عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
گزارشی از روز اول اعتکاف در مسجد جامع بازار
سرگرم صحبت با جوانان معتکف بودیم که آفتاب غروب کرد و به لحظه ملکوتی اذان نزدیک شدیم. خود را در میان عاشقانی دیدم که دور حوض حیاط مسجد حلقه زده بودند، آستین‌ها بالا بود و با مشت پر از آبی که یک شبانه روز به سمت درگاه خداوند بلند شده و مناجات کرده بود در حال وضو گرفتن بودند، صحنه‌های بسیار زیبایی بود.

عقیق: امسال حدود 1300 تن از طلاب علوم دینی، دانشجویان، دانش‌آموزان و سایر اقشار مردم در مسجد جامع بازار تهران معتکف شده‌اند تا در این فرصت سه روزه رنگ و بوی خدایی بگیرند. اعتکاف فرصتی برای بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. اعتکاف گریز از لذت‌گرایی و مهار حس خودمحوری و برتری‌جویی و بازگشت از قبله دنیا‌گرایان به سمت و سوی قلب و قبله هستی است. خودسازی، محاسبه نفس، توبه، نیایش، نماز، تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی از برکات این عمل بسیار زیباست.

اندکی به غروب و اذان مغرب مانده بود که خود را از کوچه پس کوچه‌های بازار تهران در روز جمعه به مسجد جامع بازار رساندم تا از حال و هوای معتکفین در این مسجد تاریخی و کهنسال‌ترین مسجد تهران گزارشی تهیه کنم.

با اصرار زیاد از خادم مسجد که جلوی در نشسته بود و اجازه ورود اشخاص دیگر را به داخل نمی‌داد اجازه گرفتم تا دقایقی در حیاط مسجد با معتکفان و مسوول برگزاری اعتکاف صحبتی داشته باشم و اطلاعاتی کسب کنم.

وقتی وارد حیاط مسجد شدم حس غریبی به من دست داد همان حسی که چند ماه پیش با عروج آن عالم ربانی و استاد اخلاق و عرفان یعنی آیت‌الله آقامجتبی تهرانی همه مریدان آن درک کرده بودند. داخل حیاط و بر دیوار صحن‌های مسجد بنرهای بزرگ و تصاویری از آن یار سفر کرده نصب شده بود که مجالس اخلاق و سخنرانی‌های ایشان در شب‌های احیای ماه رمضان و همچنین نمازهای جماعت در ایام اعتکاف و سایر زمان‌ها بر ذهن عاشقان و مریدان و نمازگزاران این مسجد حک شده است.

بدون تردید مراسم اعتکاف مسجد جامع بازار امسال تحت تاثیر فقدان آن عالم ربانی و استاد اخلاق معتکفان بود، همچنان که مسوول اجرایی این مسجد در پاسخ به سوال ما که چه حسی امسال در نبود آقامجتبی به معتکفان دست داده است می‌گوید امسال تاریکی مطلق است و کمبود نفرات ما که هر سال به سه هزار معتکف می‌رسید به سبب نبود حاج آقا مجتبی است.

عبدالزهرا ابراهیم‌زاده با بیان این‌که «امسال 1300 معتکف در این مسجد به راز و نیاز و عبادت می‌پردازند» افزود: حدود 1000 نفر از آنها از هیات رزمندگان اسلام در مسجد بازار معتکف شده‌اند و اساتید اخلاقی همچون حجج‌ اسلام و المسلمین صدیقی، طائب، مومنی، پناهیان و ... برای سخنرانی دعوت شده‌اند.

او این نوید را به معتکفان و مریدان آیت‌الله آقامجتبی تهرانی می‌دهد که قرار است فرزند ایشان یعنی حجت‌الاسلام محمود سعیدی تهرانی نماز جماعت را همراه با معتکفین برگزار کند.

پس از اتمام صحبت‌ با مسوول اجرایی مسجد جامع بازار، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی که برای سخنرانی در جمع معتکفین به این مسجد آمده بود در پاسخ به این سوال من که نبود حاج‌آقا مجتبی در مراسم چه تاثیری در میان جوانان و معتکفان داشته است؟ گفت: نه تنها اینجا بلکه من همیشه یک احساس خلائی بعد از رحلت حاج آقا مجتبی نسبت به تهران دارم. ایشان پشتوانه‌ای بود و با وجود ایشان احساس دلگرمی می‌کردیم. در حوادث آنها را تکیه‌گاه معنوی می‌دیدیم و دعاهای آنها را موجب آرامش دل‌ها و نجات از مشکلات می‌دیدیم.

وی ادامه داد: اجتماعاتی که حول ایشان تشکیل می‌شد یک جلالی برای اسلام و تشیع بود که متاسفانه چنین گوهرهایی از دست رفت و لطمه بزرگی به جهان اسلام با رفتن این شخصیت بزرگ احساس می‌کنیم.

این استاد اخلاق با توصیه به جوانان، گفت: خداوند قول داده کسانی که اهل تقوا باشند خود عهده‌دار مشکلات آنها شود، لذا جوانان هر چه دسترسی‌شان به علمای صالح کمتر باشد باید احتیاطشان بیشتر شود و بیشتر به قرآن و عترت توجه کنند و به واجب و حرام حساس شوند تا خداوند حضرت مهدی (عج) را برساند یا از خزائنش کسانی را که ما نمی‌شناسیم عرضه کند.

همچنین در ادامه حاج علی‌اکبر مداحی مدیر ستاد مرکزی هیات رزمندگان اسلام نیز در گفت‌وگویی با بیان این‌که «این هیات چهار سال است در مسجد جامع بازار مراسم اعتکاف برگزار می‌کند» افزود: امسال حدود هزار نفر از آقایان در این مسجد معتکف شده‌اند و حدود هزار نفر از بانوان در یکی از مساجد غرب تهران مشغول اعتکاف هستند.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ احکام، مسجد جامع برای اعتکاف اولویت اول است و از سوی دیگر نفس علمای بزرگواری همچون مرحوم آقامجتبی در این مکان حاکم است و معنویت خاصی به این مسجد بخشیده است که توفیقات معنوی را برای معتکفین بیشتر می‌کند.

مدیر ستاد مرکزی هیات رزمندگان اسلام درباره اینکه چرا از جوانان و نوجوانان در این مراسم معنوی ثبت‌نام می‌کنید؟ توضیح داد: امروز سال‌هاست که تهاجم فرهنگی در کشور توسط دشمنان دنبال می‌شود و سعی دارند جوانان را از معنویت دور کنند بنابراین یکی از راه‌های مقابله با این تهاجم تقویت روحیه معنوی و راه‌های ارتباط با خداست که یکی از آنها مراسم معنوی اعتکاف است.

مداحی افزود: سال گذشته مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی در این مسجد و در بین معتکفین حضور داشتند و امسال فقدان وجود مبارک ایشان را همه ما احساس می‌کنیم، لذا معتکفین در راز و نیازهای خود به یاد ایشان و تمام علمایی خواهند بود که برای این مرز و بوم زحمت کشیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های شب‌زنده‌داری، مناجات ابوحمزه، مناجات کوفه، دعای کمیل به صورت دسته‌جمعی و انفرادی، سخنرانی، مداحی و حلقه‌های مباحثه معنوی در این سه روز در نظر گرفته شده که لحظات بسیار زیبا و ماندگاری را می‌آفریند.

در ادامه حضور در میان معتکفان مسجد جامع بازار با تعدادی از آنان به گفت‌وگو نشستیم.

حسین اسماعیلی طلبه 19 ساله است که پنج سال تجربه اعتکاف و خلوت عاشقانه را در مسجد جامع دارد.

او درباره تاثیرات این مراسم معنوی می‌گوید: اگر کسی دنبال گرفتن رنگ و بوی خدایی است حتما در این مراسم شرکت کند زیرا در این هیاهو و زندگی روزمره تنها چیزی که می‌تواند ما را از زمین بکند و آسمانی کند اعتکاف است و من بالشخصه تاثیرات زیاد این چند روز با خدا بودن را در زندگی‌ام دیده‌ام.

محمدجواد ترابی نیز از فراق یار می‌گوید و ادامه می‌دهد: امسال حال و هوای مسجد جامع بسیار غریب است. ما نبود حاج‌آقا مجتبی را به شدت احساس می‌کنیم. تمام لحظاتی که برای نماز به این مسجد تشریف می‌آوردند با آن خلق و خوی ساده و عارفانه درسی برای ما بود. ما برای شادی روح ایشان دعا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اعتکاف بهترین فرصت برای یک خلوت و محاسبه نفس است تا از همه چیز فارغ شویم و در طول سال و بیش از سیصد و چند روز، سه روز آن را برای خود و مناجات با خدا قرار دهیم.

محمد 17 ساله نوجوانی که دو سال است در اعتکاف مسجد جامع بازار حضور دارد.

او همچنان که اشک بر گونه‌هایش جاری می‌شود تنها درباره نبود حاج آقا مجتبی چنین می‌گوید: سال گذشته که در محضر ایشان بودم بسیار لذت‌بخش بود. امسال نبودشان خیلی سخت است، وقتی به سمت محراب و منبر مسجد نگاهم می‌افتد چشمانم پر از اشک می‌شود. امیدواریم خدا به احترام این عالم و استاد عزیز همه ما را مورد رحمت و بخشش خود قرار دهد و امام عصر (عج) را هر چه زودتر برساند.

سرگرم صحبت با جوانان معتکف بودیم که آفتاب غروب کرد و به لحظه ملکوتی اذان نزدیک شدیم. خود را در میان عاشقانی دیدم که دور حوض حیاط مسجد حلقه زده بودند، آستین‌ها بالا بود و با مشت پر از آبی که یک شبانه روز به سمت درگاه خداوند بلند شده و مناجات کرده بود در حال وضو گرفتن بودند، صحنه‌های بسیار زیبایی بود. شور و شعف در میان آنان به وضوح دیده می‌شد. آنها آماده نشستن سر سفره رحمت الهی، سر سفره اعتکاف یعنی سفره افطار اولین روز اعتکاف‌شان بودند. آنها مزد زحمت و از دنیا بریدن یک روزه خود را گرفته بودند و ما دست خالی.

در پایان، افطاری معتکفان یک چیز کم داشت و آن حضور استاد راهنمایشان بود که این راه را پیش پای آنها گذاشت. آنها هر لقمه‌ای که در دهان می‌گذاشتند ذکر "جایت خالی است آقا مجتبی" را تکرار می‌کردند. روحش شاد و یادش گرامی. 


منبع: ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین