عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۹
محبت یعنی تفقدی که زن و مرد به هم دارند و اینکه مایه آرامش هم هستند؛ سرمایه زندگی است.
عقیق:درخصوص همسرداری در اسلام گفت: در قرآن کریم آیات متعددی داریم که مومنان را  به ازدواج و تشکیل خانواده ترغیب می کند و برخلاف بسیاری از ادیان که مخالف این موضوع هستند؛ دین اسلام، ازدواج را عامل قرب پروردگار و زمینه ساز دوری از مسائل شیطانی و هوای نفس می داند. قرآن کریم ازدواج را در آیه 21 سوره روم مایه آرامش، مهربانی و الفت میان زن و شوهر می داند و آن را نشانه لطف و قدرت پروردگار می داند.

وی ادامه داد: در منطق قرآن هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روحی و ایجاد زمینه برای بندگی بهتر پروردگار است. در جلد دوم «من لا یحضر الفقیه»حدیثی از امام سجاد (ع) آمده است که ایشان می فرمایند: «حق زن این است که بداند خداوند منان او را مایه آرامش و انس برای مرد قرار داده است. و مرد باید این را بداند که زن به عنوان نعمت پروردگار در اختیار او  قرار گرفته، او را گرامی بدارد و با او با مهربانی و نرمخویی رفتار کند.»

این کارشناس مذهبی افزود: خداوند در آیه 21 سوره روم می فرماید«وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» و از نشانه‏ هاي او اينكه همسراني از جنس خود شما براي شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‏ هائي است براي گروهي كه تفكر مي‏كنند.» همچنین پیامبر(ص) می فرمایند: «زمانی که عقد زن برای مرد خوانده می شود، خداوند منان هرچه محبت به دیگران  هست از دل زن بیرون می کند و محبت همسرش را قرار می دهد و زن تا پایان عمر وظیفه دارد همین محبت را که دارد حفظ کند.» یعنی خداوند محبت خواهر و برادر و پدر و مادر را از دل می برد و فقط محبت همسر را قرار می دهد. زن  وظیفه اش حفظ این محبت است و جایی برای فزونی ندارد و محبت با آن عقد تکمیل می شود.

این روحانی اولین وظیفه زن و مرد نسبت به یکدیگر را محبت خواند و گفت: از زن و مرد دعوت می شود محبت به همدیگر را به عنوان اولین چیزی که باید رعایت کنند، مدنظر قرار دهند. محبت یعنی تفقدی که زن و مرد به هم دارند، حالی که از هم می پرسند، دلجویی که از هم می کنند و همین که مایه آرامش هم هستند. همانطور که در قرآن آمده است، خداوند زن و مرد را مایه آرامش همدیگر قرار داده و  آرامشی که درون خانواده به دست می آید، به جامعه انتقال داده می شود. جامعه از اینها درس می گیرد. محبت های اولیه خانوادگی واین طرز تفکر به فرزندان آموزش داده می شود و خانواده هم با این نگاه رشد می کند و بالا می رود.

حجت الاسلام بهاری تصریح کرد: امیدواریم در جامعه اسلامی و دینی این نگاه روز به روز افزایش پیدا کند. برای زن و مرد احترام به همدیگر،آرامش دادن به همدیگر و  توجه به همدیگر مایه اولیه زندگی و سرمایه مهم زندگی است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین