عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۱۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
اگرچه ورود به بهشت به عنوان وعده برحق الهی و محل سکونت مومنان در دیار باقی بعضا در ذهن ما با دشواری های بسیار همراه است اما با سه خلصت انسان می تواند از همه درهای بهشت به آن داخل شود.
عقیق:مقصود از مجادله و ستيزه و دشمنى مباحثات و گفتگوهائى است كه ميان مردم برپا مى‏شود و بر سخن يك ديگر اعتراض مي كنند، براى اينكه سخن خود را اگر چه باطل ست به كرسى نشانند و اظهار فضل و دانش كنند، از اين رو غالبا اين گونه مباحثات به دشمنى و دشنام و دورى از يك ديگر مي كشد و اما بحث و مجادله براى اظهار حق يا فهميدن حق محبوب و پسنديده است، چنان كه خداى تعالى فرمايد: «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ «بروش نيكوترى با آنها مجادله كن».

اميرالمؤمنين (ع) فرمودند: «از مجادله و ستيزه بپرهيزيد كه دل هاى دوستان و برادران را بيمار كنند و نفاق رويانند (زيرا سلامتى دل به صفا و صميميت است و بيماريش به كينه و اندوه و پريشانى خاطر كه از مجادله و ستيزه برخيزد و دوستان را با يك ديگر دورو كند).»

پيغمبر اکرم (ص) فرمودند: «سه خصلت است كه هر كس خداى عز و جل را با آنها ملاقات‏ كند (با اين سه خصلت بميرد) از هر درى كه خواهد داخل بهشت شود: كسى كه خلقش نيكو باشد و در غيبت و حضور مردم از خدا بترسد و مجادله نكند اگر چه حق با او باشد.»

و باز فرمودند: «كسى كه خدا را هدف مجادلاتش كند، به تحول بسيار نزديك شود.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «با شخص حليم و سفيه مجادله مكن، زيرا حليم دشمنت دارد و سفيه آزارت رساند.»

حليم دو معنى دارد: 1- خردمند و عاقل. 2- خويشتن دارى كه در كارها شتاب نكند و هر دو معنى در اينجا مناسب است و سفيه بيخرد و نادانست.

علاوه بر این، از رسول خدا (ص) است که فرمودند: «نبود زمانى كه جبرئيل نزد من آيد، جز آنكه غالبا مي گفت: اى محمد (ص)! از بغض و دشمنى مردم بپرهيز.»

و نیز امام صادق (ع) می فرمایند: «جبرئيل به پيغمبر (ص) گفت: از گفتگو و ستيزه با مردم بپرهيز.»

و نیز از آن حضرت (ع) است که فرمودند: «از برانگيختن شر بپرهيزيد كه موجب گناه و آزار و غرامت شود، و عيب پوشيده را آشكار كند.»

و فرموده اند: «از دشمنى با يك ديگر بپرهيزيد، زيرا دشمنى دل را مشغول كند و موجب نفاق شود و كينه‏ها پديد آرد.»

علاوه بر این، رسول خدا (ص) فرمودند: «هيچ گاه نبود كه جبرئيل نزد من آيد، جز آنكه مرا موعظه مي كرد و آخرين سخنش به من اين بود كه: از دشمنى با مردم بپرهيز، زيرا كه آن عيب نهفته را آشكار كند و عزت را ببرد.»

پیامبر اکرم (ص) همچنین می فرمایند: «آن اندازه كه جبرئيل درباره دورى از دشمنى با مردم به من سفارش كرد، درباره چيزى ديگرى سفارش نكرد.»

و نیز از امام صادق (ع) است که فرموده اند: «هر كه دشمنى بكارد، كاشته خود را درو كند.»

پی نوشت:

أصول الكافي، ترجمه مصطفوى، ج ‏3، ص، 412

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین