عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۹
موسوی گفت: انسان به عنوان جانشین و خلیفه خداوند برروی زمین باید از صفات ربوبی بهره مند باشد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن موسوی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگویی در خصوص سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: در سبک زندگی اسلامی باید به این بپردازیم که انسان برای چه  و با چه هدفی زندگی کرده و چه سبکی را برای زندگی انتخاب می کند.

وی افزود: قرآن کریم در ابتدا به این نکته می پردازد که اصلا انسان برای چه زندگی می کند و در سوره هود می فرماید: «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ۖ وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ (118) إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّكَ ۚ وَلِذَٰلِكَ خَلَقَهُمْ ۗ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ (119)، و اگر پروردگارت مى‌خواست، هر آينه همه‌ى مردم را (با اجبار)، يك امّت واحده (و داراى يك عقيده‌ى حق) قرار مى‌داد، در حالى كه همچنان اختلاف مى‌ورزند.(118) مگر كسى كه پروردگارت به او رحم كند، و (خداوند) براى همين (رحمت) مردم را آفريد، و فرمان پروردگارت صادر شده كه دوزخ را از جنّ و انس پر خواهد كرد.(119).

موسوی در رابطه با دلیل خلقت انسانها خاطر نشان کرد: خداوند انسان ها را به خاطر عشق آفریده است و هدف از خلقت انسانها رسیدن به عشق الهی است .

وی بااشاره به جانشینی انسان ها برروی زمین تصریح کرد: انسان ها برای جانشینی برای خدا به روی زمین آمده اند لذا باید خصوصیات خاصی هم برای این جانشینی داشته باشند و صفت های خدا مانند مهربانی و عشق ورزیدن به تمام انسان های روی زمین را در درون خود نهادینه کنند.

این کارشناس مذهبی افزود: خدا انسان ها را آفرید برای آنکه انسان ها خدا را شناخته و در نتیجه عشق پروردگار در وجودشان شکوفا شده و به او شباهت پیدا کرده و در نتیجه جانشین خدا شوند.

وی عنوان کرد: هدف این است که ما عاقلانه و عاشقانه به سوی خدا برویم و همانطور که خداوند صفاتی مانند عدل رادارااست ما نیز عدالت را برروی زمین برپا کرده و در مقابل ظلم سکوت نکنیم.  

موسوی در خصوص سجده فرشتگان بر انسان تشریح کرد : خداوند از فرشتگان الهی خواست تا برانسان سجده کنند در حالی که سجده بر غیر خدا حرام است اما خداوند مرتبه انسان را به عنوان جانشین خود در نزد فرشتگان آنقدر برتر می داند که دستور به سجده می دهد.

وی افزود: پس می توان نتیجه گرفت انسانی که به این مرتبه در نزد پروردگار نائل می آید باید به بی نهایت عشق،  بی نهایت علم،  نشاط و مهربانی و در انتها به بی نهایت خوبی که ذات اقدس الهی است برسد.

این کارشناس مذهبی دررابطه با اخلاق اسلامی خاطر نشان کرد: اسلام در سه کلمه خلاصه می شود و آن سه محور اعتقادات که به آن اصول دین گفته می شود،  اخلاق و احکام است لذا درصد بالایی از آیات قرآن کریم بر محور اخلاق اسلامی استوار است.

وی افزود: خداوند در رابطه با اخلاق اسلامی و اخلاق پسندیده پیامبر اکرم (ص)  می فرماید: فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ ۖ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِي الأَمرِ ۖ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُتَوَكِّلينَ﴿۱۵۹﴾
به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [= مردم‌] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.

موسوی در ادامه بیان کرد: خداوند در جای دیگری می فرماید: إنک لعلی خلق عظیم، تودارای خلق و خو و اخلاق عظیمی هستی و همچنین می فرماید: و ما ارسلناک الی رحمت العالمین،  ماتو را نفرستادیم مگر برای آنکه برای همه مردم دنیا مایه عشق و محبت و صمیمیت باشی؛  لذا بحث اخلاق یکی از محور های اصلی زندگی قرآنی بوده و رابطه تنگاتنگی نیز با بحث عشق دارد.

وی به نقل از امام صادق (ع)  گفت: امام صادق(ع)  می فرماید: زمان مؤمن در شبانه روز به چهار بخش تقسیم می شود که 17 دقیقه آن به 17 رکعت نماز اختصاص دارد و بخشی از زمان او به کار و تلاشش برای امرار معاش تعلق دارد،  بخش سوم ساعاتش به لذایذ حلال دنیوی و غریزی می گذرد و بخش چهارم آن به رفاقت با کسانی که اشتباهاتش رت در خفا به اوگوش زد کرده و باعث پیشرفت او می شوند،  می گذرد.  

این کارشناس مذهبی در پایان تصریح کرد: رعایت نکات ذکر شده زندگی را مملؤ از نشاط و آرامش می کند لذا اوج آرامش را می توان در سبک زندگی اسلامی و قرآنی یافت به این دلیل که در اسلام همه چیز براساس میانه روی بنا شده است.  


منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین