عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
محمدعلی مجاهدی گفت: قرار است در زمینه پژوهش، آموزش و نظارت بر مجموعه‌های شعر آئینی فعال باشم.


عقیق:    محمد علی مجاهدی شاعر در گفت‌وگوییدرباره حکمی که قرار است روز پنجشنبه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی اعطا شود، توضیحاتی داد و اظهار داشت: سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه 9 خردادماه حکم دبیری شعر آئینی کشور را به بنده اعطا می‌کند.

این شاعر ادامه داد: دو سال پیش که آقای وزیر ارشاد به قم دعوت شده بودند تا در سوگواره سراسری شعر فاطمی حضور داشته باشند، متانت و وزانت جلسه و همچنین آثاری که در این مراسم قرائت شد او را تحت تاثیر قرار داد و پیشنهاد کرد تا در قم مرکزی برای شعر آئینی در نظر گرفته شود و کانون تولید شعر آئینی و کانونی برای نظارت بر آفرینش آثار آئینی بوجود بیاید.

مجاهدی خاطرنشان کرد: حدود دو سال است که دبیرخانه دائمی شعر آئینی در قم شروع به کار کرده است اما قرار است روز پنجشنبه با حکم وزیر ارشاد رسمیت پیدا کند. قرار است در زمینه پژوهش، آموزش و نظارت بر مجموعه‌های شعر آئینی در این سمت فعال باشم.

مجاهدی درباره مسئولیت‌های آمده در «حکم دبیری شعر آئینی کشور» تصریح کرد: از مسئولیت‌های حکم آگاه نیستم، اما ما پتانسیل لازم را داریم تا شاعرانی که در استان‌های دیگر به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مذهبی و تاریخی داشته باشند را از نظر علمی و اجرایی کمک‌ کنیم، ولی از موارد مطروحه در حکم و مفاد آن اطلاعی ندارم.

به گزارش فارس، «حکم دبیری شعر آئینی کشور» از سوی سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به محمد علی مجاهدی طی مراسمی روز پنجشنبه پنجشنبه 9 خردادماه در تالار اجتماعات شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خیابان جمهوری به این شاعر اعطا می‌شود.

محمدعلی مجاهدی متخلص به (پروانه) فرزند مرحوم آیت الله آقا میرزا محمد مجاهدی ،متولد 1/2/1329 در قم که سالها از محضر دو عارف بزرگوار مرحوم شیخ جعفر مجتهدی و آیت الله کشمیری استفاده کرده است. وی دارای مدرک لیسانس حقوق قضائی از دانشگاه تهران و گواهینامه نشان درجه یک هنری در رشته شعر دارای ارزش دکترا است.

مجاهدی در حال حاضر عضو شورای سیاستگزاری شعر فجر و شعر فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد با حکم وزارتی و عضو شورای عالی هنر وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی است.

ریاست هیات مدیره کانون شاعران و مداحان استان قم از سال 1386 تا کنون، مدیریت انجمن هنرهای ادبی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از سال 1373تاکنون به مدت 19 سال ،موسس و مدیر انجمن ادبی محیط از سال 1342 تا کنون حدود50 سال، تدریس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دوره‌های آموزشی در حوزه هنری از دیگر فعالیت‌های علمی و آموزشی وی است.

از جمله عناوین پژوهش‌های چاپ شده «محمدعلی مجاهدی» می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

«شکوه شعر عاشورا در زبان فارسی»، چاپ 1379 و انتخاب آن بعنوان کتاب سال عاشورائی سال 80 توسط هیات داوران؛ «سیمای مهدی موعود در آئینه شعر فارسی»، چاپ 1380، و انتخاب آن به عنوان بهترین اثر پژوهشی در قلمرو  و شعر مهدوی؛ «سیری در قلمرو شعر نبوی»، چاپ سال 1387و رونمائی از آن طی مراسمی رسمی توسط مجمع جهانی اهل بین علیه السلام؛ «تصحیح و مقابله و تعلیق منظومه عاشورائی گنجینه الاسرار عمان سامانی» در سال 1345 با 25 بار تجدید چاپ؛ «پژوهشی در مقتل‌های فارسی» در سال 1385؛ «معارف اللطایف»، چاپ حوزه هنری تهران در سال 1387؛ «نگارش بیش از 35 مقاله پژوهشی در زمینه شعر آئینی و مبانی آسیب شناسی آن، «سیری در ملکوت»، «یک صحرا جنون»، «یک آسمان پرواز»، «یک بغل غزل».

دبیر سوگواره سراسری شعر فاطمی از بدو تاسیس تاکنون و دبیر جشنواره ملی شعر غدیر از بدو تاسیس تا کنون.


منبع: فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین