عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
حميد محمدي تشريح كرد؛
سرپرست سازمان حج و زيارت با اعلام آغاز برنامه‌ريزي‌ها براي سفر حج تمتع، گفت:‌ طبيعتا اگر مذاكرات در زمان مشخص شده به نتيجه برسد، مي‌توان برنامه‌ريزي و هماهنگي‌هاي حج سال آينده را انجام داد.
عقیق:حميد محمدي جزيياتي از دعوتنامه‌ي حج عربستان و هيات مذاكره‌كننده‌ي ايراني را بيان كرد و افزود: عربستان هر سال طبق روال معمول، در ماه‌هاي ربيع‌الاول و ربيع الثاني دعوتنامه‌هايي به كشورهاي اسلامي مي‌فرستد و براي مذاكره با هيات‌هاي اعزامي اين كشورها، زماني را تعيين مي‌كند كه نوبت ايران، پنجم اسفندماه برابر با ۲۵ جمادي‌الاول تعيين شده است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به زمان تعيين شده براي مذاكره با هيات ايراني، در صورت به نتيجه رسيدن و توافق ميان دو كشور، فرصت براي هماهنگي‌ها و اجراي عمليات حج وجود دارد؟ اظهار كرد: طبيعتا اگر در زمان تعيين شده، مذاكرات به نتيجه برسد مي‌توان برنامه‌ريزي و هماهنگي‌ها را انجام داد.

سرپرست سازمان حج و زيارت افزود: سازمان حج و زيارت طبق وظيفه‌ي ذاتي خود از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي مربوط به حج تمتع را شروع كرده است و اگر شرايط فراهم شود و مذاكرات به نتيجه برسد و مطالبات ايران در راستاي حفظ عزت، شأن و امنيت زائران كشورمان تامين شود، مشكلي براي عمليات حج نخواهيم داشت، چون برنامه‌ريزي‌ها شروع شده است.

آقاي محمدي درباره‌ي راهكارهاي پيشنهادي و جديد ايران براي حل چالش‌هايي كه از مذاكرات سال گذشته باقي مانده است، اظهار كرد: ما از وضعيت حال حاضر عربستان و وزارت حج اين كشور اطلاعي نداريم، اين مسائل در مذاكره مشخص خواهد شد. ضمن اين‌كه مطالبات و راهكارهاي ايران كاملا شفاف است.

وي همچنين درباره‌ي ويزاي حج كه در مذاكرات سال گذشته به دليل تعطيلي سفارتخانه اين كشور در ايران به عنوان يكي از چالش‌ها مطرح بود، گفت: در مذاكرات سال گذشته راهكارهاي مورد توافق در اين‌باره، تعيين شد. بعيد مي‌دانيم در اين دور از مذاكرات درباره‌ آن صحبت شود، چون به نتيجه رسيديم. پيشنهاد نخست صدور ويزا در كشور ثالث بود كه با مقاومت ايران راهكار صدور ويزاي الكترونيكي مطرح شد. بنابراين به احتمال زياد در مذاكرات امسال چالشي درباره‌ي ويزا نداشته باشيم.

سرپرست سازمان حج و زيارت سپس درباره هيات مذاكره‌كننده‌ ايران كه قرار است پنجم اسفندماه در وزارت حج عربستان ديدار داشته باشد، توضيح داد: تركيب هيات‌ها همواره مشخص است، معمولا مسئولان اجرايي حج از بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت، به همراه نمايندگاني از بخش IT براي رسيدگي به موضوع ويزا و همينطور نماينده‌اي از شركت هواپيمايي در اين هيأت حضور خواهند داشت.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین