عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
رضا معممی مقدم؛
مدیر کل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سیستمی و منطقی شدن عزاداری ها در محرم امسال مشهود بود که عوامل آن را می توان در هدایت های حکیمانه رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید دانست.
عقیق:رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان علمی جوان در تاریخ ۲۸ مهر ماه ۹۵، طی بیاناتی با ابراز رضایت از برگزاری مراسم محرم در امسال فرمودند: «امروز خوشبختانه سطح تفکّرات مذهبی در بین قشرهای جوان، یک ترقّی‌ای پیدا کرده. من همین‌جا از فرصت استفاده کنم و تشکّر کنم از این مجموعه‌های اداره‌کننده‌ی هیئتهای عزاداری در ایّام عاشورا.... سطح هیئتها خیلی بالا آمده؛ سخنرانهای بسیار خوب، مطالب بسیار خوب. من حتّی از بعضی‌ها که به این مجالس رفت‌وآمد میکردند، موضوع بحث را سؤال کردم ....دیدم واقعاً خیلی خوب است؛ سطوح عالی، حرفهای خوب، فکرهای خوب و انبوه جوان .حالا ما هم اینجا(حسینیه امام خمینی) جلسه داشتیم؛ شاید نود درصد یا بیشتر جوانها بودند؛ .... سخنرانهای خوب، گاهی نوحه‌های بسیار خوب و عزاداری‌های پُرمغز؛ اینها خیلی باارزش است. سطح فکر جوانها در زمینه‌های مسائل مذهبی بالا رفته؛ کار فرهنگی باید به همین نسبت رشد پیدا کند.»

علت رضایت نسبی مقام معظم رهبری از مراسم محرم امسال
رضا معممی مقدم، مدیر کل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی در این باره گفت: هیئات به سمت سیستمی شدن پیش رفته اند و نظم و منطق در مجالس نهادینه شده است. سیستمی و منطقی شدن عزاداریها در مراسم محرم امسال مشهود بود که عوامل آن را می توان در هدایت های حکیمانه توسط مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، در سالهای اخیر از جمله توجه به قرآن، با پیراهن سینه زدن، برگزاری مراسم مطابق شارع مقدس و ... دانست.
وی با بیان اینکه جریان مقاومت و رهبری داهیانه بین المللی مقام معظم رهبری بر شور حسینی جوانان افزود، گفت: نقش مدافعان حرم شور وشعور عزاداری ها را تقویت کرد.
معممی مقدم درباره درباره عوامل دیگر افزود: گروه های مرجع مثل علما و سخنرانان و تشکلهای دینی و رسانه های هیئتی مجازی و مکتوب موثر بودند. ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موثر بود. شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان  و شاعران آیینی موثر بود. سیستمی شدن هیئات، آسیب ها و نواقص را زودتر و بیشتر مشخص می کند.

جوانان عرب و غرب میل و اقبال به تشیع پیدا کردند
وی با بیان اینکه رشد گرایش جهانی به مذهب تشیع و گسترش انقلاب و نفوذ انقلاب اسلامی  و افزایش عزاداریها درهند، لبنان، بحرین، عربستان، افریقا، اروپا، ترکیه و عملکرد خوب حزب الله باعث شد جوانان عرب و غرب میل  و اقبال به تشیع پیدا کند اما صهیونیزم بین الملل از طرق مختلف از جمله راه اندازی داعش به عنوان نماد جنگ سخت و تشیع انگلیسی به عنوان نماد جنگ نرم، مانع اقبال جهانی به ایران و مکتب تشیع شد و باعث وقوع جنگ سخت و نرم علیه تشیع گردید که ابعاد جنگ نرم در دو جبهه یکی نظامی و امنیتی و دومی مذهبی و فرهنگی گردید. شیوه دشمن در تخریب شیعه عبارت است از: برجسته سازی مطالب خلاف شرع سخنرانان و مداحان، انحرافی جلوه دادن عزاداری های شیعیان، برجسته سازی غلو شیعیان و جمع آوری اسناد اهانت افراطیون شیعه لذا عزاداران باید مراقب باشند و حدود شرعی مراسم را رعایت کنند.

تشکل‌ها دینی می‌توانند موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه شوند
معممی مقدم در ادامه گفت: از آنجایی که هیئات مذهبی، با کارکردهای مثبتی کهدارند؛ به خودی خود، کاهش دهنده آسیب­های اجتماعی هستند، از این جهت، هیئات حسینی با شاخصه‌های دینی ـ مذهبی، عقلانی ـ عاطفی ، جهادی و عاشورایی؛ کارآمدترین راهکار جهت دفاع از حریم مرزهای امنیتی ـ اعتقادی هستند. بهره مندی از فرصت محرم و صفر و مراسم وعظ و اقامه عزاداری با افزایش معرفت دینی و اخلاقی، کاهش آسیبهای اجتماعی را به دنبال دارد.

کارکردهای منحصر به فرد هیئات مذهبی
مدیر کل تشکلهای دینی اظهار داشت: هنر هیئات، افزایش اعتماد عمومی است و ایجاد منزلت اجتماعی می کند. قابل اعتماد بودن مثل در اختیار قراردادن وسایل مثل ماشین و موتور و پول قرض دادن، حاضر به ضامن شدن برای گرفتن وام اشخاص، مورد مشورت قرار گرفتن در مسائل خانوادگی، مشورت در مسائل حقوقی و سپردن بچه به همسایه مومن و هیئتی و مسجدی نشان از اعتماد مردم به مذهبی ها دارد.
وی در ادامه گفت: خروجی مراسم مذهبی باید احساس مسئولیت کردن، صداقت داشتن، اعتماد داشتن، تعامل و همکاری نمودن، رعایت حق و حقوق، خیرخواهی، منصف بودن، گذشت و مدارا داشتن، کمک و یاری کردن را تقویت کند. هیئتی واقعی اهل مشارکت اجتماعی اعم ازمشارکت در فعالیت­های عام المنفعه، مشارکت در حل مشکلات محلی، پیگیری اخبار کشور، عضویت و فعالیت انجمنی و تشکلی است. او تعلق و عرق ملی دارد و افتخار به ایرانی بودن می کند و تمایل به مهاجرت ازکشور ندارد.

به جای آسیب شناسی، زیبایی شناسی هیئات را هدف گزاری کردیم
مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: در ابلاغیه محرم و همایشهای توجیهی در آستانه محرم اولویت به دو محور قرار گرفت؛ یکی بررسی نقش هیئات مذهبی در کاهش آسیبهای اجتماعی و دوم زیبایی شناسی هیئت. مثلا پاک شدن جامعه از دروغ یکی از دستاوردهای امور و فعالیت‌های مذهبی است و نمی‌شود یک نفر، فعال مذهبی و دوستدار اهل‌بیت (ع) باشد ولی دروغ بگوید. چرا که، دروغ گویی با روح امور دینی همخوانی ندارد. وفای به عهد و دوری از خلف وعده از دیگر دستاوردهای امور دینی و مذهبی است و فرد هیئتی هیچ گاه خلف وعده نمی‌کند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مومنان و افراد مذهبی پاسخگویی است و کسی که در راستای اشاعه فرهنگ دینی تلاش و فعالیت می‌کند در مقابل خانواده، جامعه و دیگر اقشار پاسخگو است فرد مذهبی اهل کم کاری و کم فروشی نیست بلکه اگر نظام اموری را به او محول کرده است آن را دقیق و به موقع انجام می‌دهد. احساس مسئولیت از مهم‌ترین مولفه‌های افراد مذهبی است و فعالان دینی و مذهبی نسبت به جامعه بی‌تفاوت نیستند و خود را در مقابل مردم و جامعه مسئول می‌دانند.

معممی مقدم ادامه داد: مقام رضا بالاترین درجه‌ای است که خداوند به اولیا خود می‌دهد، فعالان در حوزه امور مذهبی از زندگی خود راضی هستند و این یکی دیگر از دستاوردهای مهم فعالیت‌های مذهبی است. کسی که در امور دینی فعالیت می‌کند اهل بده بستان اجتماعی است و برای عموم مردم قابل اعتماد است. فعالیت‌های مذهبی علاوه بر اینکه مشارکت اجتماعی را به همراه دارد زندگی‌ها را شیرین و عزتمند می‌کند. گذشت، پرهیز از تظاهر و دورویی، دوری از رذایل اخلاقی و امید به زندگی از ویژگی‌های افراد مومن و هیئتی متخلق به اخلاق اسلامی هستند.

بعضی از بزرگداشتها و مراسم ها وهن دین است
رضا معممی مقدم ادامه داد: اگر مراسم بزرگداشت برای  شخصی بخواهیم بگیریم و در این مراسم سخنران اول بگوید: من از این شخصیت تعاون، گذشت، وقت شناسی، انصاف، وفای به عهد، وجدان کاری، احساس مسئولیت، خیرخواهی، گذشت و مدارا، مشارکت اجتماعی، تابع قانون بودن و سجایای اخلاقی دیگری آموختم و سخنران دوم هم بگوید برای بزرگداشت شما ۵ ساعت بالا پایین پریدم و قمه زدم و ناسزا گفتم و... این شخص واجد بزرگداشته شدن و مکرم کدام را می پذیرد؟ ائمه ما هم اینگونه اند.

طوبی، سامانه ایی تحت وب برای تسهیل و تسریع در اخذ مجوز هیئت مذهبی
معممی مقدم گفت: مکانیزه کردن فعالیتهای سازمان باعث تکریم ارباب رجوع، تسهیل و تسریع فرایند صدور و تمدید مجوز تشکلهای دینی می‌شود. در بانک اطلاعات تحت وب «طوبی» اصل ورود اطلاعات با تشکل ذینفع است و تایید و راستی آزمایی با کارشناسان تشکلهای دینی، شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان است. سیستم پیامکی و ایمیلی بعد از ثبت اولیه جهت اخذ مجوز تشکل اعم از هیئت مذهبی، انجمن اسلامی، کانون فرهنگی تبلیغی و مداح، به متقاضی، اعلام وقت جهت ارائه مستندات و تایید نهایی می‌کند. خروجی این بانک منجر به توسعه و توزیع متوازن تشکلهای دینی می‌شود چرا که توزیع متوزان تشکلها درانجام ماموریت ها اولویت دارد. در مهندسی این بانک جهت دهی و انجام کار گروهی یعنی انجام کار تشکیلاتی تاکید داریم، لذا تکمیل ارکان تشکل جهت کادریابی و کادرسازی و کادرپایی ضرورت دارد. بانک اطلاعات تشکلهای دینی، مدیریت داشبوردی را برای استانها فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی نقش نظارت محتوایی بر عملکرد و راهبری هیئات مذهبی را دارد تا انحراف و آسیبی به هیئت وارد نشود و هیئت را از هدف و مقصود اصلی منحرف نکند و این امر نه تنها به معنای حکومتی شدن هیئات مذهبی یا دخالت حاکمیت در فعالیت آنان نیست بلکه وظیفه ذاتی حاکمیت اسلامی که به سازمان ما محول شده است.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین