عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
آیین رونمایی از کتاب «اربعین» و افتتاح نمایشگاه عکس «اربعین» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
عقیق:آیین رونمایی از کتاب نفیس اربعین از آخرین آثار و محصولات «نشر نگار» و «نشر امام رئوف» و افتتاح نمایشگاه برترین عکس‌های این مجموعه به میزبانی موزه هنرهای دینی امام علی (ع)  با حضور محمود صلاحی رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، سید حمید خویی پژوهشگر و استاد دانشگاه، سادات اخوی و جمعی از هنردوستان برگزار شد.

احمد مسجد جامعی در ابتدا با اشاره به یکی از تابلوهای نقاشی فرشچیان با موضوع حضرت عباس (ع) گفت: این تابلو آخرین لحظه حیات حضرت را نشان می‌دهد که مورد اصابت تیر قرار گرفته‌اند و در حال افتادن از روی اسب هستند. حضرت سرشان به سمت پایین افتاده است به نحوی که صورت پیدا نیست. من نوع روایت را از استاد فرشچیان پرسیدم که ایشان جواب دادند: من دلم نیامد حضرت را از اسب بیاندازم.

وی افزود: شخصی به نام شیخ حسین که سبک ویژه‌ای در روضه‌خوانی داشتند، خاطره‌ای را از مجلس عزاداری میرزای شیرازی نقل می‌کنند؛ روضه خوانی وارد مجلس می‌شود و روضه حضرت زینب (س) را می‌خواند. میرزای شیرازی به شدت منقلب می‌شود و دستور می‌دهد دیگر ادامه ندهد تا حق این جمله ادا شود. میرزا می‌گوید باید عمامه به زمین بزنید. «عمامه به زمین زدن از اوج تاسف میاد.» این جمله خیلی عجیب نبود اما این تاثر ناشی از یک معرفت و فهم است.

مسجد جامعی افزود: به این دو مورد اشاره کردم که عرض کنم در فعالیت هنری و در جمع هنرمندان این موضوع رواج نداشته است که هرچه می‌خواهند بگویند تا فقط گریه راه بیاندازند. حفظ حرمت و حیثیت این بزرگواران شانیت اول را دارد. این دقت ویژه‌ای است که در این مجالس باید رعایت شود.

احمد مسجد جامعی درباره کتاب اربعین گفت: یک موضع و موضوعی را به لحاظ تاریخی یادآوری می کنم آن هم توجه و عنایتی است که ایرانیان به امام حسین(ع) از زمان قیام مختار برای خونخواهی آن حضرت داشته اند.

وی تاکید کرد: بر اساس مدارک تاریخی، هنگام قیام مختار شمار زیادی از ایرانیان به ابراهیم پسر مالک اشتر پیوسته که شمار آنها بسیار زیاد بود که این موضوع نشان دهنده علاقه تاریخی مردم کشورمان به اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

مسجد جامعی افزود: بسیاری از شکل‌ها، تصاویر و آیین‌ها در کشور ما محصول اظهار ارادت مردم به سیدالشهدا است و همچنین در انواع و اقسام نواها شاهد این موضوع هستیم.

مسجد جامعی همچنین به برگزاری تعزیه در کشورمان با قدمتی بیش از 400 سال اشاره کرد و گفت: در تعزیه رنگ‌های مختلفی داریم که هر کدام منطق خودش را دارد و انتخاب رنگ‌ها به هیچ وجه اتفاقی نیست به عنوان نمونه رنگ سبز رنگ امام حسین(ع) و یاران ایشان است. همچنین در مراسم تعزیه می‌بینیم رنگ لباس حُر و عمرسعد زرد است زیرا هر دو تردید دارند ولی یکی از آنها عاقبت به خیر می‌شود و لباس سبز به تن می‌کند و دیگری لباس قرمز به تن دارد و تبدیل به شر می‌شود. این مسائل بیانگر این است که هر رنگی معنای خودش را دارد. مسجد جامعی در ادامه با تأکید بر اینکه خاستگاه فرهنگ و هنر ایران در محضر اباعبدالله‌الحسین(ع) شکل گرفته است افزود: این موضوع ویژگی‌ هویت همه ایرانیان است و فقط مربوط به ایرانیان مسلمان نیست بلکه همه اقوام و ادیان ایرانی را در برمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: همواره نوروز نماد ملی ایرانیان و عاشورا هم نماد عزای ایرانیان محسوب می‌شود. اکنون در دوره‌ای از تاریخ قرار داریم که نمایش فیلم و عکس می‌تواند بر اشاعه‌ هر چه بیشتر فرهنگ عاشورا در سراسر جهان کمک کند که به اعتقاد من کتاب «اربعین» توانسته است تصاویر بسیار ناب و موثری را از مراسم زیارت اربعین گردآوری کند.

در ادامه مراسم سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با اظهار خوشحالی برای حضور در جمع فرهیختگان درباره کتاب «اربعین» گفت: یک مقدمه‌ای که برای این کتاب نگاشته شده است توسط حجت الله وحید خراسانی است که به شایستگی ارزش و قدر این اثر را می‌دانست.

وی درباره حجت‌الله وحید خراسانی گفت: ایشان در اوج هستند و ما توان پرواز به اوج را نداریم.

دعایی در ادامه درباره شخصیت حسین نصر گفت: پیشینه حسین دکتر نصر قبل انقلاب برای همه ما آشکار است. قضاوت ها و ملاک اعتقاد ما نسبت به این شخصیت قضاوت شهید مطهری است. بعد از انقلاب شهید مطهری تاکید داشت از حسین علی راشد و حسین نصر در نظام استفاده شود. دکتر نصر به دلایلی کشو ر را ترک کرد که در خارج از کشور در سه رخداد امتحان خود را به زیبایی پس داد.

وی در ادامه از فعالیت های نصر، زمانی که فرمان امام خمینی (ره) درباره سلمان رشدی صادر شده بود بیان کرد: نصر در این فتوا باوجود رنجشی که از نظام داشت به شایستگی حمایت و به نفع امام(ره) و اسلام حرف زد.

دعایی همچنین از حضور نصر در سمینار ترکیه به عنوان اسلام پژوه عارف و مسلمان گفت: در این مراسم مجری او را فردی از آمریکا خواند که نصر تاکید کرد من از ایرانم و نه امریکا و هرچه دارم مال ایران است. وی در آنجا ضمن ابراز ادب به امام خمینی (ره) آرزو می‌کند تا در ایران دفن شود.

دعایی افزود: همچنین از کارهای دکتر نصر انتخاب کتاب‌های آسمانی و نوشتن شرحی برآنهاست. برجسته‌ترین عنصری که در هر دین وجود دارد را پیدا می کرد و ترجمه و شرحی برای آن می‌نوشت.

سید محمود دعایی در آخر بیان کرد: نگران بودم از جامعه سیاست زده کسی خرده بگیرد برای همین لازم بود این توضیحات را بدهم.

در ادامه سید حمید خویی با اشاره به واقعه عاشورا گفت: حادثه عاشورا تنها استثنای تاریخ است که با گذر زمان نه تنها تاثیر خود را از دست نداده بلکه روز به روز بیشتر شده است.  

وی بیان کرد: شاید از وجه نظامی، عاشورا یکی از کوچک‌ترین و محدودترین جنگ‌های تاریخ بشر باشد اما در در عین حال از تأثیرگذارترین حوادث تاریخی است که نه فقط شیعیان و مسلمانان بلکه همه آزادگان بر این عقیده‌اند.

خویی با اشاره به سخنان ماهاتما گاندی درباره واقعه کربلا ادامه داد: گاندی گفته است «من از حسین بن‌علی آموختم که چگونه می‌توان با شکست بر شکست پیروز شد» و در جایی دیگر گفته است که «از من بپرسند راز پیروزی مردم هند بر استعمارگران چیست و من می‌گویم درسی که از مکتب حسین آموختم» و من وقتی متن این سخنان را دیدم سر بر دیوار گذاشتم و گریستم و با خود گفتم گاندی که مسلمان نبود حسین(ع) را شناخت و ما‌ آن طوریکه باید و شاید او را نشناختیم.

وی همچنین به مفهوم شعائر در اسلام پرداخت و گفت: هر قوم و جماعت و مکتب و مذهبی نشانه‌ها و نمادهایی دارند که قرآن از این نشان‌ها و نمادها به عنوان شعائر یاد می‌کند. مهم‌ترین شعائر مکتب علوی یکی غدیر است و دیگری عاشورا و این شعائر است که مذهب شیعه را از سایر مذاهب متمایز می‌کند.

خویی از تألیف و انتشار کتاب اربعین نیز به عنوان کاری در راستای تعظیم شعائر الهی و مذهبی یاد کرد. وی با اشاره به وضعیت کنونی مذهب شیعه در جهان گفت: فضایی که اکنون دراختیار داریم ثمره شکنجه‌ها و ریخته‌شدن خون‌های بسیاری است. صدها سال است که یزیدیان و طاغوتیان زمان عزمشان را جزم کرده‌اند که چراغ مذهب شیعه و حادثه عاشورا را خاموش کنند و عشق حسین و یاد حسین و نام حسین را محو کنند ولی موفق نمی‌شوند و این‌ها همه به مدد تعظیم شعائر الهی رخ داده است.

پیشگفتار کتاب «اربعین» به قلم سید حسین نصر و نگارش متن این کتاب نوشته «سید محمد سادات اخوی» بوده و مجموعه عکس‌های این کتاب نفیس، حاصل سه سال سفر پی‌درپی سعید محمودی ازناوه و عکاسی وی از مسیرهای مختلف راهپیمایی زائران حرم مطهر امام حسین (ع) است که با 160 عکس در قطع رحلی 34 در 24 و 204 صفحه با چاپ صحافی بسیار نفیس در شمارگان 2000 جلد منتشر شده است.

در پایان این آیین با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و محمود دعایی از کتاب اربعین رونمایی شد و حاضران به بازدید از نمایشگاه برترین عکس‌های این مجموعه پرداختند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین