عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
حجت الاسلام خاموشی:
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در خانه مداحان گفت: ما می خواهیم به پرچم داری امامان معصوم به تکامل وعده داده شده برسیم. شما مداحان تلاش می کنید که جامعه را ولایی کنید.
عقیق:مراسم تجلیل از چند پیرغلام حسینی صبح امروز در خانه مداحان اهل بیت با حضور حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام خاموشی با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) در مورد آیات معاد در قرآن گفت: در قرآن کریم به آیات «فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَیَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا کِتَابِیَهْ إِنِّی ظَنَنْتُ أَنِّی مُلَاقٍ حِسَابِیَهْ فَهُوَ فِی عِیشَةٍ رَاضِیَةٍ فِی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ قُطُوفُهَا دَانِیَةٌ کُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِیئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیَّامِ الْخَالِیَةِ» بر می خوریم که یعنی پس کسی که نامه اعمالش را به دست راستش دهند (از شدّت شادی و مباهات) فریاد می زند که (ای اهل محشر!) نامه اعمال مرا بگیرید و بخوانید! من یقین داشتم که (قیامتی در کار است و) به حساب اعمالم می رسم! او در یک زندگی (کاملًا) رضایتبخش قرار خواهد داشت در بهشتی عالی که میوه هایش در دسترس است! (و به آنان گفته می شود:) بخورید و بیاشامید گوارا در برابر اعمالی که در ایّام گذشته انجام دادید!

وی ادامه داد: ما در این دنیا به قبرستان ها می رویم و یقین داریم می میریم. خدا می فرماید «کل من علیها فان» یعنی همه می میرند. حتی ملائکه و ما سوی الله می میرند. «فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ» نفخ صور که می آید همه می میرند.

وی افزود: نکته ای که وجود دارد این است که موت با صعق به معنی بی هوشی روح در آیه «خَرَّ مُوسی صَعِقاً» تفاوت دارد. مردن بی هوشی روح نیست بلکه جدا شدن روح از بدن است.

حجت الاسلام خاموشی ادامه داد: اصل اول این است که همه خواهیم مرد و این امر با استدلال و استقرا و عقل و نقل قابل اثبات است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مرگ رفتن به فنا نیست و ما با مرگ به دیار باقی می شتابیم. در آن عالم مرگ معنا ندارد و در ما در جوار رحمت حق خواهیم بود. لذا مرگ ما را از این دنیا به دیار باقی رهنمون می کند. مرگ چیزی جز پل نیست و ما از آن عبور داده می شویم.

وی افزود: اصل سوم این است که ما چرا به این دنیا آمده ایم؟ بحث این است که باید در این دنیا بکاریم تا بتوانیم در جای دیگر درو کنیم. شما مداحان همت دارید که جامعه را ولایی کنید. ولایت مداری یعنی ایجاد انگیزه تحت سایه امام برای تکامل. یعنی ما می خواهیم به پرچم داری امامان معصوم به تکامل وعده داده شده برسیم.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در مورد طلب و اراده می فرمایند ای عزیز تلاش کن هنگامی که خدا را ملاقات می کنی با عزم خدا را ملاقات کنی. این معنای ظریفی دارد. ما در قنوت نماز عید می خوانیم خدایا از تو می خواهیم هر آنچه خیر که اولیای تو از تو خواسته اند به ما کرامت کنی و یا در دعای رمضان می خوانیم «اللهم اکس کل عریان» می گویند در دعا همت را بلند بگیر و «کل» را در نظر بیاور. انسان ها به نیات خود محشور می شوند.

حجت الاسلام خاموشی گفت: امام(ره) می فرمایند اگر خدا را با عزم ملاقات نکنی به چهره انسان محشور نمی شوی یعنی باید اهل عزم و اراده الی الله باشیم و کاری که مطلوب خداست عمل کنیم.

وی گفت: دنیا مزرعه آخرت است اما برای چه چیزی؟ اصلی ترین آن این است که شما نیت و مدل زندگی خود را تغییر دهید. در جنگ جمل فردی نزد امیرالمومنین آمد و به پیروزی مباهات کرد. حضرت فرمود افرادی به این جنگ نیامدند ولی در ثواب این جنگ شریک هستند. افرادی در اصلاب پدران خود هستند و در ثواب این جنگ شریک اند. «الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ کَالدَّاخِلِ مَعَهُمْ فِیهِ» لذا ماهیت عمل و نیت عمل هر دو مهم هستند.

وی افزود: رهبر انقلاب تفسیر زیبایی از این روایت دارند که «نیه المومن خیر من عمله و نیه الکافر شر من عمله» یعنی ظرف دنیا برای جامه عمل پوشاندن به نیت مومن کوچک است پس باید در آن دنیا به آن برسد. لذا ممکن است یک بیت شعر پاداش فراوانی داشته باشد و شما به این امر توجه نداشته باشید.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اصل چهارم این است که در آن دنیا خداوند به عدالت رفتار خواهد کرد «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ ، وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ‏» اگر کسی غیبت کند در آن دنیا زبانش به قدری دراز می شود که عده ای از روی آن رد می شوند. مرحوم مطهری می فرمایند این عینیت عمل است نه اثر عمل، لذا شر و خیر و یا عین عمل را می بیند.

وی ادامه داد: در آن دنیا پرده از غیبت برداشته می شود و مشخص می شود که غیبت کننده گوشت برادر مومن را می خورد و یا کسی که اموال یتیم را خورده است در واقع آتش می خورد.

وی افزود: اصل پنجم این است که ما همه اهل گناهیم اما چگونه می توان در محضر اولیای دین حاضر شویم؟ اینجاست که خدا راه هایی را به ما نشان داده است. یکی از مهمترین کلیدهای در جوار حق بودن و در سایه اهل بیت قرار گرفتن «توان حرکت داشتن» است. لذا اگر کسی بتواند حرکت کند اهل نجات خواهد بود.

حجت الاسلام خاموشی گفت: باید در راهی قدم نهاد که قرآن می فرماید «یبدّل الله سیّئاتهم حسناتٍ» یعنی سیئات را به حسنات تبدیل کند و ائمه واسطه رسیدن ما به جنات عدن بشوند. این راه خود اهل بیت به ما آموخته اند و فرموده اند اهل ولا بودن کلید نجات است. اگر شما علوی، حسنی، حسینی و... شوید اهل نجات خواهید بود. لذا باید به گونه ای عمل کنیم که لیاقت داشته باشیم اهل بیت نامه عمل ما را امضا کنند.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین