عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
حسین اسرافیلی: مرحوم سلیم موذن زاده در انتخاب اشعار برای مداحی خیلی وسواس نداشتند و بیشتر صدای زیبای ایشان و چگونگی اجرایشان ویژگی خاصی به كارشان داده است.
عقیق:حسین اسرافیلی، شاعر عاشورایی و آیینی كشور، با بیان اینكه زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده از مداحان بزرگ و ماندگار كشور است، اظهار كرد: البته در حوزه مداحی و موسیقی خیلی صاحب‌نظر نیستم و صاحب‌نظران باید درباره آثار ایشان نظر بدهند. اما زمانی در جمع صاحب‌نظران این عرصه درباره موسیقی آذربایجان و باكو صحبت شد و از زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده نیز صحبت به میان آمد، صاحب نظران معتقد  بودند كه ایشان توانمندی‌های زیادی در خوانش آثار دارند و اینكه در یك لحظه از صدای پایین به صدای بالا می روند و دوباره صدای پایین را اجرا می‌كنند، قابلیت شگفتی است و از دست بسیاری از مداحان و خوانندگان چنین كاری بر نمی‌آید. 
 
وی ادامه داد: ایشان در موسیقی و مداحی توانمند بودند، موسیقی را می شناختند و مرحوم پدر و برادرشان نیز شناخت بسیار خوبی نسبت به موسیقی داشتند و این موضوع نشان می‌دهد این خانواده هم از صدای خوش برخوردار بودند و هم نسبت به موسیقی و ردیف‌ها و دستگاه‌های آوازی ایرانی شناخت خوبی داشتند. 
 
اسرافیلی همچنین گفت: مرحوم سلیم موذن زاده در انتخاب اشعار برای مداحی خیلی وسواس نداشتند و بیشتر صدای زیبای ایشان و چگونگی اجرایشان ویژگی خاصی به كارشان داده است. گاهی برخی از آثار ایشان را گوش می‌دهم و می بینم شعرهای ضعیفی خوانده‌اند و با خود فكر می‌كردم كه حیف است صاحب این صدا، چنین اشعاری را بخواند. البته صدا، صدای بسیار ویژه‌ای است و هر كسی نمی‌تواند این صدا را داشته باشد. شگفتی‌ها و ظرافت‌هایی كه در صدایشان وجود داشت، از دست دیگران برنمی‌آید. 
 
این شاعر آیینی با تاكید بر اینكه زبان آذری، زبان عاطفه و احساس است، عنوان كرد: حتی شعرهای عاشقانه و شعرهایی كه با موضوع جوانمردی، غیرت و فتوت و ... در این زبان سروده می‌شود، بر احساس انسان اثر می‌گذارد. در حوزه شعر آیینی و عاشورایی، وقتی زبان خود ویژگی عاطفی و احساسی دارد، اگر با موضوعی احساسی مانند عاشورا گره بخورد، قطعا تاثیراتش چند برابر می‌شود. اگر در هیئت‌های آذری وارد شوید، نیازی نیست خودتان زبان آذری بدانید؛ بلكه عواطف و احساسات مداح و مخاطبان، شما را نیز متوجه شعر می‌كند و بر روح و جانتان اثر می‌گذارد. 
 
آیین پاسداشت زنده‌یاد استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی مداح اهل بیت(ع) ساعت 18، دوشنبه 20 دی‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود. 
 
علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند در زمان یاد شده به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه كنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین