عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
آیت الله جوادی آملی:
در اسلام هيچ كمالي از كمالات الهي مشروط به ذكورت يا ممنوع به انوثت نيست، اين طور نيست كه مرد بودن شرط باشد يا زن بودن مانع باشد. مسئله نبوّت، رسالت، امامت، مرجعيت اينها كارهاي اجرايي است كارهاي اجرايي به عهده مردهاست.
عقیق:حضرت آیت الله جوادی آملی، در دیدار جمعی از خواهران طلبه جديدالورود حوزه‌ علميه مازندران و مسئولین و مديران حوزه این استان که در در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بيان اين كه روح انسان، مجرّد و ملكوتي است و مذكر و مؤنث ندارد و انسان بايد به تزكيه روح بپردازد، بيان داشتند: رسالت انبياء كه تعليم كتاب و حكمت و تزكيه نفوس است و جان انسان نه مذكّر است نه مؤنث، نه مرد است نه زن، زيرا روح مجرّد است. تعبيرات قرآن كريم هم تزكيه نفوس است﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ سخن از تزكيه روح است و روح نه مرد است نه زن، اسلام با انسان كار دارد. اما آنچه مهم است دين، با انسان و با هويّت انسان و با جان انسان كار دارد اين جان نه مرد است نه زن، لذا در اسلام هيچ كمالي از كمالات الهي مشروط به ذكورت يا ممنوع به انوثت نيست اين طور نيست كه مرد بودن شرط باشد يا زن بودن مانع باشد. مسئله نبوّت، رسالت، امامت، مرجعيت اينها كارهاي اجرايي است كارهاي اجرايي به عهده مردهاست بخشي از كارها مشترك است, اما پشتوانه نبوّت, پشتوانه رسالت, پشتوانه امامت و خلافت همان مقام شامخ ولايت است كه زن هم مي‌تواند وليّ الله شود، مرد هم مي‌تواند.

ايشان در ادامه گفتند: مي‌بينيد صديقه كبری(س) طبق نقل مرحوم كليني از امام(سلام الله) بعد از رحلت پيغمبر(ص)، جبرئيل بر او نازل مي‌شد وجود مبارك حضرت زهرا(س) اسرار را از جبرئيل مي‌شنيد بعد به اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمود و علی (ع) آنها را مي‌نوشت، مصحف فاطمه اين است، بنابراين هيچ ادبي، كرامتي و كمالي مشروط به ذكورت يا ممنوع به انوثت نيست كه زن نبايد اين را داشته باشد. حتي جريان مرجعيت را شما بارها شنيده‌ايد مرجعيت يك كار اجرايي است، اما زن مي‌تواند آن قدر درس بخواند،فقه بياموزد و فقيه بشود كه شاگرداني تربيت كند كه شاگردان او بشوند مرجع، اين مقام كه مثلاً زن به حدّ صاحب جواهر يا شيخ انصاري برسد اين راه باز است، شاگردان يك زني ممكن است مرجع تقليد بشوند، اما خود او مرجع نمي‌شود براي اين كه كار اجرايي است، البته مرجعيت زن براي زنان دليلي بر منعش نيست ولي منظور اين است كه كارهاي اجرايي براي مردهاست براي اين كه او ديگر لازم نيست خودش را بپوشاند چون عظمت زن در همان حياي اوست، عظمت زن در همان عفاف و حجاب اوست اين طور نيست كه زن را محدود كرده باشند زن محترم است.

معظم‌له با تأكيد بر مقام والاي زن به اهميت مسئله ازدواج اشاره كرده و گفتند: مادر شدن از بهترين وظايف يك زن است، منتها حالا هم درسش را مي‌خواند هم مادري مي‌كند، اين به عنوان يك فضيلت ديني مطرح است. ازدواج به معناي اجتماع نر و ماده نيست، آ‌ن در حيوانات هم هست پيوند مذكر و مؤنث نيست. آن را خيلي‌ها دارند، اما رسول گرامي(ص) فرمود چه زن چه مرد وقتي ازدواج كردند نيمي از دينشان محفوظ است. ازدواج يك امر ملكوتي است، يك امر مُلكي نيست مي‌بينيد چه جلال و شكوهي خدا براي عفاف زن و حرمتي براي زن قائل است.

حضرت آيت الله جوادي آملي با اشاره به قرآن كريم به تبيين مسئله كمال و مقام زن پرداخته و افزودند: كمال زن در تفسير قرآن و نهج‌البلاغه است. كمال زن در اين است كه امام فرمود از دامن او مرد به معراج برود، مبادا خداي ناكرده خودتان را ارزان بفروشيد، مبادا عظمت و جلال و شكوه زن را كم بگيريد. وقتي ذات اقدس الهي به پيغمبر(ص) سفارش مي‌كند مي‌گويد به ياد مريم باش ﴿وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ﴾ اين پيغمبر است! تربيت كردن فرزند صالح به قول سعدي كار هر زني نيست «طفل دانشمند كي پرورد نادان مادري»؛ مادري، از بهترين مقام و برجسته‌ترين مقام زن است.

معظم‌له در ادامه به اهميت مسئله فضاهاي سايبري و پاك و تطهير كردن اين فضا به عنوان يكي از وظايف انسان اشاره كرده و اظهار داشتند: آنچه به فضای مجازی نام گرفته، فضایی حقیقی است، چرا که اگر اين وسيله، وسيله نقل و انتقال انديشه و فكر است، پس فضاي حقيقي است، لذا شما حالا که به علم بار يافتيد، به حوزه‌ها رسيديد و مشكلات جامعه را حل مي‌كنيد، بداخلاقي ها و مسموم بودن این فضاها را شناسايي كنيد، و اين فضاي حقيقي را تطهير كنيد.

ایشان در پایان ابراز داشتند: باید بدانید علم به تنهايي خودش مطلوب نيست علم، نردبان است. علم مثل يك شمشيري است كه انسان بايد با اين شمشير دشمن را از پا در بياورد؛ بدترين دشمن همان غرور و هواي نفس و اينهاست، اگر بعد از يادگيري علم در ما تواضعي، تقوايي، وارستگي، بزرگواري و فرشته‌منشي ايجاد كرد خدا را شاكر باشيم كه علم را فهميديم اصلاً علم آن است كه انسان را شبيه فرشته كند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین