عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) گفت: شیعه و سنی در این موضوع اتفاق نظر دارند که وقتی فرشته وحی بر قلب پیامبر(ص) نازل می‌شود، امام علی(ع) در‌ نهج‌البلاغه می‌فرماید: من صدای ناله‌ای را شنیدم!

عقیق: حجت‌الاسلام محمدجواد یاوری استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد با برکت امام علی(ع) در گفت‌وگویی اظهار داشت: علی(ع) کسی است که نامش همنام خداست و محل تولدش، خانه خدا بوده و مکان ضربت خوردنش هم مسجد بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در نظر شیعه، خلیفه و جانشین رسول خدا(ص) باید به دستور خدا باشد به همین دلیل، امام علی علیه‌السلام از همان بدو تولد، مورد توجه خاص خداوند قرار داشت.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه این ولادت، ویژگی مختص امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب(ع) است، ادامه داد: این شخصیت مراحل زندگی را طی می‌‌کنند و برای آنکه به مرحله امامت و زعامت برسند نیاز به رشد و تربیتی دارند که الهی باشد لذا از همان کودکی، خواست خدا بر این قرار گرفت که ایشان در خانه‌ پیامبر اکرم (ص) بزرگ شوند.

استاد مؤسسه‌ امام رضا(ع) اضافه کرد: خود امیرالمومنین علی(ع) می‌گویند که در آن دوران حضرت رسول اکرم(ص) مرا در آغوش می‌گرفت من را در کنار خود قرار می‌داد، لقمه در دهانم می‌گذاشت و هر روز دانشی را بر دانش من می‌افزود، یعنی تربیتی که لازمه یک فرد برای زعامت و امامت بر مردم است.

یاوری بیان داشت: نکته جالبی که شیعه و سنی در آن اتفاق نظر دارند این است که وقتی فرشته وحی بر قلب پیامبر(ص) نازل می‌شود، امیر مومنان علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید: من صدای ناله‌ای را شنیدم. از پیامبر(ص) پرسیدم این ناله چه بود؟ حضرت فرمود: این ناله شیطان بود که از امروز به بعد شنیده خواهد شد. همان جا بود که امام علی(ع)‌ اظهار اسلام و ارادت خدمت حضرت رسول(ص) کردند.

وی گفت: این هم جزء نکاتی است که ثابت می‌کند امام علی(ع) اولین فرد مسلمان بوده‌اند و با این که سن کمی داشته‌اند اما به بلوغ فکری کامل رسیده و به حضرت رسول(ص) ایمان آورده و اسلام را قبول کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که بهتر است در این ایام یک شناخت عمیق و علمی از ائمه اطهار(ع) به دست آوریم، ابراز داشت: ‌در این باره بهتر است دیدگاه مستشرقان درباره ائمه(ع) را نیز بررسی کنیم تا متوجه شویم امامان ما دارای چه شخصیت علمی و سرشار از حکمت هستند که حتی غیر مسلمانان نیز در پی درک و شناسایی آن هستند.

حجت‌الاسلام یاوری به ذکر دو نمونه از ویژگی‌های امام علی(ع) از زبان پیامبر پرداخت و بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْیَأْتِ الْبَابَ؛ من شهر علمم و علی درِ آن شهر است. هر که دنبال علم است، باید از این در وارد شود.» در واقع باب علم و حکمت، علی(ع) است و اگر بخواهیم دانش‌ها را بشکافیم از طریق اهل بیت(ع) باید اینکار را بکنیم.

وی گفت: ما معتقدیم اهل بیت(ع) سه ویژگی یا شرط را دارا هستند تا مقام امامت به آنها برسد؛ علم، عصمت و افضلیت در معنویت.

یاوری افزود: علم امامان قبل از امامتشان در حد و اندازه‌ای است که مدیریت معاش و معاد را بر عهده دارند اما علم امامت اینها بیش از اینها است و در موقعی که به امامت می‌رسند از طرف خداوند هر علمی را که اراده بکنند شکافته و باز می‌شود و به آنها اعطا می‌‌شود.

یاوری عبارت دیگری از پیامبر(ص) را درباره امام علی(ع) بیان کرد که رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «لو اجتمع الناس علی حب علی بین ابی طالب لما خلق الله عزوجل النار؛ اگر تمام مردم اجتماع می‌‌کردند در حب به علی(ع)، خداوند هیچگاه جهنمی را خلق نمی‌‌کرد.»

منبع: فارس

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین