عقیق:قرآن کریم حاوی سوره های نورانی ایست که هر کدام از آن ها مضامین مهمی را بیان می کند.
سوره
ملک شصت وهفتمین سوره قرآن كریم و نام دیگرآن«المنجیه»و«الواقعیة»است. از
سوره هایى است که بنابر نظر مشهور علمای اسلام، تمام آن در مـکـه نازل شده
است و نامش در تورات ذکر شده است.
با مطالعه تفاسیر مختلف می توان به این نتیجه رسید که مضامین این سوره بر سه محور اصلی استوار است.
1-
بخشی از آن پـیرامون مبداء و صفات خداوند و نظام شگفت انگیز خلقت به ویژه
آفـرینش آسمانها، ستارگانو آفرینش زمین و مواهب آنو همچنین آفرینش پرندگان و
آبهاى جارى و آفرینش گوش و چشم و ابزار شناخت، سخن می گوید.
2-بحثهایى پیرامون معاد و عذاب دوزخو گفت و گوهاى ماموران عذاب با دوزخیان و مانند آن.
3-انذار و تهدید کافران و ظالمان به انواع عذابهاى دنیا و آخرت .
البته مـحـور اصـلى تـمـام سـوره را هـمـان مالکیت و حاکمیت خدا تشکیل مى دهد که در نخستین آیه آمده است.
نجات دهندگی از دوزخ
علاوه
بر مضامینی ارزشمند این سوره از قرآن کریم، قرائت آن تاثیرات فراوان درونی
و بیرونی برای انسان ها دارد. برای مثال رسول خدا(ص) می فرمایند: هر كس در
شب سوره ملک را قرائت كند اجری مانند احیای شب قدر را خواهد داشت(مجمع
البیان، ج10، ص66).
همچنین
رسول خدا(ص) فرمودند: بدانید سوره ملك ازطرفقاری و صاحب این سوره در روز
قیامت مجادله می كند و برای او طلب آمرزش و مغفرت می كند.(مستدرک الوسائل،
ج4، ص306)
یكی دیگر از ارزش ها وبرتری های این سوره نجات دهندگی آن است.
امام
صادق(ع) در این باره فرمودند: هر کس سوره ملک را در نماز واجب خود یا پیش
از آنکه بخواند قرائت نماید تا صبح در امان الهی خواهد بود تا وارد بهشت
شود.
ثمرات قرائت سوره ملک
پیامبر(ص)
فرمودند: در كتاب خدا سوره ای است كه سی آیه دارد و هركس پیش ازخوابیدن
آنرا قرائت كند، خداوند برای او سی حسنه می نویسد و سی گناه از او را پاك
می كند و سی درجه بردرجات او می افزاید برای او فرشته ای از فرشتگان خدا
مأمور می شود تا بال هایش را بر روی او بگسترد و او را از هر بدی و آفتی
نگه دارد تا از خواب بیدار شود و این سوره از جانب صاحبش در روز قیامت
مجادله می كند و آن سوره ملك است.(کنزالعمال، ح 2708)
امام
صادق(ع) نیز در این باره فرمودند: هر کس سوره ملک را در نماز واجب خود یا
پیش از آنکه بخواند قرائت نماید تا صبح در امان الهی خواهد بود تا وارد
بهشت شود.(ثواب الاعمال، ص119)
رسول
خدا(ص) در خصوص امنیت بخشی سوره ملک فرمودند: هر كس سوره ملك را قرائت
كند، نجات دهنده او از عذاب قبر است و به اجری همانند كسی كه شب قدر را
احیا داشته است اعطا می شود و هر كس این سوره را حفظ كند. انیس و مونس او
در قبر خواهد شد و او را از هر حادثه و عذاب در قبر نگه می دارد او را به
خدا نزدیك می كند تا اینكه وارد بهشت شود در حالی كه از وحشت قبر در امان
است.(تفسیرالبرهان، ج5، ص433)
غفران برای اموات
قرائت
قرآن و هدیه كردن ثواب آن به گذشتگان، موجب رفع گرفتاری های آخرتی آنها و
مغفرت و بخشش برای ایشان خواهد بود. رسول خدا(ص) دراینبارهفرمودند:هركس
سوره ملك راقرائت كند و به برادران خود كه درگذشته اند، هدیه كند، ثواب آن
باسرعت بر آن ها خواهد رسید و در عذاب گناهان ایشان تخفیف داده می شود و
مایه انس ایشان در قبر می شود.(تفسیرالبرهان، ج5، ص433)
از
حضرت صادق(ع) نیز روایت شده است: هر کس سوره ملک را برای میّتی بخواند از
عذابی که در آن است، تخفیف داده می شود و اگر قرائت کننده به اموات هدیه
کند ثواب آن با سرعت برق به انها می رسد.(تفسیرالبرهان، ج5، ص433)
بر طرف شدن درد دندان
رسول
خدا(ص) فرمودند: هر كس كه دندانش درد می كند، انگشتش را بر دندانی كه درد
می كند، بگذارد و آیه «23 سوره ملك» را هفت مرتبه بخواند.(مکارم الاخلاق،
ص405)
در ادامه گزارش سوره ملک را می خوانید.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱﴾
بزرگوار [و خجسته] است آنكه فرمانروايى به دست اوست و او بر هر چيزى تواناست (۱)
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ﴿۲﴾
همانكه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد و اوست ارجمند آمرزنده (۲)
الَّذِي
خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ
تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ﴿۳﴾
همان
كه هفت آسمان را طبقه طبقه بيافريد در آفرينش آن [خداى] بخشايشگر هيچ گونه
اختلاف [و تفاوتى] نمى بينى بازبنگر آيا خلل [و نقصانى] مى بينى (۳)
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ ﴿۴﴾
باز دوباره بنگر تا نگاهت زبون و درمانده به سويت بازگردد (۴)
وَلَقَدْ
زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا
لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ ﴿۵﴾
و
در حقيقت آسمان دنيا را با چراغهايى زينت داديم و آن را مايه طرد شياطين
[= قواى مزاحم] گردانيديم و براى آنها عذاب آتش فروزان آماده كرده ايم (۵)
وَلِلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۶﴾
و كسانى كه به پروردگارشان انكار آوردند عذاب آتش جهنم خواهند داشت و چه بد سرانجامى است (۶)
إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقًا وَهِيَ تَفُورُ ﴿۷﴾
چون در آنجا افكنده شوند از آن خروشى مى شنوند در حالى كه مى جوشد (۷)
تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ ﴿۸﴾
نزديك
است كه از خشم شكافته شود هر بار كه گروهى در آن افكنده شوند نگاهبانان آن
از ايشان پرسند مگر شما را هشدار دهنده اى نيامد (۸)
قَالُوا
بَلَى قَدْ جَاءَنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ
مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ ﴿۹﴾
گويند چرا هشدار دهنده اى به سوى ما آمد و[لى] تكذيب كرديم و گفتيم خدا چيزى فرو نفرستاده است شما جز در گمراهى بزرگ نيستيد (۹)
وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿۱۰﴾
و گويند اگر شنيده [و پذيرفته] بوديم يا تعقل كرده بوديم در [ميان] دوزخيان نبوديم (۱۰)
فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لِأَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿۱۱﴾
پس به گناه خود اقرار مى كنند و مرگ باد بر اهل جهنم (۱۱)
إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ ﴿۱۲﴾
كسانى كه در نهان از پروردگارشان مى ترسند آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ خواهد بود (۱۲)
وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿۱۳﴾
و [اگر] سخن خود را پنهان داريد يا آشكارش نماييد در حقيقت وى به راز دلها آگاه است (۱۳)
أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ ﴿۱۴﴾
آيا كسى كه آفريده است نمى داند با اينكه او خود باريك بين آگاه است (۱۴)
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ ﴿۱۵﴾
اوست كسى كه زمين را براى شما رام گردانيد پس در فراخناى آن رهسپار شويد و از روزى [خدا] بخوريد و رستاخيز به سوى اوست (۱۵)
أَأَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ ﴿۱۶﴾
آيا از آن كس كه در آسمان است ايمن شده ايد كه شما را در زمين فرو برد پس بناگاه [زمين] به تپيدن افتد (۱۶)
أَمْ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ أَنْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ﴿۱۷﴾
يا
از آن كس كه در آسمان است ايمن شده ايد كه بر [سر] شما تندبادى از
سنگريزه فرو فرستد پس به زودى خواهيد دانست كه بيم دادن من چگونه است (۱۷)
وَلَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ ﴿۱۸﴾
و پيش از آنان [نيز] كسانى به تكذيب پرداختند پس عذاب من چگونه بود (۱۸)
أَوَلَمْ
يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ مَا
يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ ﴿۱۹﴾
آيا
در بالاى سرشان به پرندگان ننگريسته اند [كه گاه] بال مى گسترند و [گاه]
بال مى آنند جز خداى رحمان [كسى] آنها را نگاه نمى دارد او به هر چيزى
بيناست (۱۹)
أَمَّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ جُنْدٌ لَكُمْ يَنْصُرُكُمْ مِنْ دُونِ الرَّحْمَنِ إِنِ الْكَافِرُونَ إِلَّا فِي غُرُورٍ ﴿۲۰﴾
يا آن كسى كه خود براى شما [چون] سپاهى است كه ياريتان مى كند جز خداى رحمان كيست كافران جز گرفتار فريب نيستند (۲۰)
أَمَّنْ هَذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَلْ لَجُّوا فِي عُتُوٍّ وَنُفُورٍ ﴿۲۱﴾
يا كيست آن كه به شما روزى دهد اگر [خدا] روزى خود را [از شما] باز دارد [نه] بلكه در سركشى و نفرت پافشارى كردند (۲۱)
أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿۲۲﴾
پس آيا آن كس كه نگونسار راه مى پيمايد هدايت يافته تر است يا آن كس كه ايستاده بر راه راست مى رود (۲۲)
قُلْ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ ﴿۲۳﴾
بگو اوست آن كس كه شما را پديد آورده و براى شما گوش و ديدگان و دلها آفريده است چه كم سپاسگزاريد (۲۳)
قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۲۴﴾
بگو اوست كه شما را در زمين پراكنده كرده و به نزد او [ست كه] گرد آورده خواهيد شد (۲۴)
وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۲۵﴾
و مى گويند اگر راست مى گوييد اين وعده كى خواهد بود (۲۵)
قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ ﴿۲۶﴾
بگو علم [آن] فقط پيش خداست و من صرفا هشدار دهنده اى آشكارم (۲۶)
فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِيئَتْ وُجُوهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَقِيلَ هَذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تَدَّعُونَ ﴿۲۷﴾
و
آنگاه كه آن [لحظه موعود] را نزديك ببينند چهره هاى كسانى كه كافر شده
اند در هم رود و گفته شود اين است همان چيزى كه آن را فرا مى خوانديد (۲۷)
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَنِيَ اللَّهُ وَمَنْ مَعِيَ أَوْ رَحِمَنَا فَمَنْ يُجِيرُ الْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿۲۸﴾
بگو
به من خبر دهيد اگر خدا مرا و هر كه را با من است هلاك كند يا ما را مورد
رحمت قرار دهد چه كسى كافران را از عذابى پر درد پناه خواهد داد (۲۸)
قُلْ هُوَ الرَّحْمَنُ آمَنَّا بِهِ وَعَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ﴿۲۹﴾
بگو اوست خداى بخشايشگر به او ايمان آورديم و بر او توكل كرديم و به زودى خواهيد دانست چه كسى است كه خود در گمراهى آشكارى است (۲۹)
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ ﴿۳۰﴾
بگو به من خبر دهيد اگر آب [آشاميدنى] شما [به زمين] فرو رود چه كسى آب روان برايتان خواهد آورد (۳۰)
منبع:باشگاه خبرنگاران