عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی:
محمد حسین مختاری با اشاره به اینکه دشمن درصدد افزایش فاصله‌ها بین مسلمانان است، گفت: به عنوان یک مسلمان باید وظیفه خود را انجام دهیم و فاصله‌ها را کم کنیم.
عقیق:حجت الاسلام محمد حسین مختاری در نشست شورای پژوهشی پژوهشکده علوم و مطالعات تقریبی شرق کشور، اظهار کرد: پژوهشگاه مطالعات تقریبی مصمم است که چهار پژوهشکده در شرق، غرب، شمال و جنوب کشور دایر کند تا از نزدیک متناسب با جغرافیای منطقه پژوهش‌ها به صورت میدانی انجام شود.

وی با بیان اینکه در پژوهشگاه قم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، افزود: بهتر است در چهار گوشه کشور پژوهشکده از ظرفیت‌های علمی به صورت تقریبی استفاده و از نقطه نظرات بزرگان منطقه بهره مند شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به اینکه سعی شود در هر ماه یک بار جلسه‌ای در استان برگزار شود، گفت: یکی از اقداماتی که اخیراً در پژوهشگاه انجام شده و انعکاس بین المللی نیز داشته است رونمایی از موسوعه عظیم السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه مربوط به احادیث مشترک بین شیعه و سنی است.

وی با بیان اینکه این کتاب ۶۲ جزء دارد و حاصل ۱۲ سال کار در قم بوده است، بیان کرد: این کتاب همچنین در ۵۴ عنوان و در قالب ۲۰ جلد چاپ شده است.

حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه این کتاب برای علمای شیعه و سنی در موضوعات مشترک می‌تواند بسیار مؤثر باشد، تصریح کرد: در این کتاب از اسناد دسته اول اهل سنت و اسناد دسته اول شیعه استفاده شده است.

وی با بیان اینکه باید نگاهی تقریبی در سیستم آموزشی حوزه نهادینه شود، عنوان کرد: این کتاب تنها کتابی است که با حضور مراجع تقلید و آیت الله صافی گلپایگانی رونمایی شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به اینکه بعضی از علمای اهل سنت در اروپا خواستار رونمایی از این کتاب در اروپا نیز شده‌اند، گفت: در حال حاضر این کتاب در سطح دنیا برای علما در حال ارسال است.

وی با بیان اینکه خروجی این کتاب به دنیا ثابت می‌کند که بین اهل سنت و شیعه بیش ۹۸ درصد مشترکات وجود دارد، اظهار داشت: امروز دشمن تنها با دو درصد اختلافات و مصائب زیادی در جامعه ایجاد کرده است.

حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه مقرر شده است علمایی با ترکیب از سه ملیت تونس، عراق و عمان به ایران سفر کنند، افزود: حتماً به این علما پیشنهاد خواهیم کرد که به استان خراسان جنوبی نیز سفر داشته باشند.

وی بیان کرد: مصیبتی که امروز با آن مواجه هستیم این است که بعضی از گروهک‌های کج اندیش و فاقد هرگونه منطق و بی اطلاع از مبانی غنی اسلام بروز پیدا کردند و استکبار جهانی را در خدمت گرفتند و می‌خواهند به گونه‌ای اختلافات زیادی بین سنی و شیعه را مطرح کنند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی  با بیان اینکه مولد اصلی گروهک‌هایی که به عنوان نماد سنی معرفی می‌شوند و جنایات زیادی انجام می‌دهند آمریکا است، تصریح کرد: در مذهب شیعه نیز بعضی‌ها با نگاه‌های افراطی بروز می‌کنند که از مکتب اهل بیت(ع) بسیار دور هستند.

وی با اشاره به اینکه دشمن درصدد افزایش فاصله‌ها بین مسلمانان است، گفت: به عنوان یک مسلمان باید وظیفه خود را انجام دهیم و فاصله‌ها را کم کنیم.

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه کسانی هستند که به نام عالم و روحانی به اختلافات کمک می‌کنند، اظهار داشت: باید همواره مردم را به آرامش دعوت کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید در راستای تغییر افکار جامعه به ویژه جوانان قدم برداشت، عنوان کرد: باید نشست‌های علمی در حوزه و دانشگاه‌ها برگزار شود و در خصوص خطر جریانات افراطی صحبت و نگاه ناب راستین منطقی که پشتوانه نظری دارد در سطوح جامعه نفوذ داده شود.

تمدن اسلامی در سایه تقریب مذاهب امکان پذیر است

حجت الاسلام کاظم لطفیان مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: انقلاب اسلامی بنیان های فکری غرب را به چالش کشید و به نام دین هویت اجتماعی و سیاسی جدیدی را پدید آورد.

وی بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر پایه همگرایی مردم بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب و ملیت استوار شده، شکل گیری و تمدن اسلامی را دنبال می کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر آینده پژوهی انقلاب اسلامی گفت: ایشان بر این باورند که نظام اسلامی باید به ایجاد دولت اسلامی و دولت اسلامی به تشکیل جامعه اسلامی و جامعه اسلامی باید به ایجاد تمدن اسلامی منتهی شود.

لطفیان عنوان داشت: وحدت مسلمانان و تقریب مذاهب اسلامی از مهمترین عناصر تمدن اسلامی است و پژوهشگران مذاهب اسلامی می بایست این مهم را در پژوهش ها پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند از برخی دولت های اسلامی و شخصیت های سیاسی دل بریده اند و به مصلحان جهان اسلام دل بسته اند، بیان داشت: بنابراین اندیشه ای راهبردی معظم له می بایست مورد توجه مصلحان جهان اسلام قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: همه پژوهش ها ناظر به حل مشکلات جهان اسلام به ویژه مسائل تکفیر و غارت سرمایه های مسلمانان توسط استکبار جهانی باشد.

طرح‌های تحقیقاتی حوزه تقریب مذاهب حمایت می شود

«محمد مهدی دیانی» عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه بیرجند نیز در نشست، اظهار کرد: مهم‌ترین هدفی که پژوهشکده دنبال می‌کند شفاف سازی مشترکات بین مسلمانان است.

وی با بیان اینکه این شورا در شکل گیری تمدن اسلامی کمک می‌کند و موجب هم افزایی ملل مختلف مسلمان می‌شود، افزود: در کشور با توجه به پتانسیل و نیروی ارزشمند بایستی مشترکات بیش از آنچه که هست معرفی شود تا جلوی تفرقه و فعالیت‌های تفرقه انگیزان گرفته شود.

عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه ۳۳ درصد جمعیت دنیا از بین خداباوران را مسیحیان تشکیل می‌دهند، گفت: مسلمانان با ۲۱ درصد جمعیت دنیا رتبه دوم را دارد.

 وی ادامه داد: ادیان دیگر مانند آیین هندویی با ۱۴ درصد در رتبه سوم قرار می‌گیرند لذا می‌طلبد با توجه به رشد سریع اسلام خصوصاً در کشورهای اروپایی اتحاد بین مسلمانان نیز افزایش یابد.

دیانی با بیان اینکه ۳۰ درصد جوان‌های اروپایی اسلام را اختیار کرده‌اند، بیان کرد: باید اتحاد و انسجام با حرکت همسو در مسائل جهان اسلام به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه نباید به گونه‌ای اختلاف بین مسلمانان وجود داشته باشد تا کسانی که اعتقاد به دین ندارند و با همه چیز مخالفند کار خود را پیش ببرند، تصریح کرد: هدف جمع تقریبی این است که در حوزه مشترکات مسلمانان شفاف سازی شود.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه بیرجند با بیان اینکه باید نشست‌های مشترک میان علمای شیعه و سنی در حوزه مشترکات برگزار شود، گفت: سوق دادن پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در جهت موضوعات تقریبی از اهداف دیگر پژوهشگاه است که خوشبختانه در این زمینه بسیاری از همکاران در گروه معارف به این مهم دست پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با متد علمی و حساب شده از دیگر اهداف مهم است، اظهار داشت: در راستای حمایت از طرح‌های تحقیقاتی نیز گام‌های خوبی در استان برداشته شده است.

دیانی با اشاره به موقعیت ممتاز شرق کشور، افزود: با توجه به همسایگی با استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی باید حلقه اتصال قوی بین مسلمانان ایجاد شود که امیدوریم با هم فکری شاهد طرح‌های تحقیقی خوب و مناسبی در این راستا باشیم.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین