۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۲ : ۰۳
علی درستکار در ابتدای این برنامه ضمن خوشامدگویی و تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق (ع) به امام جمعه تونس، درباره موضوع امشب برنامه «این شبها» گفت: در این برنامه میخواهیم درباره اینکه پیامبر اکرم(ص) چه حرف تازه آوردند و کدام اسلام است که میتوان تمام بشریت را برای جمع شدن به دور آن دعوت کرد، صحبت کنیم.
نکته جالب این بود که مهمان این برنامه به زبان عربی صحبت میکرد و علی درستکار در کنار مجریگری، نقش مترجم را نیز ایفا کرد.
منیر بن الحبیب القبطنی، رئیس مرکز تحقیقات تفکر اسلامی و امام جمعه تونس گفت: پیامبر اکرم(ص) وقتی مبعوث شدند، اولین کلمهای که اشاره داشتند و درباره آن بیاناتی فرمودند کلمه علم و طلب معرفت بود. اولین آیهای که نازل شد نیز اولین آیه از سوره «علق» و دومین آیه نیز اولین آیه سوره «قلم» بود.
رئیس مرکز تحقیقات تفکر اسلامی تونس افزود: منظور از قلم در آن زمان قلمی نیست که منحصر به آن دوره زمانی باشد، بلکه قلمی مدنظر است که در طول زمان، تحولات و پیشرفتهایی برایش حاصل شده باشد، بر همین اساس آیا نمیتوانیم امروزه رایانه را قلم بدانیم؟ خداوند هم به جهت علم و معرفت انسان را نسبت به دیگر مخلوقاتش برتر قرار داده است.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: وقتی قیامت برپا میشود، در حالیکه در دستش جوانه نخلی باشد، باید آن را بکارد، معنای این حرف پیامبر (ص)، فراخواندن ایشان برای حرکت است. بنابراین اگر حرکت نکنیم، جمود هستیم و جمودی هم که حرکت نکند، پیش نمیرود. معنای جمود هم غاری است که همیشه تاریک است و خروج از غار، خروج به سمت نور است.
امام جمعه تونس یادآور شد: به کارگیری عقل و استفاده شایسته از آن، موجب پیشرفت و رشد آدمی میشود. در حدیث مذکور از پیامبر (ص)، دعوت انسان به خوشبینی، امید، نیکوکاری و بازداری از ناامیدی نمایان است.
وی با بیان اینکه همه مأموریم به اخلاق مقید باشیم تا بدین وسیله از آب راکد به آب زلال تبدیل شویم و پیامبر(ص) این مهم را برایمان بیان کردند، گفت: برای پاسخ به این سوال که پیامبر چه حرف تازهای آورد، میگوییم حرف پیامبر این بود که به اخلاق مقید شویم.
رئیس مرکز تحقیقات تفکر اسلامی تونس با تأکید بر اینکه باید قرآن را خوب بخوانیم، گفت: منظورمان از خوب خواندن قرآن کریم، فهم صحیح آن و تطبیق دادن آن با واقعیات است.
امام جمعه تونس با تأکید بر اینکه لازمه عمران و سازندگی زمین تبعیت از پیامبر (ص) است، گفت: پیامبر 10 سال در مدینه زندگی کردند و جنگهایی زیادی با دشمنان داشتند، تمام این جنگها که تعدادشان 95 جنگ بود در یک سال و چهار ماه طول کشید و هشت و سال و نیم دیگر باقی ماند، پیامبر اکرم(ص) در فرصتهای باقی مانده ـ غیر از جنگها ـ در پی تأسیس حیات علمی، اجتماعی و اقتصادی بود.
منبع:تسنیم