عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۸
کتاب «تفسیر تنزیلی، مبانی، اصولی، قواعد و فواید» به قلم حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور برای بار سوم با چاپ رسید.
عقیق: «تفسیر تنزیلی، مبانی، اصولی، قواعد و فواید» به قلم حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور، رئیس گروه مطالعات قرآن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ سوم رسید. این کتاب در پنج فصل کلیات، مبانی، اصول، قواعد و فواید سبک تفسیر به ترتیب نزول تنظیم شده است.

بر پایه این گزارش، «تفسیر تنزیلی، مبانی، اصولی، قواعد و فواید» برگرفته از یکی از دانش‎های اسلامی است این سبک تفسیری به انسجام مجموعه آیات هر سوره و معناداری روابط ظاهر و پنهان آیات درونی سوره و سیاق و تناسب میان آنها توجه ویژه می‌کند و از کنار موارد به ظاهر غیر متناسب به سادگی عبور نمی‌کند. علاوه بر اینکه تلاش می‌کند در صورت وجود ارتباط و تناسب معنادار میان سوره‌ها در ترتیب طبیعی نزول یا سیاقی که از مجموعه سوره‌های نازل‌ شده در یک قطعه زمانی به دست می‌‌آید، برای فهم مرادهای خداوند بهره گیرد.

در این سبک تفسیری نقش پیامبر اکرم(ص) به عنوان معمار تغییر و تحول، مورد توجه جدی قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود میان آموز‌ه‌های تربیتی جامعه و تذکارها، توصیه‌ها، تسلیت‌ها و سایر رهنمودهای خدا به ایشان که در لابه لای آیات و سور آمده است، ارتباط برقرار شود. در این سبک به حکمت، توصیه‌ها و رهنمودهای ویژه خداوند به رسول اکرم(ص)  توجه ویژه می‌شود. مفسران این سبک بر این باورند که این نگاه تفسیری، دانش‌هایی افزون بر دیگر سبک‌های تفسیری را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد و برخی از ابعاد جدید معنایی قرآن را در اختیار قرآن پژوهان می‌گذارد.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین