عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
استاد فاطمی نیا: جوانان عزیز به دنبال اذکار خاصی برای رسیدن به سیر و سلوک نباشند. سیر و سلوک، معاشرت معروف داشتن با پدر و مادر و همسر است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید عبد الله فاطمی نیا در جلسه سخنرانی شب گذشته که در محفل فاطمی واقع در خیابان سپاه اصفهان برگزار شد، گفت: مراعات آداب ذکر، بهترین راه برای نمایان کردن تأثیرات ذکر است.

در استفاده از اذکار مواظب باشید
وی در ابتدا مبحث خود را پیرامون تأثیرات مثبت و منفی اذکار معرفی کرد و افزود: انسان برای استفاده از اذکار مؤثر در راستای رفع مشکلات باید به اهل معنا مراجعه کند؛ هر انسان ناقابلی نمی تواند برای رفع مشکل خاص، ذکری را تجویز کند، استفاده از اذکاری که افراد نااهل برای انسان تجویز می کنند، ممکن است شخص ذاکر را متضرر کند.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا تأکید کرد: ذکر همانند یک دارو است؛ اگر انسان غیر متخصص برای انسان دارویی تجویز کند، استفاده از آن غیر عقلانی است.

مراعات آداب ذکر بهترین آثار ذکر را نمایان می کند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ذکر گفتن یاد محبوب است، بیان کرد: ذکر گفتن آداب دارد و مراعات کردن آداب ذکر اثرات ذکر را نمایان می کند؛ مهمترین چیزی که در ذکر گفتن باید رعایت شود، حضور قلب است، در هنگام ذکر گفتن قلب انسان باید به لسانش متصل شود تا نتیجه اصلی حاصل شود.
وی اظهار کرد: ذکری که به صورت عوامانه و از روی بی حواسی بر زبان انسان جاری شود، هیچ سود و فایده ای ندارد، باید متذکر شوم بالاترین ذکرها قرآن است و انواع زیارات منقول از اهل بیت(ع) نیز ذکر محسوب می شوند که اگر آنها را با توجه و حضور قلب بخوانیم، تا حدودی با حقایقش آشنا خواهیم شد.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا ادامه داد: فضای عبودیت خداوند آن قدر وسیع استکه انسان می تواند به جایی برسد که خداوند چشم و گوش او شود.

کشف و شهود منتهی الیه عقلانیت است
استاد حوزه علمیه با بیان روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند، افزود: برخی افراد که خودشان را جزء عقلا می دانند وجود مسائل بدیهی مثل مسأله کشف و شهود را زیر سؤال می برند و می گویند کشف و شهود خرافات است.
وی اظهار کرد: افرادی که صاحب کشف و شهود هستند به منتهی الیه عقلانیت رسیده اند، ایشان عملی خلاف عقل انجام نمی دهند و سخنی برخلاف عقل نمی گویند.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا گفت: انسانهایی که با بیان یک سری مسائل فقهی ساده و پیروی ظاهری از عقل و عقلانیت مریدانی دور خودشان جمع کرده اند و با مسأله قطعی کشف و شهود مخالفت می کنند، همه لوازم دین را نپذیرفته اند، چرا که به مسأله کشف و شهود در بیانات اهل بیت(ع) بارها و بارها اشاره شده است.

کشف و شهود قلابی
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در زمینه کشف و شهود بازار دروغ داغ است، گفت: بسیاری از افرادی که کشف و شهود منکر می شوند سخنان دروغ عده ای سودجو را شنیده اند، باید متذکر شوم وجود طلای بدلی در بازار، از نبود طلای اصلی حکایت نمی کند.

علی آقا قاضی و آیت الله بهاء الدینی صاحب کشف و شهود بودند
وی با اشاره به داستانی از قدرت کشف و شهود علی آقا قاضی، خاطرنشان کرد: بنده با یکی از شاگردان علی آقا قاضی بسیار صمیمی بودم و از ایشان راجع به قدرت کشف و شهود علی آقا قاضی پرسیدم، ایشان گفتند سه بار متوجه شدم علی آقا قاضی صاحب کشف و شهود هستند.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا ادامه داد: شاگرد علی آقا قاضی می گفت، یک روز در خانه بودم و زیر کرسی قرآن گذاشته بودم، یک لحظه با خودم گفتم نکند قرآن زیر کرسی است و من دراز کشیده ام، بی احترامی به قرآن باشد، سپس دلم را تسلی دادم و با خودم گفتم چون قرآن زیر پتو است، بی احترامی محسوب نمی شود، فردای آن روز خدمت علی آقا قاضی رسیدم، بعد از احوال پرسی ایشان به من فرمود، قرآن زیر پتو بود ولی دراز کشیدنت بی احترامی محسوب می شد.

استاد عرفان حوزه علمیه افزود: شاگرد علی آقا قاضی تعریف می کرد که روزی من به همراه علی آقا قاضی به قبرستان وادی السلام رفتیم، من برای مسأله ای تردید داشتم که در نجف بمانم یا به تهران بروم، آقای قاضی بدون اینکه من حرفی بزنم، به من گفتند در نجف بمان، سپس به ذهنم خطور کرد، آقای قاضی از کجا مسأله من را می دانست، یک مرتبه آقای قاضی به قبرستان وادی السلام اشاره کردند و گفتند از این قبرستان، یعنی به واسطه حضور با توجه قلب در این قبرستان من به این مقام رسیدم.

وی با بیان اینکه محتوای کشف و شهودها با یکدیگر متفاوت است، بیان کرد: برخی از کشف و شهودی که برای افراد اتفاق می افتد قابل بیان کردن است و برخی دیگر را نمی توان بیان کرد، بنده خدمت آیت الله بهاء الدینی بودم که ایشان به من گفت، یک شب در اتاقم بودم و به نظرم رسید آقای حائری مرحوم شده باشند، سپس از خانه بیرون رفتم و دیدم که ایشان مرحوم شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا گفت: چنین کشف و شهوداتی قابل بیان کردن است ولی برخی از کشف و شهودها را به سبب محتوای خاصی که دارند، نمی توان بیان کرد.
وی افزود: کشف و شهود با برهان منافاتی ندارد، تنها تفاوت این دو در ظهور برهان و خفای کشف و شهود است.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا تبیین کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، در زمان فترت ها افرادی بوده اند که خداوند در فکرشان با آنها نجوا می کرد؛ فترت به زمان مابین رسالت حضرت عیسی(ع) و رسول گرامی اسلام گفته می شود، در این دوران طولانی هیچ پیامبری وجود نداشته است ولی افرادی در همین دوران، صاحب کشف و شهود بوده اند.  

استاد عرفان حوزه علمیه با توجه به سخنی از آیت الله بهجت که می گویند، اگر استاد نبود به یقینیات عمل کن، اظهار کرد: جوانان عزیز به دنبال اذکار خاصی برای رسیدن به سیر و سلوک نباشند، سیر و سلوک معاشرت معروف داشتن با پدر و مادر و همسر است.
عقیق:
منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
ممنون از مطالب خوبتون
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین