عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
نام نويسي 300هزار نفر در سامانه سماح/ استفاده زائران اربعين از مرز دريايي معاون سازمان حج و زيارت با بيان اينكه هر ميزان ويزا خارج از سامانه سماح توسط سفارت عراق صادر شود به همان ميزان در مرزها دچار مشكل مي‌‌شويم گفت: اين كار باعث بوجود آمدن تراكم جمعيت هنگام خروج از مرزها مي‌شود.
عقیق:حميد محمدي در گفت‌وگویی درباره آخرين آمار ثبت‌نام زائرين اربعين در سامانه سماح گفت: تاكنون نزديك به 300 هزار نفر در اين سامانه ثبت‌نام كرده‌اند.

وي درباره تعداد زائرين ايراني حاضر در روز تاسوعا و عاشورا در عراق گفت: بيش از 30 هزار زائر ايراني در اين 2 روز در 4 شهر زيارتي عراق حضور داشتند.

محمدي همچنين درباره صدور ويزاي اربعين كه قرار بود از شنبه پس از تعطيلات تاسوعا و عاشورا مراحل اجراي آن مجددا از سر گرفته مي‌شود اظهار داشت: توافق ايران و سفارت عراق در تهران بر اين اساس بود كه بعد از تاسوعا و عاشورا صدور رواديد در 12 مركز و دفتر به صورت مستقل از 4 كنسولگري عراق در تهران، اهواز، مشهد، كرمانشاه آغاز شود كه امكانات و تجهيزات آنها وارد شده و قرار است صدور ويزا با سرعت بالاتري در اين مراكز و دفاتر صورت گيرد.

صدور ويزاي قديمي از سوي سفارت عراق نگران كننده است

معاون سازمان حج و زيارت با بيان اينكه براساس دستورالعمل ستاد مركزي اربعين سامانه سماح تنها كانال و مركز رسمي اخذ رواديد اربعين و خروج زائرين ايراني از كشور است، تصريح كرد: بر همين اساس تمامي برنامه‌‌ريزي‌ها و اقدامات صورت گرفته و تلاش شده كه صدور ويزا براي زائرين ايراني با سهولت بيشتري انجام شود اما ممكن است سفارت عراق ويزاهايي را كه از گذشته صادر كرده باشد كه اين امر مي‌تواند باعث نگراني ما در مرزها و همچنين بر هم خوردن برنامه‌ريزي‌ها شود.

وي افزود: هر ميزان ويزايي كه خارج از سامانه سماح صادر شود به همان ميزان در مرزها ما را دچار مشكل خواهد كرد چرا كه باعث به وجود آمدن تراكم جمعيت هنگام خروج از مرزها خواهد شد.

دريافت خدمات پزشكي فقط مختص ثبت نام كنندگان سامانه سماح

محمدي تصريح كرد: تعداد ويزاهايي كه براي صدور رواديد در نظر گرفته مي‌شود بر اساس ظرفيت‌ مرزها تعيين شده و لذا طبيعي است كه نام افرادي كه در سامانه حضور نداشته باشند در محاسبات نيز وجود نخواهد داشت. به همين دليل ما در مرزها مشكل خواهيم داشت و ازدحام و گرفتاري‌هاي حاشيه‌اي ايجاد خواهد شد كه قطعا گريبان‌گير مسئولان، مردم و افراد حاضر در مرزها و همچنين زحمت براي طرف عراقي خواهد شد.

معاون سازمان حج و زيارت گفت: تنها افرادي كه در سامانه سماح ثبت‌نام مي‌كنند مي‌توانند از بيمه زائر و خدمات پزشكي كه توسط ستاد مركزي اربعين پشتيباني مي‌شود بهره‌مند شود و خارج از اين رويه قطعا تحت پوشش خدمات پزشكي و بيمه نخواهد بود.

استفاده زائران از مرز آبي خرمشهر

وي درباره عدم خروج زائرين از مرز سومار نيز گفت: تعيين مرزهاي خروجي برعهده وزارت كشور است ولي با توجه به اينكه ايران آمادگي لازم را براي خروج زائرين از مرز سومار داشت اما زيرساخت‌هاي لازم در آن سوي مرز از سوي طرف عراقي فراهم نبود لذا توافق نهايي در اين زمينه بين تهران و بغداد منعقد نشد.

محمدي تصريح كرد: مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه مرزهاي خروج زميني زائرين اربعين است. ضمن اين كه سال گذشته هم سازمان كشتيراني خط دريايي خروج زائرين ايراني را راه‌اندازي كرده بود كه امسال هم به احتمال زياد اين خط برقرار است.

معاون سازمان حج و زيارت درباره خروج اتباع غيرايراني از كشورمان براي حضور در راهپيمايي اربعين اظهار داشت: زائرين ايراني‌ مي‌توانند از طرق مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه به صورت زميني وارد عراق شوند اما طرق نظر ستاد مركزي اربعين در وزارت كشور اتباع غير ايراني تنها بايد از مرز شلمچه خارج شوند.

خروج اتباع غيرايراني فقط از مرز شلمچه/ خروج ايراني‌ها از مرزهاي مشخص شده در سماح

محمدي گفت: براساس تقسيم‌بندي صورت گرفته و اعلام استان محل اقامت از سوي زائران در زمان ثبت‌نام در سامانه سماح خروج از مرزها و زمان دقيق آن به آنها اعلام مي‌شود كه كدام استان‌ها از مرز شلمچه، كدام استان‌ها از مرز مهران و همچنين كدام استان‌ها از مرز چزابه خارج خواهند شد.

وي درباره نحوه خروج اتباع غيرايراني از كشور ما كه مشتاق حضور در راهپيمايي اربعين هستند خاطرنشان كرد: ساز و كار ثبت‌نام اتباع غير ايراني كاملا مجزا و خارج از سامانه سماح است و ساماندهي آنها از طريق اداره كل اتباع وزارت كشور صورت مي‌گيرد.

دريافت رواديد بدون دردسر از طريق ثبت نام در سامانه سماح

معاون سازمان حج و زيارت با بيان اينكه اساس كار تشكيل ستاد مركزي اربعين، ساماندهي و ايجاد تسهيل براي عزيمت زائران اربعين بوده است اظهار داشت: ثبت‌نام در سامانه سماح براي اين صورت گرفته كه از بروز مشكلات سال‌هاي گذشته و تراكم و ازدحام جمعيت در مرزها و همچنين نابساماني‌هاي بوجود آمده جلوگيري كند. به همين جهت برنامه‌ريزي براي خروج از مرزها و همچنين زمان ورود به اين منطقه و نحوه دريافت رواديد و زمان و نحوه بازگشت به كشورمان مشخص است.

وي با بيان اينكه متاسفانه افراد فرصت‌طلب از علاقه زائرين براي حضور در راهپميايي اربعين سوء استفاده كرده‌اند گفت: برخي مراكز و دفاتر با تبليغات فراوان به دنبال جذب مردم مشتاق و فريب آنها اقداماتي را انجام داده‌اند ولي بهتر است كه هموطنانمان در سامانه سماح ثبت نام كرده و رواديد خود را بدون دردسر دريافت و جهت حضور در راهپيمايي اربعين در زمان‌هاي مشخص شده به مرزها مراجعه كنند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین