عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان مازندران؛
محمد محسن‌زاده: اگر هیأت و مداح آن‌گونه که سیره ذوات مقدس حضرات معصومان بود آن سیره را دنبال کرده و درصدد باشند حقیقت زندگی آن حضرات را در جامعه تزریق کنند که در این صورت می‌توان با اطمینان گفت کشور ما مدینه فاضله‌ای در دنیا خواهد شد و دنیا را برای استقبال از سیره معصومان به‌سوی خود جذب خواهد کرد
عقیق:محمد محسن‌زاده نماینده بنیاد دعبل خزاعی در استان مازندران گفت: هیأت در گذشته مکان کسب معارف دینی بود و اعضا احکام دین را فرا می‌گرفتند و نحوه مداحی به‌گونه‌ای بود که ابتدا مداح چند بیت شعر پند و اندرز می‌خواند سپس به‌مناسبت ایام به مدح و منقبت خوانی می‌پرداخت و سرانجام گریزی می‌زد و برای نمک مجلس دقایقی روضه می‌خواند آن‌گاه نوحه‌خوانی می‌شد.

وی با بیان اینکه نوحه‌خوانی برخلاف نوحه‌های امروز سنگین، وزین و دارای پیام بود، اضافه کرد: مداحان در گذشته اشعار و مطالب‌شان را با یک روحانی بررسی می‌کردند که اشتباهی رخ ندهد.

مسؤول کانون مداحان و شاعران مذهبی مازندران اضافه کرد: بررسی اشعار و مطالب مداحان توسط روحانی موجب بالا رفتن اطلاعات مذهبی شده و همچنین مداحان نیز با توجه به نبود امکانات رسانه‌ای که امروز به وفور وجود دارد با مراجعه به علما و ادبا نیز نیازمندی‌های خود را تأمین کرده و اشکالات کار خود را مرتفع می‌کردند.

محسن‎زاده با اشاره به اینکه در گذشته مداح برای تهیه شعر مورد نیاز خود به شعرای شهر و شهرهای استان مراجعه و در واقع شعر را گدایی می‌کرد، افزود: برخلاف امروز که به وفور در هر شهری شاعر آئینی وجود دارد و هم کتب اشعار در دسترس مداح قرار دارد؛ با این تفاوت که در گذشته آن‌گونه که امروز هیأت‌ها و مداحان از جهت سیاسی مورد توجه طیف‌های مثبت و منفی در داخل و خارج هستند نبودند.

وی با تأکید بر اینکه امروز هیأت و مداح می‌تواند در جهت مثبت و منفی بر روی جامعه به‌ویژه نسل جوان اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: اگر هیأت و مداح آن‌گونه که سیره ذوات مقدس حضرات معصومان بود آن سیره را دنبال کرده و درصدد باشند حقیقت زندگی آن حضرات را در جامعه تزریق کنند که در این صورت می‌توان با اطمینان گفت کشور ما مدینه فاضله‌ای در دنیا خواهد شد و دنیا را برای استقبال از سیره معصومان به‌سوی خود جذب خواهد کرد.

مسؤول کانون مداحان و شاعران مذهبی مازندران بیان کرد: مداح باید حداقل آشنایی از تاریخ زندگی ممدوحان خود کسب کرده تا در انتقال معارف کم نیاورد.

محسن‌زاده با اعلام اینکه مداحی علاوه بر آنکه علم بوده، یک هنر ارزنده و اثرگذار است، یادآور شد: مداح نیز باید به علم مداحی دست یافته و هم به هنر مداحی مسلط باشد.

وی ادامه داد: هیأت و مداحی در واقع برای آن است تا ما بتوانیم با ایجاد جذبه‌های مثبت مردم شیفته و عاشق اهل بیت (ع) را آن‌گونه که باید با اهل بیت آشنا کرده، نه آنکه از این ظرفیت در پی تبلیغ هیأت خود و مداح خود باشند.

مسؤول کانون مداحان و شاعران مذهبی مازندران با بیان اینکه حق نداریم مردم را نردبان ترقی خود قرار دهیم، اظهار کرد: برعکس باید با ایثار، فداکاری و حسن خلق حلقه اتصال مردم را به اهل بیت نزدیک‌تر کنیم.

محسن‌زاده در پایان با اشاره به اینکه باید بدانیم دشمنان ایران اسلامی دارند کارهای ما را رصد کرده و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای انحراف ما نقشه می‌کشند، گفت: در چنین شرایطی باید بیدار بود و کاری کرد تا نقشه‌های شوم دشمنان نقش بر آب شود که در نهایت به تفکر و تعمق نیاز دارد و برای اینکه بتوانیم مؤثر باشیم باید ظرفیت ایمانی خود را بالا ببریم.

منبع:بنیاد دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین