جایی که به پای این بانوی مکرم اسلام میایستاد و دست مبارکشان
را میبوسید. بنابراین زن میتواند در موقعیتی قرار بگیرد که دارای حرمت
زیادی باشد.
وی با بیان اینکه موضوع بعدی عدم تبعیض بین زن و مرد در تکلیف و نیایش و مسئولیتهای الهی است، تصریح کرد: برداشتن مسئولیت برخی امور مثل جهاد و ... از دوش زنان به مثابه حرمت و احترام به زنان به جهت جسم ظریف و روح حساس آنهاست، زیرا مایه رنج و زیان و ناسازگار با جسم لطیف و توان اوست. هرچند راه مشارکت در جهاد به طور داوطلبانه برای زنان باز است چنانچه در صدر اسلام هم بودند زنانی که مصرانه و داوطلبانه جهت خدمات پشت جبهه در امر جهاد حاضر میشدند.
زن و مرد حامی یکدیگرند نه در خدمت هم
رکنآبادی با اشاره به تکریم و احترام زنان نزد پیامبر(ص) گفت: پیامبر در
دورانی که زنان را زنده به گور میکردند، این سنت غلط را برداشت.شریعت نبوی
و اسلام قایل است به اینکه زن و مرد حامی و پوشش یکدیگرند، نه اینکه یکی
در خدمت دیگری. خداوند میفرماید «هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ؛آنان
براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستید» بلکه زن و مرد به
عنوان حامی و پوشش، مکمل و مایه آرامش و الفت یکدیگرند نه این که یکی وجود
اصلی و غایی باشد و دیگری زیرمجموعه او.
رئیس اداره زنان و کودکان مجمع جهانی اهلبیت(ع) با بیان اینکه نگاه منصفانه رسول اکرم(ص) به مسأله زن باعث تحول زیادی در فرهنگ عمومی صدر اسلام شد، افزود: اهمیت رسول اکرم(ص) به جایگاه زن و اکرام آن تا حدی زیاد شد که در جامعه جاهلی آن دوران برای زنان جایگاه حقوقی در نظر گرفتند و خداوند هم آیات متعددی در این رابطه نازل کرد و این روند تاکنون ادامه دارد. این در حالی بود که زنان تا قبل از آن حق عقد قرارداد، مالکیت و معاملات و بسیاری از مسائل طبیعی حقوقی زنان را نداشتند. همچنین زنان در شریعت نبوی حق مشارکت اجتماعی یعنی صلاحیت بیعت و رأی را پیدا کردند و اگر چنین حقی نداشتند از بیعت با رسول خدا محروم می شدند.
حضرت زهرا(س)، الگوی سوم زن است
رکنآبادی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری درباره الگوی سوم برای زنان،
گفت: این الگوی سوم را باید در حضرت زهرا(س) و سیره ایشان یافت. این سیره
را باید برای زنان و دختران جوان جامعه عملیاتی و کاربردی کنند تا با شأن
واقعی خود آشنا شوند.
وی با اظهار تأسف نسبت به اینکه یک عده روشنفکر قائل هستند امکانش نیست که سبک زندگی صدر اسلام را در زندگی امروزی پیادهسازی کنیم، و با انتقاد از جامعه نخبگانی کشور نسبت به موضوع سیره فاطمی(س) گفت: موضوع ابلاغ سبک و سیاق زندگی فاطمی(ص) وظیفه پژوهشکدهها و مراکز علمی معرفتی کشور است. این در حالی است که یک عده روشنفکر قائلند امکانش نیست که ما سبک زندگی 1400 سال گذشته را در زندگی امروزی پیادهسازی کنیم، اما اگر محتوا از قالبها و شکلها بیرون کشیده شود و با مصداقهای روز معاصرسازی شود، به یقین بانوان ما این سیره زلال و آسمانی را خواهند پذیرفت. بنابراین در سطح نخبگان جامعه کوتاهیهای زیادی صورت گرفته است، زیرا برای ابلاغ پیام فاطمه(س) برای جامعه مسلمانمان به محتوای عمیق و اصیل دینی تا حدّ زیادی دست نیافتهاند.