عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
حجت‌الاسلام رشیدنسب مطرح کرد:
حجت‌الاسلام رشیدنسب با اشاره به چهار رفتار سفارش شده در سوره بینّه، گفت: خدا با ارائه این رفتارها، خواستند است ما را با رفتار زهرایی آشنا کند.
عقیق: حجت‌الاسلام مجید رشیدنسب میبدی، پژوهشگر حوزه قرآن و عترت در گفت‌وگویی گفت: رفتاری که امام زمان(عج) از ما می‌خواهند همان رفتار حضرت زهرا(س) است، گفت: خداوند در سوره بینه آیه 4 می‌‌فرماید: «وَ مَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَ یُقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَ ذَلِكَ دِینُ الْقَیِّمَةِ»، در این آیه به عبادت خدا آن هم خالصانه، حنیفانه خدا را خواندند که به نظر معرفتی بالاتر است، اقامه صلات و ایتاء زکات سفارش شدیم.

وی با بیان اینکه مجموعه این چهار رفتاری که در این آیه بر لزوم ارائه آن در کمال اخلاص تأکید شده است، همان «دین قیمّه» است، اظهار کرد: دین، مجموعه رفتاری‌های صحیح و الهی است که باید آنها را داشته باشیم و لازمه این رفتارها، دوام و قوام آنهاست. به عبارت دیگر، این چهار رفتار ارائه شده در آیه، به زندگی ما قوام خاصی می‌دهد.

این پژوهشگر حوزه قرآن و عترت خاطرنشان کرد: در جلد نخست تفسیر البرهان به حدیثی از امام باقر(ع) اشاره شده است که فرمودند منظور از «دین قیّم»، فاطمه(س) است. پس باید گفت این چهار رفتار قرآنی، رفتار زهرایی است، رفتاری که محبان و شیعیان باید به آن خو بگیرند. انگار خداوند خواسته اینگونه ما را با رفتار زهرایی آشنا کند.

حجت‌الاسلام رشیدنسب با اشاره به حدیثی دیگر درباره مفهوم قرآنی «دین قیّم» گفت: امام صادق(ع) در حدیث دیگری از «دین قیّم» با تعبیر «هو ذلک دین القائم» یاد کردند، یعنی این چهار رفتار همان رفتاری است که قائم(عج) انجام می‌دهد و از محبان و شیعیانشان نیز می‌خواهد، به عبارت دیگر، می‌توان گفت رفتاری که حضرت زهرا(س) انجام می‌دادند، همان رفتاری است که حضرت مهدی(عج) انجام می‌دهند. اینجاست که معنای حدیث «لَقَد کانَ لکُم فی رسولِ اللهِ أسوهٌ حسنهٌ» بیش از پیش برایمان روشن می‌شود.

وی با بیان اینکه این چهار رفتار به عنوان رفتاری زهرایی باید در دوران غیبت و آخرالزمان مورد توجه باشد، گفت: وقتی اقامه صلات انسان قوی شد، از آن اثر می‌پذیرد و از آنجایی که معصوم(ع) فرمودند منظور از صلاة، امیرالمومنین(ع) است، آن وقت است که دفاع از ولایت و امامت در وجود فرد به اوج خودش می‌رسد. همچنانکه حضرت زهرا(س) نیز چنین کردند و با تمام قدرت برای دفاع از ولیّ، خود را فدا کردند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین