عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
تولیت آستان قدس رضوی بیان مباحث کاربردی از زندگی اهل بیت(علیهم‌السلام) را موجب عمق‌یابی و تأثیرگذاری بیشتر مداحی‌ها برشمرد و گفت: یکی از موضوعاتی که به ویژه مداحان و ذاکران باید مراقب باشند، پرهیز از آسیب مخاطب زدگی است؛ بدان معنا که انسان نه برای رضای حق بلکه برای خوشایند مخاطب و باب سلیقه او سخنی را بر زبان براند.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز شنبه 6 آذرماه در این همایش که در تالار قدس حرم مطهر رضوی با حضور مبلغان و مداحان سراسر کشور برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت زائران اربعین در عملیات تروریستی عراق و حادثه قطار مسافربری سمنان، با اشاره به اثرگذاری بالای شعر و نثر در تبلیغ و تبیین معارف دینی، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین جایگاه‌ها برای افزایش ظرفیت قلوب، زیارت بقاع متبرکه ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و شرکت در مراسم‌ مذهبی مرتبط با این حضرات است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، هیئت­های مذهبی را شبکه‌های اجتماعی عظیم جهان اسلام معرفی و ابراز کرد: آن گروه‌های اجتماعی که امروز غرب در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال شکل دادن آن است، اجتماعی بوده که به برکت اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) در جهان اسلام سال‌هاست شکل گرفته و عظمتی به گستره تمامی محبان خاندان پیامبر(ص) دارد.
وی با بیان این مطلب که هیئت‌های مذهبی شبکه‌های اجتماعی قدرتمند جهان اسلام هستند، گفت: یکی از بزرگترین ثمرات مساجد و هیئت­ها به عنوان پایگاه‌های عظیم اجتماع مسلمانان، شبکه‌سازی و جریان‎سازی اسلامی در جامعه اسلامی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه هیئت­های مذهبی کانون‌هایی اسلامی برای شکل دادن به اجتماعات و ارتباطات مردمی بر محور خداوند و اهل بیت(علیهم‌السلام) هستند، به مداحان و مبلغان دینی توصیه کرد: از این اجتماعات مبارک و دل‌های آماده‌ای که در زیارت اعتاب مقدسه و مجالس اهل بیت(علیهم‌السلام) وجود دارد، برای انسان‌سازی، بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی بهره ببرید.
وی با اشاره به ظرفیت غنی عتبات عالیات و هیئت­های مذهبی در جریان‌سازی اسلامی، بر لزوم بهره‌گیری شایسته مداحان و مبلغان از ظرفیت عظیم اماکن متبرکه تاکید و بیان کرد: انسان‌ها دارای دو نوع کرامت ذاتی و اکتسابی هستند؛ کرامت ذاتی موضوعی مشترک در میان تمامی انسان‌هاست، اما آن چیزی که مایه سعادت آدمی می‌شود؛ کرامت اکتسابی بوده که جز در پرتوی آموزه‌های الهی و انوار هدایت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) کسب نمی‌شود.
 
تولیت آستان قدس رضوی زیارت را یکی از برترین جایگاه‌ها برای کسب کرامت اکتسابی توصیف کرد و گفت: زیارت کسب فیض، ارتباط و قرب زائر با مزور است و اگر انسانی از نورانیت زیارت و آموزه‌های وحی بهره نبرد، قطعا از سعادت و نجات الهی بی‌نصیب خواهد ماند.

وی تربیت نفوس انسانی را یکی از موضوعات مرتبط با هیئت­های مذهبی خواند و با طرح این سؤال که تربیت چیست؟ گفت: تربیت، احیای تمایلات عالی نفسانی انسانیست و مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) می‌توانند این تمایلات عالی را در انسان‌ها احیا کنند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان مباحث کاربردی از زندگی اهل بیت(علیهم‌السلام) را موجب عمق‌یابی و تأثیرگذاری بیشتر مداحی‌ها برشمرد و گفت: یکی از موضوعاتی که به ویژه مداحان و ذاکران باید مراقب باشند، پرهیز از آسیب مخاطب زدگی است؛ این آسیب که می‌تواند برای رسانه نیز مطرح ‌باشد، بدان معنا که انسان نه برای رضای حق بلکه برای خوشایند مخاطب و باب سلیقه او سخنی را بر زبان براند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نقش هیئت­های مذهبی را در ذائقه سازی جامعه بر محور دین و ارزش‌های انقلابی بسیار با اهمیت معرفی و اظهار کرد: بیان باید و نبایدهای دین، تعمیق ارزش‌های الهی، تبیین سبک زندگی اسلامی، طرح موضوعات بحث برانگیز در عرصه‌های اجتماعی، برانگیختن آحاد مردم در مواقع لزوم برای دفاع از کشور، نظام و حرم اهل بیت(علیهم‌السلام) از موضوعاتی است که مبلغان و ذاکران می‌توانند آن‌ها را مطرح کنند.

تولیت 
آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به اینکه آمادگی قلوب برای پذیرش سخن و مفاهیم حق در زیارت و مجالس عزاداری ائمه اطهار(علیهم‌السلام) بسیار بالاست، گفت: در عالم ایجاد چنین اجتماعات عظیم در یک نقطه بسیار مشکل است، اما به برکت نام مبارک حضرات معصومین(علیهم‌السلام) این اجتماع در مضجع‌های شریف و هیئت­های مذهبی رقم می‌خورد که باید از این فرصت در راستای اهداف اسلامی بهره برد و از این روی مبلغان و مداحان مسئولیت خطیری بر دوش دارند.

منبع:دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین