۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۳ : ۱۷
به راستی اهلبیت(ع) به عنوان بهترین هادیان الهی در عالم از هر فرصتی برای بهرهمندی محبان و شیعیانشان از عالیترین معارف و راهکارهای دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی استفاده میکردند و این حقیقتی است که در منابع تاریخی و روایی به وضوح نمایان است.
در همین راستا و به مناسبت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به توصیههایی از امام رضا(ع) به عبدالعظیم(ع) برای ابلاغ به شیعیان آن حضرت اشاره میکنیم که خوب است این بیانات گهربار هادیان بشر را بارها و بارها خوانده و آنها را در تمام ابعاد زندگیمان محقق کنیم که زندگی توأم با سعادت دنیوی و اخروی و مورد رضای الهی منوط به اطاعت و تبعیت از خداوند و خلفای اوست.
امام رضا(ع) در روایتی خطاب به عبدالعظیم(ع) چنین میفرمایند:
ـ ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.
ـ آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکونت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بیفایده دعوت کن.
ـ به صلۀ رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چراکه این کار باعث تقرب به خدا و به من و به دیگر اولیاء اوست.
ـ دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کردهام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستان و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سختترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.
ـ به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را عفو خواهد کرد، مگر آنهایی که به او شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، که از این سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد؛ مگر اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهلبیت(ع) بیبهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه میبرم.
متن روایت:
یا عبدالعظیم! أبلغ عنی أولیائی السلام و قل لهم: أن لایجعلو للشیطان علی أنفسهم سبیلا، و مرهم بالصدق فی الحدیث و أداء الأمانهًْ، و مرهم بالسکوت و ترک الجدال فیما لا یعنیهم، و اقبال بعضهم علی بعض و المزاورهًْ، فان ذلک قربهًْ الی. ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضا، فانی آلیت علی نفسی أنه من فعل ذلک و أسخط ولیا من أولیائی دعوتالله لیعذبه فیالدنیا أشد العذاب، و کان فی الآخرهًْ من الخاسرین. و عرفهم أن الله قد غفر لمحسنهم، و تجاوز عن مسیئهم، الا من أشرک به أو آذی ولیا من أولیائی أو أضمر له سوء فان الله لا یغفر له حتی یرجع عنه، فان رجع و الا نزع روح الایمان عن قلبه، و خرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، و أعوذبالله من ذلک.
پی نوشت:
(اختصاص، شیخ مفید، صفحه 241)
منبع:تسنیم