عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
گزارشی از مرزهای خروجی اربعین حسینی؛
با فرار سیدن ایام اربعین مسئولان دست به کار شده و جاده پایانه مرزی چذابه به بُستان را اندکی تعریض و بهسازی کرده‌اند، اما به گفته اهالی بومی خطر در کمین زائران قرار دارد و رانندگان نا‌آشنا باید احتیاط لازم را در پیچ و خمهای این جاده داشته باشند.
عقیق: چَذّابه نام منطقه‌ای در 17 کیلومتری شمال غربی شهر بستان در استان خوزستان است؛ این منطقه مرزی بین تپه‌های رملی و هورالهویزه و بر سر مسیر مرزی فکه ـ بستان قرار دارد و در کنار مرز ایران و عراق واقع شده است.

چذابه یکی از مرزهای سه‌گانه میان ایران و عراق است و مسافران و زائران زیادی در طول سال و به‌ویژه ایام اربعین  از این منطقه تردد می‌کنند و این مرز را برای عبور و مرور بر می‌گزینند.

طی سالهای اخیر که سفر زائران اربعین حسینی شور و حرارت بیشتری یافته صدها هزار نفر پایانه مرزی چذابه را برای گذر  انتخاب کرده‌اند و بنابر تمهیدات در نظر گرفته شده امسال سهم زائران اربعین برای گذر از مرز چذابه 33 درصد خواهد بود.

اما برخی نقاط ضعف و مشکلاتی که در سالهای اخیر در مرزهای چذابه، شلمچه و مهران وجود داشت و در ایام پر ازدحام اربعین مشکل ساز می‌شد کم کم بعد از سالهای متمادی مورد توجه قرار گرفته و به تدریج در حال رفع شدن است.

مشکلاتی نظیر جاده‌های منتهی به مرزهای سه‌گانه، کمبود خدمات در مرزها و چالشهای زمانهای شلوغ بخشی از دغدغه‌های ساکنان مناطق مرزی چذابه و مسافران بوده است.

نامناسب بودن جاده چذابه به بستان، دست‌اندازهای متعدد در طول مسیر، باریک بودن جاده و تاریکی ناشی از کمبود چراغها بخشهایی از مشکلات مطرح شده از زبان سعید محمدوند یکی از ساکنان بستان است.

وی می‌گوید: جاده چذابه ‌ـ بستان مسافتی طولانی دارد  و فقط بخشهایی از آن اخیراً تعریض و بهسازی شده و در قسمتهای مختلف این جاده فقط با تاریکی، مارپیچ‌های مختلف و روکش آسفالت بسیار نامناسب مواجه هستیم؛ اگر زائران و مسافرانی که با خودرو دراین مسیر تردد می‌کنند دقت لازم را نداشته باشند با خطر مرگ روبرو خواهند شد و به آنها توصیه می‌کنیم که احتیاط لازم را داشته باشند.

محمدی که خود بارها در طول هفته به چذابه سفر می‌کند، می‌افزاید: متاسفانه مسئولان اجرایی در شهرستان فقط سخنرانی می‌کنند و در ایام نزدیک به اربعین حسینی فعالیت خود را آغاز می‌کنند در صورتی که زیرساختها، بهسازی جاده و روشنایی مسیر بستان تا چذابه باید زودتر از زمان ازدحام تردد زائران آماده می‌شد.

وی می‌افزاید: برنامه‌هایی همچون راه‌اندازی موکبها و ساخت سرویسهای بهداشتی و رسیدگی به امور پایانه مرزی در ایام اربعین بسی جای قدردانی دارد اما باید برنامه‌های اجرایی زودتر و باشتاب بیشتری مورد توجه قرار می‌گرفت تا مهمانان در ایام اربعین دغدغه‌ای در پایانه نداشته باشند.

فاضل منافی نیز از ساکنان بستان است و درباره مشکلات پایانه مرزی چذابه عنوان می‌کند: به‌تازگی بخشهایی از جاده بستان به چذابه را روکش آسفالت کرده‌اند و برنامه‌های تعریض هم انجام شده است؛ انتظار داشتیم این کارهای زوتر از ایام اربعین انجام می‌گرفت تا مردم منطقه و سایر زائران در فصلهای دیگر نیز از آن بهره‌مند می‌شدند.

وی همچنین از نبود یک شیر آب و مغازه سوپرمارکت در پایانه نیز ابراز گلایه کرده و خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان در ایام مختلف سال می‌شود.

اما در کنار تمامی این مسائل و دغدغه‌ها سرعت کار انجام شده در زمانی کوتاه و برپایی موکبهای زائران اربعین حسینی در مرز چذابه مناسب بوده و مسئولان در حال نهایی کردن کارهای عمرانی و کمک به جانمایی موکبها هستند.

مردم دشت آزادگان، سوسنگرد و بستان که در مسیر مرز چذابه قرار دارند، رفته‌رفته خود را برای استقبال از زائران اربعین حسینی آماده می‌کنند و با دل و جان پذیرای قدوم زوار امام حسین(ع) هستند.

مردم  خوزستان قبل از مسیر بستان تا پایانه مرزی چذابه که 165 موکب بر پا می‌شود هم  چادرهایی را برای استقبال از زائران بر افراشته‌اند و از خدمت رسانی حتی با یک استکان چای نیز دریغ نمی‌کنند.

علی نصیری مردم میانسالی که در کنار جاده سوسنگرد و در نزدیکی مسیر بستان چادری کوچک را برای پذیرایی از زائران امام حسین(ع) برپا کرده و به همراه همسر و فرزندان خود به خدمت‌رسانی می‌پردازد عنوان می‌کند: چادر بر پا شده کوچک است اما خدمت رسانی به زائران اربعین را یکی از وظایف خود می‌دانیم.

وی که خود به کارگری مشغول است و دستمزد اندکی دریافت می‌کند، می‌گوید: مقداری از درآمد ماهیانه‌ام را پس‌انداز می‌کنم تا در ایام اربعین به زائران مسیر چذابه نذر چای و دم‌نوش زعفران تعارف کنم و این کار همیشه برای من و خانواده‌ام خیر و برکت داشته است.

دختر 12 ساله علی نصیری، نجمه نام دارد و با قوری و کتری ذغالی چای می‌ریزد و می‌گوید: در ایام اربعین بعد از تعطیلی مدرسه به کمک پدر و مادرم می‌آیم و به زائران خدمت می‌کنم چرا که پذیرایی از زائران خسته را دارای اجر و پاداش بزرگ می‌‌دانم.

رسول ثقفی موکب‌دار دیگری که در حال برپا کردن چادر موکب حضرت رقیه(س) است، با شور و حرارت خاصی عنوان می‌کند: در تمام روزهای منتهی به اربعین در کنار خانواده و اعضای هیئت به خدمت‌رسانی برای زائران اربعین می‌پردازیم و این خادم بودن را برای خود افتخار می‌دانیم.

وی می‌افزاید: تمامی هزینه‌های موکب توسط مردم و اعضای هیئت تامین شده و مسئولان فقط در جانمایی و بحث زیرساختها کمک‌رسانی کرده‌اند؛ امیدواریم در این حماسه عظیم و الهی ذره‌ای در دریای بیکران معرفت باشیم.

سعید رضایی از اهالی خوزستان که در جریان کارهای عمرانی مشغول فعالیت است هم درباره عملکرد مردم و مسئولان در مرزهای خوزستان عنوان می‌کند: عملکرد مسئولان برای توجه به مرزها در ایام اربعین تا حدودی مناسب بوده اما باید با شتاب و وسعت جغرافیایی بیشتری انجام بگیرد تا شاهد رفع نقایص باشیم.

وی ادامه می‌دهد: مردم خوزستان و به‌ویژه منطقه دشت آزادگان، بستان و سوسنگرد خود را برای استقبال از زائران آماده کرده‌اند و خدمت‌رسانی آنها امسال حتی نسبت به سالهای قبل نیز افزایش یافته است؛ بسیاری از موکبهای طول مسیر اهواز تا چذابه بعد از ایام دهه اول محرم موکبها و پذیرایی را بر نچیده‌اند  و خدمات را تا روزهای اربعین و پس از آن نیز حفظ می‌کنند که این نشاندهنده عشق و ارادت خوزستانیها به زائران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

این روزها مرز چذابه و مسیرهای منتهی به آن  با وجود برخی مشکلات و دغدغه‌ها در حال آماده شدن و دسترسی زائران قرار دارد و صدها هزار نفر راه عبور از این مرز را برای زیارت اربعین انتخاب خواهند کرد.

مرز چذابه در حال آماده شدن برای استقبال از زائران حماسه‌ای میلیونی است و انتظار می‌رود که فراهم شدن زیرساختها و برنامه‌های عمرانی در ماههای آینده هر چه زودتر انجام بگیرد و فقط به روزهای اربعین حسینی بسنده نشود.

منبع:تسنیم



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین