عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
رحیم‌پور ازغدی در بزرگداشت رکن‌آبادی:
یک کارشناس فرهنگی گفت: باید آکادمیک به جهان نگریست ما اصلا جهان را نمی‌شناسیم و تصورات غلطی از جهان داریم چه بسا ظرفیت‌هایی از جهان به نفع ما وجود دارد اما کسی نیست از آنها استفاده کند و ما منابع جهان را استخراج نکردیم. باید منادی اصلی جهانی شدن باشیم.
عقیق: حسن رحیم‌پور ازغدی عصر دیروز (سه‌شنبه 7 دی) در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در بزرگداشت غضنفر رکن‌آبادی از شهدای منا گفت:‌ ما به نسل جدیدی در حوزه اندیشه و عمل در روابط بین‌الملل نیاز داریم که آثارش به تدریج در سیاست خارجی دیده شود.

وی اظهار داشت: یک تعبیری از طرف بزرگان ما به کار برده شده مبنی براینکه «من دیپلمات نیستم انقلابی هستم»؛ دوگانه دیپلمات - انقلابی پیام‌های زیادی دارد و مسئله اصلی این است که ما به شدت به انقلابیون دیپلمات محتاج هستیم نه دیپلمات‌های انقلابی؛ انقلابی دیپلمات، تقدم را بر ارزش‌ها، آیات و اهداف مکتبی قائل می‌داند.

این کارشناس مسائل فرهنگی ابراز داشت: از دیپلماسی به عنوان روش، محمل و یک ظرفیت استفاده می‌شود اما اگر اصالت را به دیپلماسی دادیم و گفتیم دیپلمات انقلابی در واقع اولویت را به روش نه به ارزش داده‌ایم. دیپلماسی بحث از روش‌ها است در حالی که انقلابی‌گری بحث از ارزشها است و اول باید دید چه ارزش‌های مبنا و پایه هستند سپس برای آنها به دنبال روش بود.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: تفاوت است بین اینکه یک مکتب انقلابی،‌ مبنای دیپلماسی باشد یا جزو تشریفات دیپلماسی قرار گیرد. فکر می‌کنم امثال برادر شهید رکن‌آبادی می‌تواند نقطه عطفی باشد در نزد شاگردانش و اینکه در آینده با ظهور چنین اساتیدی موجی در مطالعات جهانی و دیپلماسی جهان شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: قضیه منا یک پدیده‌ای است که ما از آن به درستی استفاده نکردیم نه اینکه به عنوان ابزار به آن نگاه کنیم و بهره ببریم بلکه فاجعه منا یک کارناوال جنایت بود و دست کم کارناوال حماقت بود. یعنی اگر این پروژه برنامه‌ریزی شده نبود، سمبل مدیریت احمقانه بود و اگر برنامه‌ریزی شده بود یک جنایت بی‌شرمانه بود در مقابل مسالمت‌آمیزترین و عظیم‌ترین امور عبادی و معنوی جهان، مضحک‌ترین جنایت اتفاق افتاد.

این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: حج، عبادتی برای اوج مانور بی‌خشونت و نمایش وحدت، معنویت، اخلاق، آرامش است که آن را به کمدی تراژدی جهانی تبدیل کرده است و بسیار در جهان ما را مسخره کردند.

رحیم‌پور ازغدی گفت:‌کسانی که می‌گویند واقع‌گرا باشیم واقع‌گرایی غیر از واقع‌بینی است. واقع‌گرایی یعنی محافظه‌کار و تسلیم وضع موجود بودن که البته معمولاً واقع‌گرایی هم نیست.

وی اظهار داشت:‌ اسلام سیاسی نتیجه انقلاب ما بود و امام حاضر نشد افغانستان را با شوروی آن زمان معامله کند و امروز آمریکا نسبت به 20 سال پیش به شدت ضعیف‌تر و منفورتر است.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه نباید مرعوب باز‌ی‌های غرب شویم، عنوان کرد:‌ باید آکادمیک به جهان نگریست ما اصلا جهان را نمی‌شناسیم و تصورات غلطی از جهان داریم چه بسا ظرفیت‌هایی از جهان به نفع ما وجود دارد اما کسی نیست از آنها استفاده کند و ما منابع جهان را استخراج نکردیم. باید منادی اصلی جهانی شدن باشیم. ما برای جهان حرف و ایده‌ داریم.

رحیم‌پور ازغدی افزود: جهانی شدن یک ابزار است جهانی شدن رسانه و ارتباطات هنوز هم معنا ندارد. مگر می‌توان درباره افراد، داوری ارزشی کرد مثلاً بگویند آیا شما با میکروفن موافق هستید یا مخالف؟!

وی ابراز داشت: جهان‌شناسی یک تکلیف بزرگ است اما با معیار درست، شناخت جهان به نفع ما است در دنیا آنقدر ابزار وجود دارد اما ما آنها را نمی‌شناسیم.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به آیات قرآن کریم و واژه «فاعتبروا» گفت: باعتبروا یعنی عبرت بگیرید و از ظاهر مسائل به باطن آن عبور کنید صرف مرور تاریخ، ره به جایی نمی‌بریم، فاعتبروا یعنی اینکه چه اتفاقی در چه شرایطی افتاد که مسیر جامعه را تغییر داد. بنابراین عبرت یعنی تولید علم و نظریه.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: انقلابیون کسانی هستند که عمل می‌کنند و اصلاً توجهی ندارند دیگران نسبت به آنها چگونه می‌اندیشیند. اما زمانی که به تصور دیگران فکر کردند دیگر انقلابی نیستند و منفعل شده‌اند و در واقع بعد از آن است که دیپلمات هستند.

وی درباره پیگیری و احقاق حقوق شهدای منا اظهار داشت:‌ هیچ سازمان بین‌المللی که حقوقی باشد وجود ندارد ساختارهای حقوقی همگی نمایشی هستند و سازمان‌های بین‌المللی همه‌اش دروغ است.

این کارشناس فرهنگی گفت: آشتی با جهان مهم‌ترین اهانت به امام و انقلاب است. مگر انقلاب ما سادیسم داشت که اینگونه سخن می‌گوییم. مگر ما با کشوری قهر هستیم. بنده با اشخاص کار ندارم؛ کسانی که با آمریکایی‌ها وارد مذاکره می‌شوند نمی‌گویم انقلابی نیستند اما می‌گویم واقع‌بین نیستند.

وی ادامه داد: همان کسی که می‌گوید حقوق بشر و صلح، همان‌ها بمب هسته‌ای می‌سازند بنابراین همه اینها بازی است کسی که فکر کند سیستم عقلایی بر جهان حاکم است خیلی نادان بوده و واقع‌بین نیست و تخیلی است.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد:‌ امام راحل با جهان قهر نبود بلکه با جهانخواران قهر بود شما نمی‌خواهید با جهان آشتی کنید و می‌خواهید با جهانخواران آشتی کنید و باید گفت منطقی و واقع‌بین باشید و راست بگویید.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: باید قرآن را نه به قصد ثواب بلکه با توجه به ترجمه آن بخوانیم. قرآن کریم دشمن‌شناسی را به ما می‌آموزد. لذا با نهج‌البلاغه انقلاب کردیم اما نمی‌توان با توضیح المسائل آن را ادامه داد بلکه توضیح‌المسائل خط قرمزی‌های حداقلی احکام فردی است. بنابراین نمی‌توان زمان جنگ و در انقلاب یک جور حرف زد و زمان مدیریت به گونه‌ای دیگر عمل کرد. چرا که این مسئله موجب شکاف در جامعه می‌شود.

وی عنوان کرد:‌ بعضی از تصمیم‌گیران مملکت حتی بلد نیستند قرآن را روخوانی کنند و هنوز این دست از افراد انقلاب دینی را به رسمیت نشناخته‌اند. آنها مستعضف‌ فکری بود و باید آموزش ببینند.

رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: با این ساختار حقوق جهان، هیچ تأمین حقی نیست؛ جهان قدرتمدار است نه حقیقت‌مدار. در جهان قدرت‌مدار باید سعی کرد قدرت را تا حد توان در خدمت حقیقت قرار داد و این مسئولیت بزرگی است. شما دانشجویان به عنوان افراد اهل اندیشه در مطالعات جهان بر تشکیل هسته تولید فکر اسلامی - انقلابی و علمی - آکادمیک برآیید.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین