عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۶۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
در همایش قرآن, عترت و سلامت مطرح شد
پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه جای نگارش یک تفسیر ویژه جامعه پزشکی از قرآن خالی است، گفت: نیاز است یک تفسیر خاص جامعه پزشکی نوشته شود.
عقیق:عباس سلیمی،  پیشکسوت قرآنی کشورمان دیروز جمعه هشتم بهمن ماه در دومین روز از چهارمین همایش قرآن، عترت و سلامت که در سالن اجتماعات بیمارستان میلاد برگزار شد، طی سخنانی به بررسی راهکارهای ارتباط جامعه پزشکی با قرآن کریم پرداخت و گفت: جامعه پزشکی ما از معدود جوامع پزشکی جهان است که با یک ایمان راسخ و ارتباط خوب با آخرین کتاب آسمانی در خدمت کسانی است که خداوند آنها را خلیفة الله قرار داده است. ماهیت کار جامعه پزشکی یک کار قرآنی است ولو اینکه حافظ و قاری نباشند، چرا که در مسیر تحقق این آیه از قرآن هستند که اگر کسی یک انسان را زنده کند گویی همه انسانها را نجات داده است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم رساترین پیام الهی برای جامعه بشری است و مهم‎ترین هدف آن هدایت انسانها به سوی رستگاری است، تصریح کرد: خداوند انسان را به سه کار توصیه کرده است: خواندن قرآن، تدبر در آیات و عمل به قرآن کریم و بر وقوع یک واقعیت حتمی در آینده تأکید کرده و فرموده است کسانی که در مسیر قرآن حرکت کنند مقامشان از مقام فرشتگان الهی برتر است و کسانی که با قرآن دشمن باشند کسانی هستند که از بهائم نیز تنزل مرتبه خواهند یافت.

سلیمی با اشاره به اینکه اصول مستحکم مبتنی بر فطرت در قرآن مطرح شده است، گفت: در این کتاب مطرح شده توکل به خدا از جمله مواردی است که امیدواری را برای انسان رقم می زند و اعتقاد به مقدرات الهی سبب امیدواری و سازگاری با حوادث می‎شود. دقت در امر تغذیه از نکات مورد تأکید قرآن است و توصیه به خوردن غذای حلال مایه سلامت جسم و روان مطرح شده است.

این قاری و داور بین المللی قرآن با تأکید بر اینکه سزاوار است که به قرآن از زاویه دیگری نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: برخی فکر می‎کنند چون قرآن کتاب آسمانی و کتاب دینی است، مخصوص توده مردم یا افراد مذهبی است، در حالی که ارتباط عمیق با قرآن از ضروری ترین نیازهای یک دانشمند و متخصص است. قرآن با عنوان «هُدیً لِلنّاس» کتابی که برای هدایت هم مردم نازل شده و مأموریت پیامبر اکرم (ص) را مأموریتی جهانی معرفی کرده است و این نشان می‎دهد که یک دانشمند ممکن است با اتکای صرف به تلاش‎های خود موفق شود، اما دانشمندانی که صرفاً متکی بر دانش روز هستند فقط از مواهب زمینی این مسئله بهره‎مند می‎شوند و در آخرت نصیبی ندارند.

سلیمی در ادامه سخنان خود ضمن برررسی عملکرد دانشمندان معتقد و غیر معتقد به دین و مسائل معنوی، گفت: دانشمندانی که با نوشتن چند کتاب به این فکر می‎رسند که نیازی به قرآن و خدا ندارند، آغاز سقوط این دانشمندان آغاز می شود.

وی در خصوص راهکارهای ارتباط جامعه پزشکی با قرآن کریم عنوان کرد: اولین مسأله احساس نیاز خود آحاد جامعه پزشکی به قرآن است تا زمانی که خود جامعه پزشکی این احساس را نکنند این راه گشوده نخواهد شد. کسی که در وجود او بهره‎ای از قرآن نباشد مانند خانه‎ای است که هر لحظه امکان فروپاشی او می‎رود. ممکن است پزشکی به درجه والای علمی برسد، اما در مسیر و ادامه زندگی که برزخ و قیامت هست کم خواهد آورد. زمانی دانش پزشکی می‎تواند موجب سعادت شود که با قرآن پیوند بخورد تا پزشک در آخرت نیز سرافراز و مفتخر شود.

این قاری بین‎المللی قرآن با تأکید بر اینکه ضرورت بازنگری در سیستم آموزش قرآن در نظام آموزش کشور از مسائلی است که باید تحقیق شود، ادامه داد: حتی یک نفر را سراغ ندارم که از رهگذر و به برکت آموزش قرآن در مدرسه توانسته باشد یک عنصر برجسته قرآنی شود. نمی‎خواهیم تلاش‎های مسئولان آموزش و پرورش را نادیده بگیریم، اما این مقدار آموزش کفایت نمی‎کند. باید گروه‎های کارشناسی آیات کاربردی متناسب با سن دانش آموزان را در کتب‎های درسی مطرح کنند.

سلیمی با بیان اینکه البته ما نباید انتظار داشته باشیم آحاد جامعه پزشکی مانند کارمندان سایر اداره‎ها براساس اعلام عمومی هر روز در جلسه روخوانی و روان خوانی بنشینند، افزود: بلکه باید سیستمی را طراحی کنیم که نوع آموزش قرآن و انس با قرآن با کیفیت عالمانه سرعت بیشتر و زمان کمتر محقق شود و این اقدامی امکان‎پذیر است. یعنی باید یک روش آموزشی ویژه و کارامد قرآن برای جامعه پزشکی طراحی شود.

وی با اشاره به اینکه جای نگارش یک تفسیر ویژه جامعه پزشکی از قرآن خالی است، گفت: نیاز است یک تفسیر خاص جامعه پزشکی نوشته شود. فضاسازی قرآنی در تمام مراکز پزشکی و حتی مطب پزشکان البته نه با شیوه سنتی که در مساجد و تکایا به کار می بریم از اقدامات دیگری است که می‎توانم در این خصوص پیشنهاد کنم.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین