عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
به دنبال موج فزاینده و غافلگیر کننده زائران ایرانی به سامرا ، طی چند روز گذشته، سفیر ایران در راس یک تیم کارشناسی از سفارت صبح جمعه به این شهر رفت تا از نزدیک مسائل و مشکلات را بررسی و با کمک مقام های محلی، زمینه های خدمات رسانی بهتر را به زائران فراهم کند.
عقیق: درحالی راهی سامرا بودیم که آخرین آمارها از حضور زائران ایرانی در این شهر در روز پنجشنبه حدود 6 تا 7 هزار نفر برآورد شده بود، اما جمعیتی که پیاده از حدود 7 کیلومتری سامرا در حال ورود به این شهر بود و عمده آنها ایرانی بودند، حکایت از موجی داشت که به سمت سامرا براه افتاده است.
حسن دانایی فر در خصوص ضرورت حضور کادر سفارت در این ایام در شهر سامرا ، به خبرنگار ما گفت که ما به دلیل مشکلات امنیتی، هرگز توصیه نکردیم که زائران به سامرا سفر کنند، اما همانطور که شاهدید، مردم عاشقانه می آیند و ما نیز وظیفه داریم حالا که آمده اند تلاش کنیم تا جای ممکن، امکانات فراهم کنیم و از مشکلاتشان کم کنیم.
سفیر ایران در عراق در ابتدای ورود به شهر سامرا ، بعد از زیارت امامین عسکریین ، اولین جلسه را با رئیس عتبه عسکریین برگزار کرد و سپس در یک جلسه با مسئولان نمایندگی های ایران در عراق از جمله ستاد بازسازی عتبات و عالیات، هلال احمر و کارکنان سفارت مستقر در سامرا ، به بررسی مشکلات موجود پرداخت.
وی در این جلسه مسائل زائران را در دو بخش امنیتی و خدمات رسانی بسیار حائز اهمیت دانست، بویژه آنکه در بعد امنیتی ، همین یکشنبه گذشته بود که تروریست ها دریک عملیات انتحاری به زائران ایرانی در این شهر حمله کرده و ضمن شهادت 7 تن از آنان نزدیک به 100 تن دیگر را زخمی کردند.
بر اساس آمار مقام های محلی در سامرا ، یک روز پس از حمله تروریستی انتحاری در توقفگاه اتوبوس های حامل زائران ایرانی ، تعداد زائران ایرانی به دو برابر افزایش یافت و این تعداد در روزهای بعد نیز بصورت تصاعدی افزایش یافت، تاجایی که این روند ، روز جمعه مقام های محلی را غافلگیر کرد.
سفیر ایران در ادامه بازدید از سامرا و سرکشی از روند فعالیت های مربوط به آماده سازی اماکن اقامتی موقت مانند چادرها و ساختمان های نیمه سازی که برای این موضوع در نظر گرفته شده، جلسه دیگری با مقام های محلی در این شهر برگزار کرد تا فکری برای حمل و نقل زائران کرده باشد.
خوشبختانه برغم اوج گیری ورود زائران به سامرا، تاکنون هیچ مشکل امنیتی و حتی از نظر خدمت رسانی برای زائران ایجاد نشده و ورود و خروج و زیارت زائران ، با ارائه خدماتی ازجمله اسکان و پذیرایی بصورت روان انجام شده است؛ این نکته ای بود که مسئولان ایرانی و مقام های محلی سامرا به آن اشاره داشتند.
با اینحال ، در صورت ادامه این روند در روزهای آینده که پیش بینی آن چندان سخت هم نیست، این احتمال وجود دارد که در سرویس دهی به زائران مشکلاتی ایجاد شود؛ بویژه آنکه سامرا شهری است با زیرساخت های تخریب شده توسط تروریست ها که امکانات چندانی برای پذیرایی از جمعیت بزرگ زائران را ندارد.
درجلسات برگزار شده، مسئولان ایرانی نهادهای حاضر در منطقه تاکید کردند که تاکنون امکانات خوبی ایجاد شده و برای حل مشکلات بطور مستمر با مسئولان محلی جلسات فشرده ای را برگزار می کنند.
حتی درباره حضور تیم پزشکی نیز گفته شده که از روز یکشنبه تیم هایی از اردبیل و آذربایجان شرقی در سامرا مستقر می شوند و کار خود را آغاز می کنند.
در این جلسات ، بیشترین نگرانی ها، مساله حمل و نقل زائران بود که دانایی فر با تماس های مکرر با مقام های عراقی در بغداد، توانست وعده تامین تعدادی خودرو اعم از اتوبوس و مینی بوس را برای سامرا بگیرد و در آخرین لحظاتی که این شهر را در غروب هنگام ترک می کردیم، تعدادی از خودروهای ویژه حمل مسافر درحال رسیدن به سامرا بودند، اما سوال همچنان باقی ماند که در صورت اوج گیری بیشتر آیا تعداد خودروهای تامین شده ، پاسخگوی سیل جمعیت خواهد بود؟
موج حرکت زائران به سمت سامرا ، در حالی که میلیون ها نفر در حال عزیمت به کربلای معلا از مسیرهای مختلف درعراق هستند، بحدی بود که فرمانده عملیات سامرا و حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز با لباس نظامی در این شهر حضور یافتند و با همکاری تیمی از سفارت ایران، راه های تقویت امنیت زائران در این شهر را پیگیری کردند.
در همین اثنا دیداری در میدان مرکزی سامرا منتهی به حرمین عسکریین میان سفیر ایران و حاکم الزاملی و نیز فرمانده عملیات سامرا انجام شد، در حالی که زائران دسته دسته درحال ورود به حرم از همین نقطه بودند.
الزاملی در گفت وگو با سفیر ایران که مرادیان وابسته نظامی و اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق نیز حضور داشتند، از هماهنگی موجود میان مقام های محلی و مسئولان ایرانی برای تامین امنیت سامرا و همکاری مسئولان ایرانی ابراز رضایت کرد و در عین حال دانایی فر هم به همه نیروهای امنیتی حاضر در منطقه خسته نباشید گفت.
در جریان سرکشی و بازدید روز جمعه سفیر ایران در عراق، سرتیپ قاسم حبیب نماینده فرماندهی عملیات سامرا نیز همراه هیات ایرانی بود که نقش مهمی در هماهنگی جهت ورود محموله های وارده از ایران جهت بکارگیری و استفاده برای زائران ایفا می کرد.
به هرحال ، اگرچه با تلاش ستاد تسهیل اربعین به ریاست سفیر ایران در عراق ، امکانات و تسهیلات خدمات رسانی به زائران نسبت به پارسال به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته، اما افرادی که برای شرکت در اربعین حسینی راهی عراق می شوند، باید به این نکته هم توجه کنند که تمامی امکانات و تسهیلات موجود عراقی ها اعم از دولتی و مردمی و نیز امکانات ارسالی از ایران، با جمعیت زائر همچنان همخوانی ندارد، بنابراین به اعتقاد کارشناسان ، زائران قبل از سفر باید به این موضوع دقت کنند و در طول سفر حتما آستانه تحمل و صبر خود را بالا ببرند.
دانایی فر سفیر ایران در بغداد نیز در جلسات مختلف اعم از جلسات با مسئولان ایرانی و عراقی ، بارها از دولت و ملت عراق و نیز ارتش و الحشدالشعبی و نیروهای پلیس عراق ، بخاطر تامین امنیت و پذیرایی از زائران حسینی و میزبانی خوب آنان ، تقدیر و تشکر کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، غافلگیری مسئولان محلی و نیز مسئولان کادر سفارت ایران در عراق، درخصوص حرکت زائران به سمت سامرا از آنجا شکل گرفت که این حرکت دستکم 8 روز زودتر از سال گذشته اتفاق افتاد، بطوری که طبق برنامه هنوز برخی امکانات نرسیده و کار آماده سازی محل اسکان و چادرهای اقامتی، هنوز تمام نشده است.
جوانان ایرانی زیادی هم در این روز با اعلام تخصص حرفه ای خود به سفیر ایران برای پیوستن به خادمان اربعینی اعلام آمادگی می کردند و برخی ها نیز داوطلبانه کار را شروع کردند؛ از جمله گفته می شد که گروهی از بچه های تبریز و تهران و اصفهان که با هزینه شخصی به سفر اربعین آمده اند، برای خدمت رسانی آستین ها را بالا زده و دست بکار شده اند.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین