عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان کرمان، با اشاره به اینکه شغل دیدن مداحی، بی‌سلیقگی است گفت: مال دنیا هیچ ارزشی در قبال نعمتی که خداوند به مداحان داده است، ندارد.
عقیق:محمدرضا گلچین به مناسبت هفته بسیج اظهار‌داشت: مداح بیانگر فرهنگ یک جامعه است و تاکنون هم از همین طریق مداحی فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی به تمام دنیا ریشه دوانده است.
نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان کرمان، بسیج را شجره طیبه‌ای دانست که سایه‌اش گسترده شده است گفت: گستردگی بیشتر سایه بسیج مداحان، به دلیل وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) است.

رئیس شورای عالی بسیج مداحان استان کرمان با اشاره به اینکه ‌روی اربعین حاصل توسعه فرهنگ انقلاب و عاشورا است افزود: از همه ادیان در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و این اوج دلدادگی به امام حسین‌(ع) است.
وی با تشریح فعالیت‌های بسیج مداحان استان کرمان در هفته بسیج بیان کرد: در اولین روز از هفته جلسه بصیرتی با حضور سرگروه‌ها و مربیان صالحین و همچنین جلسه شورای عالی بسیج مداحان استان کرمان برگزار شد.

گلچین دیدار با خانواده معظم شهیدان و مداحان پیشکسوت استان را از برنامه‌های روز دوم هفته بسیج عنوان کرد و افزود: در این روز غبارروبی و عطرافشانی قبور مطهر شهیدان توسط تعدادی از مداحان استان کرمان انجام شد.
وی با بیان اینکه مراسم خطبه‌خوانی حضرت زینب کبری‌(س) توسط واحد خواهران بسیج مداحان استان در چهارمین روز از هفته بسیج انجام شد خاطر‌نشان کرد: در این هفته از کتاب " همراه مداح" از تولیدات بسیج مداحان استان کرمان رونمایی شد و در این کتاب اشعاری در بخش‌های مختلف مداحی از جمله نوحه و ذکر و سایر موارد آمده است.

رئیس شورای عالی بسیج مداحان استان کرمان با اشاره به اینکه بالغ بر 4 هزار مداح در استان کرمان فعالیت می‌کنند گفت: بیش از دو هزار نفر از این مداحان ثبت پرونده شدند.
وی با بیان اینکه سامانه طوبی از طرف سازمان تبلیغات برای ساماندهی مداحان معرفی شده است افزود: همه مداحان استان باید در این سامانه ثبت‌نام کرده و کد رهگیری دریافت کنند.
گلچین با بیان اینکه مداحی شغل نیست بلکه یک هنر است اظهار‌داشت: یک مداح خوب باید جامع‌شناسی، مخاطب‌شناسی، شناخت دستگاه‌های موسیقی و آواز، موقعیت‌شناسی را خوب بلد باشد تا بتواند جلسه را اداره کند.

نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان کرمان، با اشاره به اینکه شغل دیدن مداحی، بی‌سلیقگی است گفت: مال دنیا هیچ ارزشی در قبال نعمتی که خداوند به مداحان داده است، ندارد.
این مداح اهل بیت‌(ع) با اشاره به روایتی از ائمه اطهار‌(س) بیان کرد: در روایت آمده که هر که ما را وسیله کسب و کار خود قرار دهد ما خوارش می کنیم و از این بابت شغل پنداشتن مداحی بسیار زیان‌ده است.

وی با بیان خاطراتی از دوران مداحی خود از حدود 50 سال پیش ابراز داشت: اولین هدیه‌ای که بابت مداحی در دستگاه امام حسین(ع) به من دادند مبلغ پنج تومان بود که سه تومان آن را دو چراغ حبابی برای تکیه خریدم و دو تومان هم دادم تا روی حباب این چراغ‌ها، اسماء متبرکه نوشته شود، یادم هست تا دو سال پیش هنوز چراغ‌ها در تکیه آویزان بودند و هنوز بعد از این همه سال لامپ آنها نسوخته بود.
گلچین با بیان اینکه بهترین معامله را با اربابم حسین(ع) انجام دادم افزود: از آن سال تاکنون بیش از یکصد مرتبه به سفر مکه و بیش از هفتاد سفر به کربلای معلی رفته‌ام.

رئیس شورای عالی بسیج مداحان استان کرمان با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزشی ویژه مداحان استان در دو مقطع برگزار می‌شود تصریح کرد: این کلاس‌ها برای کسانی که تازه می‌خواهند به عرصه مداحی وارد شوند از سن 16 سالگی توصیه می‌شود و حدود 100 نفر از نوجوانان استان این دوره‌های آموزشی را گذرانده و اکنون در مجالس مداحی می‌کنند.
وی با بیان اینکه مداح وقتی موفق می‌شود که بتواند جلسه‌ای به طور عملی بخواند گفت: برای مداحانی هم که در حال حاضر در جلسات مداحی می‌کنند و دارای سابقه هستند دوره‌های آموزشی در جهت تقویت آنها و افزایش معلومات برگزار می‌شود.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین