عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۷
زندگی به سبک انتظار...
خبرگزاری شبستان: مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت گفت: اگر سبک زندگی را با هدف مشترک مهدی باوران که همانا آرزوی ظهور امام زمان(عج) است، تنظیم و ترویج کنیم هم شاهد همدلی و همبستگی اجتماعی خواهیم بود هم تنش‌ها و چالش‌های ما رفع می‌شود.
عقیق:کتاب «سبک زندگی منتظرانه» اخیراً به قلم حجت الاسلام حسن ملایی از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت منتشر شده است، این رویداد مهم بهانه ای شد تا در سلسله گفت وگوهایی پیرامون مباحث مختلف این نوع از سبک زندگی با مؤلف این کتاب به گفت وگو بپردازیم که سومین شماره از آن را در پی می خوانید:

حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و  مؤلف کتاب سبک زندگی منتظرانه در این گفت وگو اشاره به اینکه در این قسمت از مباحث، پیرامون کارکردهای سبک زندگی منتظرانه نکاتی مطرح می شود، اظهار کرد: این کارکردها در تمام حیطه های فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی، قابل بسط و تعمیم است.

همدلی و همبستگی، اولین کارکرد سبک زندگی منتظرانه

وی با اشاره به اینکه اولین کارکرد سبک زندگی منتظرانه، همدلی و همبستگی است، افزود: یکی از کارکردهای مسلم سبک زندگی آن است که آدم ها با افراد هم رای و هم باور خود، انس بیشتری دارند، هر قدر که طرف مقابل  ما در باورها و اعتقادات با ما، اختلاف بیشتری داشته باشند، فاصله بیشتری از وی خواهیم گرفت.

 

افراد با ظواهر یکسان، انس بیشتری با یکدیگر دارند

ملایی اضافه کرد: اگر سبک زندگی را به وضعیت ظاهری معنا و آن را تجلی باورهای اشخاص، تلقی کنیم، به راحتی می توان متوجه شد که میان افراد با ظواهر یکسان تر، انس بیشتری وجود دارد تا میان افرادی که ظواهر متفاوت تری دارند.

وی ادامه داد: علت آن است که با مشاهده ظواهر افراد، ناخودآگاه ظاهر شخص به سان یک پرچم، باورهای فرد را اعلام می کند و اگر این ویژگی های ظاهری مطابق با باورهای موردنظر باشد، خروجی های خاصی را خواهد داشت و موجب می شود، افرادی که ویژگی ظاهری شبیه تری دارند، با یکدیگر انس بیشتری بگیرند.

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با ذکر مثالی برای تبیین این مبحث افزود: خانم های مسلمان که با حجاب و عفاف هستند، با خانم های غربی که فاقد حجاب هستند، در نگاه اول و مراودات، انس کمتری با یکدیگر می گیرند، زیرا خانم های بی حجاب، پوشش اسلامی را ضدارزش تلقی می کنند و برعکس حجاب، برای بانوی مسلمانان ارزش است.

وی با بیان اینکه اگر اینگونه فضا در میان امت اسلامی وجود داشته باشد، یعنی فردی با پوشش لازم اسلامی و دیگری بدون پوشش لازم باشند، از یکدیگر دور می شوند و انس نمی گیرند، افزود: بسیاری از برخوردهای لفظی و فیزیکی موجود در جامعه ما، بخاطر این سبک زندگی و تفاوت های ماست زیرا هر دو امام زمان(عج) را دوست دارند یا در مجلس عزای امام حسین(ع) شرکت می کنند اما به جهت عدم هماهنگی ظواهر با باورها، در مواجهه با یکدیگر اینگونه تصور می شود که یکی لباس دوست امام زمان(عج) و دیگری لباس دشمن ایشان را پوشیده است.

ملایی با بیان اینکه سبک زندگی به دلیل آنکه بر عنصر ظاهر تاکید دارد و ظواهر ما حاکی از اعتقادات و باورهای ماست، حال اگر این ظواهر و رفتارها براساس باورهای امام زمانی به هم نزدیک شود، خود به خود موجب همدلی، همبستگی و همدلی می شود، افزود: اگر به دنبال اتحاد و همدلی هستیم، باید سبک زندگی جامعه را براساس باورهای مشترک که از مهمترین آنها باور به حضرت مهدی(عج) است، تعریف کنیم.

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه این کارکرد سبک زندگی منتظرانه را در سطح خانواده و جامعه می توان بسط داد، افزود: اگر بتوانیم با هدف مشترک مهدی باوران که همانا آرزوی ظهور امام زمان(عج) است، سبک زندگی مناسب به این آرمان و هدف را که همان سبک زندگی منتظرانه است، رواج دهیم، خروجی آن همدلی و همبستگی در سطوح مختلف خواهد بود.

 

ترویج باورهای مهدوی نیازمند نمادسازی است

وی با اشاره به اینکه نمادسازی دومین کارکرد سبک زندگی منتظرانه است، بیان کرد: بسیاری از افراد جامعه ما معتقد به امام زمان(عج) هستند اما این باورها تبدیل به نماد نشده است تا بتوان از ویژگی های خاص نمادسازی که تبادل سریع و ساده پیام است، استفاده کرد.

ملایی ادامه داد: گاهی تابلوها و رنگ های مختلف، مانند تابلوهای رانندگی، بسان نمادی است که مفهومی را ساده و سریع ارائه می کند و بیانگر هدف طراح آن است، حال می گوییم سبک زندگی منتظرانه نیز می تواند نماد اجتماعی باور به امام زمان(عج) و انتظارش باشد و این سبک زندگی، همچون تابلویی عمل می کند تا حرف هایی که قرار است با یکدیگر گفت وگو کنیم، از این طریق به سهولت بیان شود.

 

نمادهای شهری متناسب با فرهنگ مهدوی باشد

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با طرح مثالی در این موضوع افزود: در ایام محرم غالب مردم پیراهن مشکی به تن می کنند و این نماد می گوید ما وارد ماه محرم شدیم که در آن امام حسین(ع) به شهادت رسیده است و برای ایشان سوگوار و عزادار هستیم، این نمادسازی ها امروزه در جوامع اسلامی و غربی بسیار نقش آفرینی می کند.

ملایی اضافه کرد: امروزه در میادین شهرها، مجسمه ها و تندیس هایی استفاده می شود، سوال این است که تندیس هایی که در کشور امام زمانی نصب می شود، چه میزان با ایشان، انتظار و امید و اشتیاق برای ظهورش، هماهنگی دارد. متاسفانه، باید گفت که حتی بسیاری از مردم، مفهوم برخی از نمادهای کار گذاشته شده در سطح شهر  را هم متوجه نمی شوند.

وی ابراز کرد: یکی از رسالت های هنرمندان و طراحان اسلامی، شیعی و دوست دار امام زمان(عج)، آن است که نمادهای مرتبط با امام زمان(عج) را طراحی کنند و دولت نیز شهرداری ها را موظف به استفاده از آنها در میدان ها ، پارک ها و سایر مکان های مناسب کند.

 

ایجاد تغییر در رفتارها و ظاهر افراد راهی برای تغییر باورها

ملایی با بیان اینکه کارکرد دیگر سبک زندگی منتظرانه، استفاده از آن به عنوان یک روش تربیتی است، افزود: در علوم تربیتی یکی از اصول مهم تربیتی که باید استفاده شود، تاثیر ظاهر بر باطن است یعنی در مباحث تربیتی داریم که اگر بناست، در افراد، رشد مورد نظر را ایجاد کنیم، از دو طریق می توان وارد شد، یکی از طریق ورود مستقیم به روح و باور اشخاص و روش دیگر ایجاد تغییر در رفتارها و ظاهر افراد تا باورهای متناسب را در شخص تقویت کنیم.

 

لازمه ورود در زمره منتظران واقعی

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه سبک زندگی منتظرانه به دلیل آنکه رروی ظواهر افراد هم کار می کند، حاصلش ایجاد، تقویت و ارتقای باور، تفکر و اندیشه به امام زمان(عج) در میان افراد است، افزود: اگر بنا داریم در زمره منتظران واقعی امام زمان(عج) باشیم، باید به این سبک زندگی مزین شویم، زیرا تاثیر ظاهر بر باطن تاثیری غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: در روایتی از امیرالمومنین امام علی(ع) داریم که «اگر بردبار نیستید، خودتان را به بردباری بزنید زیرا هر فردی، خود را به گروهی شبیه گرداند، نزدیک است که یکی از آنان شود» و این نشان می دهد که حتی اگر ما در زمره یاران امام مهدی(عج) نباشیم اما ویژگی ها، صفات و سبک زندگی یاران حضرت(عج) را کشف و خود را شبیه آنان کنیم، طبق این روایت، شبیه آنان می شویم.

 

سبک زندگی غربی؛ راهبرد دشمن در مقابله با مهدویت

ملایی تاکید کرد: غرب بعد از دوران دفاع مقدس دقیقا از همین روش(تاثیر ظاهر بر باطن) برای مقابله با ایران استفاده می کند، در آن دوران با جنگ سخت بنا داشت، باورهای ما را زیر سوال ببرد و موفق نشد اما حال با بهره گیری سوء از این اصل تربیتی، بنا دارد با مبنای تاثیر ظاهر بر باطن، سبک زندگی خداستیز، دین ستیز و مهدی ستیز را از طریق ماهواره ها و شبکه های اجتماعی وارد کشور کند البته از آن طرف حیله گرانه هم می گوید ما با دین شما کاری نداریم و باورهای شما محترم است اما می دانیم طبق این اصل تربیتی، فردی که به سبک زندگی غربی که مادی گرا، ضدخدا و ضد مهدویت است، مزین شود، بر باورهایش هم تاثیرگذار خواهد بود و نتیجه اش تضعیف ایمان به خدا و امام زمان(عج) است که در برخی افرادی که به سبک زندگی غربی متمایل هستند، مشاهده می شود.

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: نفوذ سبک زندگی غربی موجب افزایش کشمکش ها و نزاع های بسیاری در میان خانواده ها شده است، در حالی که در خانواده های اسلامی و امام زمانی این موارد بسیار کمتر اتفاق می افتد،  این  اتفاق شوم دلیل آن است که سبک زندگی غربی، باورهای ارزشمند ما، فرزندان، خانواده و جامعه ما را تحت تاثیر قرار می دهد، سطح تحمل افراد را کاهش می دهد، منفعت طلبی و خودخواهی را زیاد می کند و در نهایت منجر به درگیری می شود.

ادامه دارد ...

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین