عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
حجت الاسلام مظاهری:
اگر شیعه در مناسبت هایی نظیر ایام شهادت اهل بیت(ع)، عزاداری می کند در مقابل در ایام ولادت ائمه(ع) نیز شادی می کند. در نتیجه فرهنگ شیعه مناسبت هایی را برای ارضاء عواطف و شکوفایی هیجانات غم و شادی به طور توامان در اختیار قرار داده است.
عقیق:حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رئیس موسسه بهداشت معنوی در گفت وگویی به مناسبت فرا رسیدن ماه ربیع الاول ماه شادی و سرور اهل بیت علیهم السلام، در تشریح جایگاه شادی در دین مبین اسلام اظهار کرد:  اساسا شادی یکی از حالت های روحی روانی است که انسان تجربه می کند و در این بین جذابیت این حالات و احساسات روحی و روانی به تنوع آنهاست به این معنا که اگر همواره احساس شادی وجود داشته باشد قطعا فرد خسته می شود و این حس برای او دیگر لذتبخش نخواهد بود. همین طور اگر کسی همواره بر غم و اندوه اصرار کند به تدریج افسرده می شود.

وی ادامه داد: در فرهنگ شیعه ترکیب متعادل دو حالت (شادی و غم) در طول زندگی یک انسان دیده می شود. یعنی ما دائما ایامی داریم که یا برای عزاداری یا برای شادی کردن تعریف شده است. برای مثال اگر شیعه در مناسبت هایی نظیر ایام شهادت اهل بیت(ع)، عزاداری می کند در مقابل در ایام ولادت ائمه(ع) نیز شادی می کند. در نتیجه فرهنگ شیعه مناسبت هایی را برای ارضاء عواطف و شکوفایی هیجانات غم و شادی در اختیار قرار داده است.

این پژوهشگر در تشریح اهمیت شادی در فرهنگ شیعه تصریح کرد: گذشته از آنچه که تاکنون عنوان شد؛ اعیادی نظیر غدیر، قربان و از همه مهمتر هر روز جمعه جایگاه مهمی در فرهنگ شیعه دارند به گونه ای که هر روز جمعه عید محسوب می شود و فرد شیعه با ایمان موظف است که روز جمعه کار خود را تعطیل کند و با خانواده اش باشد. روز جمعه در فرهنگ شیعه روز عبادت، تفریح، سرگرمی های مفرح است و در فرهنگ اهل بیت(ع) توصیه شده است که در روز جمعه لباس آراسته بپوشید، از عطر استفاده کنید، غذاهای بهتری برای خانواده تهیه کرده و مهمانی بگیرید.

رئیس موسسه بهداشت معنوی گفت: لذا نباید به دلیل عزاداری های ماه محرم و صفر که خیلی وقت ها از دو دهه شامل دهه اول محرم و دهه آخر صفر تجاوز نمی کند حکم کنند که شیعه سوگوار است. در مقابل در طول سال بیش از پنجاه جمعه داریم که در کنار اعیاد و ولادت های معصومین(ع) به عنوان ایام شادی محسوب می شود. برای مثال دهه کرامت که حد فاصل ولادت امام رضا(ع) تا ولادت حضرت معصومه(س) است شیعه جشن های ویژه دارد.

این استاد حوزه تصریح کرد: همچنین در ماه شعبان بسیاری از مناطق و محلات از ابتدای این ماه تا نیمه شعبان جشن و سرور دارند و حتی برخی شهرها یک ماه شعبان را به صورت کامل جشن دارند، بنابراین اگر کسی بخواهد نگاهی بر این مبنا داشته باشد که شیعه به دنبال سوگواری است چیزی نیست جز نگاه تنگ نظرانه و تحریف آمیز چراکه اتفاقات فرهنگ شیعی مملو از هیجان، تنوع و ارضاء عواطف و احساسات همراه با شادی و اندوه است.

حجت الاسلام مظاهری سیف با اشاره به روایات متعددی که در باب شادی کردن در لسان اهل بیت(علیهم السلام) بیان شده است، افزود: روایات فراوانی در این رابطه از پیامبر اکرم(ص) و معصومین(علیهم السلام) بیان شده است به گونه ای که در بخش هایی از کتاب های حدیثی ما عناوین و ابوابی شامل: «ثواب شاد کردن یکدیگر»، «شادی کردن در ایام شادی اهل بیت(ع)» وجود دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بعد رفتاری به به فرمودۀ پیامبر(ص) شادی مؤمن آشکار است و اندوهش را در دلش نگه می دارد. در زندگی روزمره باید گشاده رو باشد و لبخند به چهره داشته باشد. در هر شرایطی به ما توصیه شده است که خنده رو و بانشاط باشید. در بعد اجتماعی و در مواجهه دیگران نیز فوق العاده توصیه شده است از جمله اینکه اگر کسی را شاد کنید و بذر شادی را در دل کسی بکارید مزرعه هایی از شادی را در قیامت برداشت خواهید کرد. امثال این روایات و فرمایشات در مورد شادی فراوان است.

وی یادآور شد: بنابراین اگر امروز آنچنان که باید فرهنگ شادی جا نیفتاده است شاید دلیل آن باشد که سبک شادی را مدل سازی نکرده ایم.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین