عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۶۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۲
توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دانشجویان به مناسبت روز دانشجو
رهبر معظم انقلاب ۱۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران‌ فرمودند: بخش مهمی از کارهای فرهنگی، کار دینی، با دین مأنوس کردن، با عبادت انس دادن، لذت عبادت را چشاندن، انس با قرآن و تدبر در آن است.
عقیق:روز 16 آذر که مصادف با روز دانشجوست، از بهترین زمانها برای پیگیری منویات مقام معظم رهبری در حوزه‎های مختلف فرهنگی، سیاسی و ... در سطح دانشگاه‎های کشور است.

از لحاظ اولویت‎بندی رسیدگی به مطالبات معظم له در دیدارهای مختلفی که با دانشگاهیان کشور از جمله مسئولان وزارتین و تشکلات دانشجویی داشتند، می‎توان گفت بیشترین تأکید ایشان روی مسائل معنوی، تهذیب و تزکیه است و این مسائل را جزو زیربنای فعالیتهای دانشگاهیان می‎دانند.

به عنوان نمونه رهبر انقلاب در جمع دانشجویان فرمودند: «اگر کسی که علم در وجود او هست، تقوا و پرهیزگاری و امانت و صداقت در او نباشد، می‎تواند موجود مضری باشد، می‎تواند علیه کشور و مصالح کشور، علم خودش را مورد استفاده قرار دهد. بنابراین در کنار علم، فرهنگ و تزکیه و اخلاق و معنویت هم لازم است؛ در این هیچ شبهه نکنید». در جای دیگر فرمودند «به نظر من، دانشجوى موفق کسى است که خوب درس بخواند، خوب تهذیب اخلاق و خوب ورزش کند».

به همین جهت بارها به مسئولان دانشگاهی تأکید داشته‎اند که محیط دانشجویی را محیطی مبتنی بر علم و تقوا قرار دهند و دانشجویان را درگیر مسائل جناحی صرف نکنند. در این راستا معظم له اینچنین هشدار دادند: «حرکتهایی که انجام می‎دهند برای اینکه محیط دانشگاه و دانشجو را محیط بی‎دینی و بی‎معنویتی کنند، به نظر من گرچه یک مقدارش از روی غفلت است، اما یک مقدارش هم حساب شده است. در این قضیه خیلی‎ها مقصرند؛ هم در دانشگاه‌ها مقصر وجود دارد، هم در خود دستگاه‌های وزارتی و دولتی. عده‌ای حساب شده می‎خواهند محیطهای دانشجویی و دانشگاه را - که محیط علم و گسترش علمی و رشد علمی و پرورش علمی و آینده‌ علمی کشور است - از معنویت تهی کنند تا در آن، ایمان و تقوا و معنویت و خدا و تعهد دینی وجود نداشته باشد؛ این قطعاً حرکتی به ضرر مصالح کشور است». (بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان83/8/10)

رهبر معظم انقلاب ضمن اینکه در مناسبات مختلف و به صورتهای مختلف بارها و بارها این نکته را به مسئولان دانشگاهی متذکر شدند که «محیط دانشگاه، باید محیط دینى باشد»، بر لزوم ورود قوی، با تعصب و انقلابی و دینی رؤسا و مسئولان دانشگاهی برای تقویت این مهم تأکید کردند. اما به راستی تاکنون و پس از این همه تأکید از سوی رهبری چقدر به این مهم اهتمام ورزیده شده است؟

ایشان پیوسته در تمام دیدارهایشان با جوانان به این نکته اشاره می‌کننند که آینده‌ای روشن پیش روست و باید خودتان را برای آن روزها آماده کنید، ایشان در اهمیت این امر چنین می‌فرماید: «مسئولیت شما سنگین است؛ هم باید درس را بخوانید، هم محیط سیاسی‌تان را بشناسید، هم روی محیط سیاسی اثر بگذارید و هم خودتان را از لحاظ فکری و روحی برای فردایی که بلاشک وزن این نظام متکی به معنویت، یعنی نظام جمهوری اسلامی در معادلات جهانی بین‌المللی، ده برابر امروز خواهد شد، آماده کنید. شما خواهید دید آن روزی را که وزن و ثقل اهمیت جمهوری اسلامی در معادلات جهانی، چه از لحاظ سیاسی،‌ چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ بیان افکار سازنده ده برابر امروز است. باید خودتان را ان‌شاءالله برای آن روز آماده کنید».

بخش مهمی از کارهای فرهنگی، کارهای دینی است

لزوم تقویت بنیه معارفی آن هم در این برهه از زمان که شیطنتها از سوی دشمنان در قالبهای مختلف گسترش یافته است، امری غیر قابل انکار است، پرداختن به فعالیتهای پژوهشی و متدبرانه در حوزه قرآن و عترت بسیار می‌تواند ما را در این مسیر را یاری کند، چراکه این همان توصیه همیشگی حضرات معصومین (ع) بوده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارهای خود با بسیاری از اقشار مردم به ویژه دانشجویان و جوانان پیوسته بر این نکته تأکید دارند. به گونه‌ای که ضعف امت مسلمان و کژتابی‌ها در مسائل اخلاقی و زندگی و به عبارت دیگر علت کمبودهای دنیای اسلام را دوری از معارف قرآن می‌دانند.

ایشان 13 بهمن‌ماه سال 1388 در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران‌ فرمودند: «یک بخش مهم کار فرهنگی، کار دینی است؛ با دین مأنوس کردن، با عبادت انس دادن، لذت عبادت را چشاندن... انس با قرآن و تدبر در قرآن، همچنین تدبر در ادعیه‌ مأثوره‌ای که اعتبار دارد - مثل صحیفه‌ سجادیه و بسیاری از دعاها - در تعمیق معرفت دینی خیلی نقش دارد». (سوم خرداد ماه سال 1390 در دیدار جمعی از شاعران و ذاکرین اهل‌بیت (ع))

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین