عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
پای درس اخلاق آیت‌الله جاودان؛
آیت‌الله جاودان از اساتید اخلاق تهران درباره نشانه‌های کامل‌بودن ایمان گفت:‌ کسی که گناه نمی‌کند، حداقل نصاب ایمان را دارد و می‌توان او را مؤمن خطاب کرد، چرا که مؤمن واقعی بر اساس دین و ایمانش عمل می‌کند.

عقیق: تازه‌ترین جلسه اخلاق آیت‌الله محمدعلی جاودان شب گذشته در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد.

وی در ابتدای این جلسه گفت:‌ حضرت صادق (ع) از جدشان امیرالمؤمنین (ع) روایت می‌کند که مؤمن به هر طرفی که رو کند یکی از 5 نور وجود دارد: علم او؛ کلام او؛ هرجا که وارد شود؛ از هرجا که خارج شود؛ آنجا که در روز قیامت منظر اوست.

وی با اشاره به آیه 122 سوره مبارک انعام (أَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا...) عنوان کرد:‌ براساس این آیه کریمه، خداوند متعال بعد از اینکه زمین را زنده کرد مؤمن را زنده کرده است. مؤمن کسی است که به ایمان و حیات می‌رسد از این‌رو افرادی که به خداوند متعال ایمان ندارند مرده محسوب می‌شوند. همچنین مؤمن صاحب نوری است که به هر جایی وارد شود و یا هر کاری انجام دهد براساس این نورها خواهد بود.

این استاد اخلاق تصریح کرد: نوری که همراه مؤمن است یعنی روشنایی! بنابراین شخص مؤمن بدون فهم و درک، کاری انجام نمی‌دهد؛ اگر می‌خواهد ارتباطی را برقرار و یا قطع کند علت آن را می‌داند و نسنجیده عمل نمی‌کند.

وی گفت: درجه‌ای از ایمان است که حد نصاب و مورد قبول است و به واسطه آن، فرد را مؤمن می‌نامند؛ در این دنیا به طور عادی ما یکدیگر را مؤمن خطاب می‌کنیم در حالی که ممکن است بعضی از ماها مؤمن نباشیم اما مؤمن واقعی کسی است که اگر شخصی از اهل آن عالم بخواهد با او صحبت کند او را مؤمن خطاب می‌کند.

 نشانه کامل بودن ایمان

آیت‌الله جاودان در ادامه به بیان حداکثر و حداقل ایمان پرداخت و گفت: کسی که هیچ حادثه‌ای او را نلغزاند، ایمانش کامل است. شخصیت میثم تمار که نهایت او را بر دار آویختند، زمانی که یک دست و یک پای او را بریده بودند دخترش با نگرانی از او سؤال می‌کند: پدر جان بر شما چطور گذشته است، گفت: من مثل همان فردی هستم که وقتی می‌خواهد از یک راهروی باریک عبور کند تحت فشار است! این حداکثر ایمان است.

وی ادامه داد: همانطور که زکات، نصاب دارد و مثلاً‌ برای 40 گوسفند، یک گوسفند باید به عنوان زکات پرداخت شود؛ ایمان هم نصاب دارد. کسی که گناه نمی‌کند حداقل نصاب ایمان را دارد و می‌توان او را مؤمن خطاب کرد، چرا که مؤمن واقعی بر اساس دین و ایمانش عمل می‌کند.

این استاد اخلاق تصریح کرد: «ایمان» حیات و نور است و مؤمن به حیات و نور تازه‌ای می‌رسد و بهره‌‌های اخروی انسان همان نوری است که در نهایت، او را به بهشت و وادی السلام خواهد رساند. بنابراین اگر فردی مؤمن شد، به حداقل ایمان رسید و ایمانش نیز مورد قبول درگاه الهی واقع شد تحت تربیت الهی قرار خواهد گرفت: «وَلِیُمَحِّصَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ».

«تمحیص» به چه معناست

وی با اشاره به معنای «تمحیص»‌ در آیه 142 سوره مبارکه آل عمران اظهار داشت: تمیحص به معنای تخلیص است، خداوند مؤمنان را تمحیص می‌کند یعنی آنها را تخلیص و خلاص می‌کند و اینجا تحت تربیت الهی قرار گرفتن به این معنا است که مربی یعنی خداوند متعال می‌کوشد تا شاگردش خالص شود و نتیجه این تربیت، پرورش انسانی موحد است.

آیت‌الله جاودان از برخی ترس‌ها و امیدواری‌های بی‌مورد نام برد و گفت: ممکن است انسان مؤمن از حادثه‌ای مانند گرانی بترسد یا اینکه مثلاً وقتی پول او کم است نگران می‌شود و یا زمانی که به مقام و منصبی می‌رسد خوشحال می‌شود، البته بسیاری از دلبستگی‌های ما ناخالصی است و خداوند کسی را که به طور جد از گناه دوری می‌کند ناخالصی‌های او را برطرف می‌کند و اگر فرد، امیدواری‌ها و ترس‌های بیجا را کنار گذارد موحد خواهد بود.

وی عنوان کرد: گاهی اوقات، پدر یک خانواده خود را فدای همسر و فرزندانش می‌کند اما روز قیامت هیچ‌کس نمی‌تواند برای دیگری کاری انجام دهد و در روز قیامت، زمین در قبضه قدرت الهی است، آسمان‌ها همانند کاغذی در مشت انسان، در هم پیچیده می‌شوند از این‌رو اگر ما همواره می‌گوییم روز قیامت، زمین، آسمان و کوه‌ها در اختیار خداوند بوده و به اذن او حرکت می‌کنند بدین معنا نیست که امروز زمین در اختیار فردی غیر از خداوند متعال است بلکه اختیار و مالکیت خداوند در روز قیامت نمود بیشتری دارد و همه انسان‌ها آن را احساس می‌کنند.

 «نماز اول وقت» ناخالصی‌ها رو می‌زداید

 این استاد اخلاق با بیان اینکه کسی که گناه نمی‌کند رب‌العالمین نسبت به او کاری می‌کند تا امیدواری‌ها و دلبستگی‌های بیخود از دل او بیرون روند، یادآور شد: توجه به نماز اول وقت، قرائت قرآن، نماز شب، سحرخیزی و ... کمک به تربیت خود انسان است و ناخالصی‌های او را نیز برطرف خواهد کرد.

وی افزود: روزی که انسان تلاش می‌کند گناه نکند در واقع دست تربیت الهی را بر سر خود خواهد دید و لحظه لحظه زندگی‌اش تحت تربیت الهی قرار می‌گیرد.

آیت‌الله جاودان ادامه داد:‌ قیامت، فزع اکبر نام دارد، قرآن کریم می‌فرماید ما ظالمان را در جهنم رها می‌کنیم و آنها از عظمت بلا و عذاب به زانو در می‌آیند، بنابراین وقتی زانویی که در این دنیا در برابر هیچ گناهی خم نشود در آن عالم نیز برابر هیچ عذابی خم نخواهد شد و همه افراد به این ترتیب نیاز دارند.

* پیامبر توسط بزرگترین فرشته الهی تربیت شد

وی اظهار داشت: حضرت رسول (ص) آن روزی که از شیر گرفته شد خداوند متعال بزرگترین فرشته‌اش را حتی بزرگتر از جبرئیل برای تربیت ایشان فرستاد و پیامبر اکرم (ص) ‌به بالاترین درجه اوج بشریت رسیده‌اند.

این استاد اخلاق عنوان کرد: تمام دستورات شرعی اعم از نماز، روزه، خمس، زکات و ... همگی به نفع خود انسان است، این‌ها داروهای معنوی هستند که هرچه بیشتر باشد منفعت بیشتری نصیب انسان می‌شود، برعکس داروهای شیمیایی که اگر بیش از اندازه مصرف شوند انسان را مسموم خواهد کرد.

آیت‌الله جاودان در پایان گفت: انسان نباید ذره‌ای به کارها و اعمال نیک خود دلبسته و امیدوار شود چرا که در نهایت، مهر و محبت و رحمت الهی است که موجب نجات انسان می‌شود و قرآن کریم می‌فرماید اگر فضل و رحمت ما نبود هر کاری که هم انجام داده باشید باز هم ضرر خواهید کرد. بنابراین فضل و رحمت خداوند شامل حال کسی می‌شود که در این دنیا زحمت کشیده باشد.


منبع:فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین