عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
آیت الله حائری شیرازی تبیین کرد:
یکی از نکاتی که در موضوع صبر و بصیرت مورد سوال قرار می گیرد، این پرسش است که چرا نام امام حسن و حسین(ع) باهم ذکر می شود؛ در حالی که ما به دیگر امامان به صورت تک تک سلام می دهیم.
عقیق:آیت الله حائری شیرازی پیش از ظهر دیروز در جلسه تفسیر سوره یوسف(ع) در مجتمع فرهنگی امام کاظم(ع) قم به تفاوت سخن قرآن با سخن بشریت اشاره کرد و گفت: تمام اقوال در علوم انسانی، سخن بشر است و ما مسأله ای در این علم نداریم که به صورت نظریه و از سوی یک شخص نباشد.

وی اظهار داشت: برخی بیان کرده اند که علم لحظه به لحظه در حال رشد و پیشرفت است و قابل تغییر و تحول است؛ در حالی که دین ثابت بوده و قابل تغییر نمی باشد؛ پس ما نمی توانیم جامعه شناسی اسلامی، تربیت اسلامی، اقتصاد اسلامی و ... داشته باشیم؛ چون علم اسلامی قابل رشد و پیشرفت نیست.

این استاد اخلاق حوزه با بیان این مطلب که حضرت یوسف(ع) دارای صبر و بصیرت بودند، ابراز داشت: یکی از نکاتی که در موضوع صبر و بصیرت مورد سوال قرار می گیرد، این پرسش است که چرا نام امام حسن و حسین(ع) باهم ذکر می شود؛ در حالی که ما به دیگر امامان به صورت تک تک سلام می دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: پاسخ این سوال، آن است که برخی از افراد امام حسین(ع) را به دلیل جنگ و واقعه عاشورا قبول داشته؛ اما امام حسن(ع) را برای انجام صلح قبول ندارند؛ در حالی که ما سیدالشهدا(ع) را پس از امام حسن(ع) قبول داریم و امام حسین(ع) بدون امام حسن مجتبی(ع)، نافع نیست؛ به همین دلیل، نام این دو امام همام در کنار یکدیگر آمده تا نشان دهد ابتدا باید امام حسن(ع) را قبول داشت؛ سپس سراغ أبی عبدالله(ع) رفت.

این استاد اخلاق حوزه با بیان این مطلب که امامت دو چهره حسنی و حسینی دارد، تصریح کرد: داستان انقلاب اسلامی و امام راحل نیز در همین راستاست؛ به این معنا که مردم در برابر نظرات و تصمیمات امام خمینی(ره) آزموده شدند؛ چراکه ایشان اعتقاد به جنگ در برابر دشمنان داشت و هشت سال نیز بر اساس این اعتقاد به پیش رفتند؛ اما در موضوع قطعنامه، صلح را پذیرفتند.

آیت الله حائری شیرازی بیان داشت: همراهان و طرفداران امام راحل، در موضوع قطعنامه آزموده شدند که آیا یار واقعی ایشان بوده و به نظراتشان اعتماد داشتند یا خیر.

وی اظهار داشت: امام راحل در 8 سال دفاع مقدس در چهره حسین بن علی(ع) ظاهر شد و مردم اطاعت می کردند؛ اما تا این مرحله، به نصف امامت وفادار بودند؛ نصف دیگر امتحان باقی مانده و آنجایی است که امام خمینی(ره) به چهره امام حسن(ع) ظاهر شده و سخن بگویند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که اشخاصی که در آن زمان اطاعت کردند، در آزمون امامت پیروز شدند، ابراز داشت: امام راحل(ره) باید در چهره امام حسن مجتبی (ع) ظاهر شود تا مردم بدانند که این امام همام در چه شرایطی تن به صلح دادند.

این استاد اخلاق حوزه خاطرنشان ساخت: ابتدا باید به امام حسن(ع) ایمان آورد تا ایمان به أباعبدالله(ع) قبول گردد. آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: مردم در 8 سال دفاع مقدس، امتحان بصیرت و صبر را باهم داده اند و قبول قطعنامه، امتحان بصیرت بوده است.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین