عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴
آیت‌الله احمد حسینی خراسانی عنوان کرد
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) راهکار حفظ محیط زیست را بیان فرموده‌اند، گفت: امروز یکی از اصول مؤکد، حقوق انسان‎دوستانه ممنوعیت استفاده از سلاح‎های شیمیایی و هسته‎ای است، اما با چه راهکاری به این هدف می‌رسیم؟
عقیق:آیت‌الله احمد حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مدرس درس خارج فقه حوزه علمیه قم در همایش «اسلام، طبیعت و محیط زیست» که از سوی انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(ع) امروز سه‌شنبه در تالار آیت‌الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و با حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی کشور برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س) و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‎الله مهدوی کنی و با توجه به مسأله محیط زیست گفت: مقوله محیط زیست و یا دغدغه آلودگی فضای زندگی بشر یک معضل جهانی است. در سالیان گذشته سران 181 کشور جهان با هدف توجه به خطری که فضای محیط زیست را تهدید می‌کند گردهمایی کردند. در این گردهمایی بحثها و تحقیقات فراوانی با رویکردهای مختلف از ناحیه متفکران و صاحب‌نظران جهانی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خطری که امروز آلودگی محیط زیست جان انسان را تهدید نمی‌کند بر کسی پوشیده نیست و با بیان اینکه ضریب حساسیت اسلام در این باره زیاد است، اظهار کرد: باید پرسید ضریب حساسیت اسلام درباره محیط زیست چه مقدار است؟ بحث در این باره از جهت کتاب و سنت و فقه گسترده است که برخی موارد در حد اعجاز دین باید تلقی شود. مثلاً اولین سخنرانی رسمی و نطق حکومتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام با توجه به نقل شیعه و سنی که در بیان دیدگاه حکومتی اسلام است، حضرت مطالبی را اخلاقی بیان می‌کنند. «فَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یَدِهِ إِلَّا بِالْحَق‏؛ مسلمان کسی است که سایر مسلمین از زبان و دستش در امان باشند جز سخن حق». تا آنجا که فرمودند: «اتَّقُوا اللَّهَ فِی‏ عِبَادِهِ‏ وَ بِلَادِهِ‏ فَإِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِم‏؛ از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید، زیرا داراى مسئولیت هستید حتى نسبت به زمینها و حیوانات‏». ملاحظه می‌کنیم که حضرت در خطبه خود توجه به موضوع طبیعت می‌کند و راهکار پیشگیری از آن را تقوای الهی معرفی می‌کنند.

حسینی خراسانی با اشاره به اینکه در الکافی بابی با عنوان «دَفْنِ‏ الشَّعْرِ وَ الظُّفُر والدّم» داریم، گفت: این باب مربوط به آداب مو، ناخن و خون است. باید عرض کنم سنت را نباید یک امر استحبابی تلقی کنیم بلکه سنت، قانون است. قانون این است که ناخن و مو و خون دفن شود. اینها تأثیر زیادی در آلودگی محیط زیست دارند. بنابراین باید معادل عربی آلودگی را در قرآن و روایات پیدا کنیم.

وی با طرح این سؤال که راه حل صیانت از محیط زیست و مهار آلودگی‎های زیست محیطی چیست، گفت: امروز یکی از اصول مؤکد، حقوق انسان‎دوستانه و در نتیجه حکم به ممنوعیت استفاده از سلاح‎های شیمیایی و هسته‎ای است، اما با چه راهکاری به این هدف می‌رسیم؟ پاسخ همان راهکار امیرالمؤمنین(ع) است که فرمودند: «اتَّقُوا اللَّهَ فِی‏ عِبَادِهِ». یعنی راه برون‎رفت از این بحران آزاردهنده بشری و بین اللملی زیست‎محیطی، بازگشت به تقواست. تقوا که باشد، سلاح‎های کشتار جمعی و شیمیایی در کار نیست، اگر تقوا باشد اداره محیط زیست استفاده کنترل شده از منابع طبیعی می‌کند و اگر تقوا باشد، احترام به بهائم و حیوانات نیز وجود دارد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین