عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
حضرت زهرا (س) علاوه بر حضور در جامعه،‌ توجه ویژه‌ای به حفظ کانون خانواده داشتند.
عقیق:همزمان با فرارسیدن دهه دوم فاطمیه،‌ حجت الاسلام مهدی عرب انصاری در گفتگویی پیرامون ولایت مداری و نقش پر رنگ حضرت زهرا (س) در جامعه نبوی گفت: یکی از مشخصه های بارز حضرت زهرا (س) به دلیل اشراف کاملشان به روی منزلت ولایت مداری و شناخت کامل این موضوع،‌ بحث ولایت پذیری است،‌ بنابراین چون حضرت(س) اصل مکتب و فلسفه ولایت الهی را می دانستند و خود شاهد عینی بودند. در واقع همین شناخت کامل باعث شد تا علی ‌رغم ایمان،‌علم و حکمت، ‌ایشان در بین زنان مسلمان زبان زد و بی نظیر در عالم خلقت بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه اطاعت و ولایت پذیری حضرت زهرا (س) از مولاعلی (ع) یک اطاعت پذیری بی چون و چرا بود،‌ اظهار داشت: با توجه به تمام اشارات حضرت امیر (ع) طبیعتا اطاعت بانوی دو عالم اطاعتی بی چون و چرا و اشارات امام علی (ع) در خانه حجت بود.

حجت الاسلام عرب انصاری با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) از زمانه خودش جلوتر حرکت می‌کردند،‌ بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) بسیار جلوتر از گشایش بحث ولایت مداری در جامعه، ‌فضا را برای ولایت پذیری به خوبی آماده کردند. در واقع این حضرت (س) به عنوان اولین مبلغ در امر ولایت پذیری زمینه را احیا کردند.

وی افزود: همچنین حضرت زهرا (س) به عنوان شاهد عینی،‌ نظرات پیامبر اکرم (ص) را در جلسات و مساجد نقل قول می‌کردند و در نشست های خود با بانوان مدینه مطرح کرده و حتی بعضی وقت ها با سرآمدها و مخالفان به گفتگو پرداخته و  از موضوع ولایت مداری حمایت می کردند.

مهمترین بعد اجتماعی حضرت زهرا (س)،‌ تفکر اجتماعی ایشان بود

حجت الاسلام عرب انصاری با تاکید بر اینکه مهمترین بعد اجتماعی حضرت زهرا (س)، ‌تفکر اجتماعی و ظهور و بروز اجتماعی در برهه تاریخی زندگی ایشان بود،‌ درخصوص نقش پر رنگ این حضرت (س) در جامعه خود توضیح داد: ما حضور حضرت صدیقه الکبری (س) را کنار پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) در هجرت پیامبر،‌جنگ ها، ‌نماز،‌ مساجد،‌ عیادت، کمک به مستمندان و... برای گسترش و تبلیغ سیره نبوی می بینیم.

وی ادامه داد: اما فوت پیامبر (ص) هم برای امیرالمونین (ع) و هم حضرت زهرا (س) بسیار سخت تمام شد و حتی با اینکه نبود پیامبر به هیچ عنوان پر نمی شود، ‌اما حضرت علی (ع) توانست خلاء نبود پدر را برای حضرت فاطمه الزهرا (س) پر کند، با توجه به این موضوع که تمام فشار ها به روی امیرالمومنین (ع) بود اما باز ایشان در انجام امور کارها و تصمیمات با حضرت زهرا (س) مشورت می کردند و بسیاری از خانم ها برای بررسی و حل مسائل خود با حضرت (س) در کارهای اجتماعی به مشارکت می پرداختند.

اسلام هیچ منعی برای حضور بانوان در جامعه قائل نیست
حجت الاسلام عرب انصاری درخصوص الگو برداری بانوان از حضرت فاطمه الزهرا (س) در بطن خانواده تاکید کرد: با توجه به حضور و مراقبت های ویژه حضرت زهرا (س) به فرزندان و خانواده،‌ این بانو (س) توجه بیشتر و ویژه ای به کانون خانواده داشت،‌ با عمر کوتاه اما پر برکت توانستند از همان دوران کودکی و در سن 18 سالگی با حضور در خطبه ها جامعه را تکان دهند و این خود باوری را در جامعه ایجاد کرد تا در آن دوران تاثیر اجتماعی بگذارد.

وی با بیان اینکه خودباوری در بین زنان ما مسئله مهمی است،‌ توضیح داد: هر شخصی می تواند با وصل بودن به منبع الهی و بهره گیری از قرآن،‌ اخلاق و سیره پیامبر (ص) از چم و خم های سنگین زندگی عبور کند، اسلام هیچ منعی برای حضور بانوان در جامعه قائل نیست،‌ بلکه با حفظ و جایگاه شانیت، زنان می‌توانند به ایفای نقش بپردازند.

حجت الاسلام عرب انصاری در پایان با تاکید به این موضوع که سیره حضرت زهرا (س) باید گسترش داده شود و روی آن توقف کرد،‌ درخصوص مقام والای بانوان گفت: مقام یک زن آنقدر بالاست،‌که پیامبر اکرم (ص) بر دستان حضرت زهرا (س) بوسه زد و در مقام شامخ زن نیز،‌ حضرت علی (ع) هم بر دستان حضرت زینب (س) بوسه زده اند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین