عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
رحیم‌پور ازغدی مطرح کرد
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: وقتی فهمیدیم که جایی فساد و خیانت شده باید موضع بگیریم که مسئولان مجبور شوند پاسخگو باشند اما تاکنون هیچ برخوردی با حقوق‌های نجومی صورت نگرفته است.
عقیق:حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش عبرت‌های عاشورایی که عصر دیروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، در رابطه با عبرت آموزش از عاشورا گفت: همه کسانی که تاریخ می‌دانند قدرت عبرت آموزی ندارند و فقط کسانی که عقلانی به تاریخ نگاه می‌کنند عبرت می‌گیرند. عبرت یعنی عبور از یک حادثه شخصی و یک مسئله عام فراجناحی که یک حادثه بزرگ اتفاق می افتد و آن را محدود نمی‌کند.
وی افزود: یک نگاه به حادثه عاشورا نگاه کسانی است که عقل‌شان به چشم‌شان باشد. قرآن می فرماید این افراد اولی الباب نیستند و حادثه را نمی‌فهمند قدرت فهم حوادث تاریخی را ندارند به همین دلیل است که در مکان دیگری این حادثه بر سر آنها می آید.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سنت های الهی را در جامعه بشناسید که دوباره از همان سوراخ گزیده نشوید این است بازخوانی حادثه عاشورا.

وی گفت: عاشورا درست‌ترین بزرگداشت‌ها در تاریخ بشر است و نمونه ای به این عظمت در تاریخ نداشته و نخواهد داشت.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه با اشاره به حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین افزود: امروز می بینیم بزرگترین تجمع و راهپیمایی در اربعین اتفاق می افتد. چنین تجمعی تا کنون در تاریخ ثبت نشده است که بیست میلیون نفر با پای پیاده برای زیارت امام حسین (ع) دور هم جمع می شوند.

 وی تاکید کرد: سرنوشت جهان امروز را امام حسین تغییر می‌دهد تمام اخبار جهان در مورد منطقه اسلامی و صحبت از آن است که مرکز آن عراق و ایران و سوریه است اینجا همان جایی است که نهضت امام حسین شروع و سرکوب شد.

وی گفت: عاشورا فقط بحث 72 نفر نبوده اگر بحث این افراد بود پس این همه شور و شوق چیست معلوم می شود کسانی که خردمندانه به این حادثه پرداختند آن را به درستی تحلیل کردند.

 رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: راجع به عاشورا و کربلا یک نگاه، نگاه دور هم جمع شدن است که با اربعین به پایان می‌رسد. چون قضیه عاشورا و کربلا شخصی دیده می‌شود ما فقط برای بزرگداشت آن دور هم جمع می‌شویم.

وی ادامه داد: نگاه دوم اولی الباب است در زاویه دوم امام دیده می‌شود. در زاویه دوم حسین وقتی امام حسین است که ایده عاشورا و کربلا را گم نکنیم و به آن اقتدا کنیم در این صورت است که عاشورا تحقق پیدا می کند.

وی گفت: شیعه معتقد است که امامت از دین جدا نیست چون تاریخ مصرف دین به پایان نمی‌رسد امامت و پیروی از دین اینجا معنی پیدا می‌کند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حسین بدون امامت را غیر از شیعه هم قبول دارند اهل سنت به حسین بن علی به عنوان فرزند پیامبر و مظلوم کربلا احترام می‌گذارند.

وی افزود: فرق شیعه با بقیه حب حسین یا عزای حسین نیست فرق آن در مسئله امامت است شیعه می‌گوید حسین امام ماست و ما باید مراقب باشیم از کربلا درس بیاموزیم و فقط غصه خوردن آن را یاد نگیریم و فقط گریه بر مصائب امام حسین مفهوم شیعه نیست.

وی گفت: شیعه یعنی مشایعت کننده، شیعه پا به پای امامش حرکت می‌کند. شیعه یعنی وقتی سال 61 به وجود آید عاشورایی عمل کند پس حسینی که شیعه از آن حرف می‌زند امام حسین است و اسلام وسط آن قرار دارد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حادثه عاشورا وقتی اتفاق افتاد که اسلام وسط امت اسلام غریب ماند و حق و باطل جای آن عوض شد یک عده نادان سرشان را بالا گرفتند و خلاف حق  عمل کردند.

وی گفت: امام حسین در یک سخنرانی قبل از عاشورا به بزرگان امت اسلام خطاب کردند که شما قرآن می خوانید احترام می گذارید اما عبرت نمی گیرید چشمان تان را باز کنید که این اتفاقات دوباره در جهان اسلام پیش نیاید.

وی افزود: قرآن خطاب به علمای مسیحی و یهودی می گوید که آنها جزو آگاهان دین بودند بقیه را آموزش می دادند همه چیز را می دانستند اما بزرگترین مشکلی که داشتند غرق فساد بودند.

ازغدی تاکید کرد: آنها فساد و دروغ و خیانت را می دیدند اما می ترسیدند که با بیان آن جایگاه شان را از دست بدهند بنابراین سکوت پیشه می کردند توجیه می کردند و امر به معروف و دفاع از ارزش ها و الگوی درست دادن به جامعه را کنار گذاشتند.

 رحیم پور ازغدی گفت: قرآن برای ما از گذشته آسیب شناسی کرده است و الگویی است برای مردم مثلا برخی از ثروتمندان را که وقتی می گویند چرا به فقرا نمی رسید جواب شان این است که اگر خدا می خواست خودش به اینها می رسید حتما مصلحت نبوده اینها خداشناسی را تحریف می کنند و معتقدند که ما تا می توانیم بخوریم و بقیه از فقر بمیرند اینها سهم شان از زندگی همین است که تعبیر قرآن از این گونه افراد این است که اینها کافرند و از وظایف خودشان فرار می‌کنند.

 وی ادامه داد: در اقتصاد هم همین است مگر خدا نگفته آنچه که دارید انفاق کنید اما برخی افراد این جور وقت ها خدا شناس نیستند و تفسیر ظالمانه ارائه می‌دهند در مسئله سیاست هم همین است دلیل اینکه ظلم می بینیم این است که سیاسیون ظلم را می بینند اما سکوت می کنند.

وی گفت: امام حسین برای این موضوع می فرماید مچ شما را خدا گرفته است قبلی‌ها هم همه چیز را می‌دانستند اما می ترسیدند که بیان کنند الان در جامعه ما می گویند مذهبی باشیم اما هر غلطی که دل مان می خواهد انجام دهیم ابوسفیان باشیم با لهجه محمدی حرف بزنیم اما به سبک معاویه عمل کن به زبان علی حرف بزن زمان امام حسین افراد این گونه بودند.

ازغدی اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید وقتی می‌گوییم در برابر ظلم موضع بگیرید چگونه می‌شود که هم خدایی بود و هم ترسید پس مشخص می شود شما قرآن را می خوانید اما عبرت نمی گیرید.

 رحیم پور ازغدی اضافه کرد: خداوند می‌فرماید از هیچ کس نترسید از من بترسید تنها راه درست دفاع از اسلام است و مواجهه با ظالم هم با ظلم مبارزه کنید هم مصادیق ظلم را اصلاح کنید خدا در قرآن می فرماید بیت المال باید درست و عادلانه تقسیم شود دلیل نمی شود که یک عده از اموال عمومی می خورند و عده ای هیچ سهمی از بیت المال ندارند خدا علمای یهود را در قرآن محاکمه کرده است.

 وی ادامه داد: بعضی‌ها معتقدند که امام حسین قیام کرده که ما را شفاعت کند و ما برای او عزاداری کنیم که ثواب ببریم در این شکی نیست که گریه بر حسین عبادت است و سیدالشهدا کسانی که استحقاق دارند را شفاعت میی‌کند ولی شفاعت از نتایج آن است و  مهمتر از آن امر به معروف و نهی از منکر است.

ازغدی اظهار داشت: برخی افراد در جامعه طوری سخن می‌گویند که مشخص است ثواب و گناه را نمی‌شناسند آنها گناه و ثواب را مساوی هم می‌دانند وقتی این گونه حرف می زنند تمام انبیا را انکار می‌کنند این همان است که برخی ها می‌گویند هم حسین به وظیفه اش عمل کرد و هم یزید این افراد از دسته همان افراد هستند.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات یکی از بازیگران سینما و تلویزیون در رابطه با گلشیفته فراهانی گفت: اخیرا در جایی دیدم که یکی از هنرمندان  اظهارنظری در خصوص شخص دیگری که به خارج از کشور رفته، کرد و گفت من به انتخاب این شخص احترام می‌گذارم. جواب ما این است که آیا باید به انتخاب کسی که تجاوز کرده یا معتاد شده هم احترام بگذاریم؟ اینها مصادیق کلاهبرداری است. مگر می‌شود ما هم به گناه و هم به حق احترام بگذاریم. بگذاریم؟ ، احترام می‌گذاریم.

وی افزود: می‌گویند نباید راجع به افراد قضاوت کرد مثلا یکی از مسئولان گفته بود که هنرمند ارزشی و غیرارزشی نداریم مهم این نیست که سر حق و باطل چه می‌آید. برای برخی مهم این است که در قدرت خود بمانند مهم نیست سر بقیه چه می آید.

ازغدی در ادامه با اشاره به یکی از آیه های قران، گفت: در ایین آیه خطاب اصلی قرآن به صاحبان قدرت و صاحبان رسانه است که مال حرام می‌خورید اسم خوب می گذارید، اختلاس می کنید اسم اضافه حقوق و فیش حقوقی می گذارید روی آن، در مسائل بانکی کشورمان حساب و کتابی نیست با همین اسم هایی که می گذارند رشوه و اختلاس می کنند کسانی که این اسم های مذهبی را می گذارند قرآن می فرماید اینها ملعون هستند.

 وی ادامه داد: در جلسات بارها دیدیم که مسئله‌ای مطرح می‌شود اما به جای پاسخگویی می‌گویند حالا که چی مجلس دستگاه قضائی و یا هر جایی که هستی وقتی نمی توانی به وظیفه ات عمل کنی برو کنار چرا مشکلات را توجیه می کنید. اختلاس می کنید می گویید اضافه حقوق گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به سوالات دانشجویان در خصوص شرکت زنان در پیاده روی اربعین گفت: اینکه زنان در این پیاده روی شرکت کنند بسیار خوب است سال گذشته که من شرکت کردم بیشترین افراد زنان بودند انقلابی ترین سخنرانی ها توسط حضرت زینب صورت گرفت در اوج عزت، عفت، پاکی و بزرگی.

رحیم پور در مورد امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه همه حق دارند در مسائل جامعه دخالت کنند اعتراض و مطالبه کنند و صاحبان قدرت نیز باید پاسخگو باشند.

 رحیم‌پور ازغدیتاکید کرد:  امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه واجب است مانند نماز و روزه که اگر زنده بماند بقیه واجبات هم اقامه می شوند و سرپا می مانند نباید امر به معروف توجیه و ترک شود امام حسین می فرمایند بقیه ارزش ها با امر به معروف زنده می مانند و از بقیه ارزش ها دفاع می کند امر به معروف یعنی فرمان به خوبی ها و نهی از منکر یعنی مقاومت در برابر تمام بدی‌ها.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: خیلی از مسلمانان شناسنامه ای شیعه هستند این شیعه های شناسنامه ای جهنمی اند چون این شناسنامه ها برای دنیاست و حساب و کتاب مومن در دنیا و آخرت یکی نیست امام حسین می فرمایند اموال عمومی را درست تقسیم کنید چون همه سهم می برند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص زندگی حاکمان جامعه اسلامی گفت: از حضرت علی پرسیدند چرا این قدر زندگی را سخت می گیری فرمود آن قدر سخت می گیرم تا به مردم آسان بگذرد جوری زندگی می کنم که گدایان و بردگان بگویند وضع ما از علی بهتر است.

وی گفت:  بنابراین حاکمان جامعه اسلامی باید متوسط و پایین تر از مردم زندگی کنند اما در کشور ما اسلام معاویه طرفدارانش بیشتر از اسلام علی است هر غلطی در روابط خارجی و مسائل داخلی به اسم اسلام می کنند و به مردم سخت می گیرند و می گویند مهم نیست دعوایی که الان وجود دارد بر سر این دو اسلام است.

  رحیم‌پور ازغدی در مورد مذاکره نیز گفت: برخی می گویند امام حسین در عاشورا مذاکره کرد اما هیچ وقت چنین نیست مذاکره ای که قرآن می گویند عبور از حق باشد باطل است اما باز مسئولان توجیه می کنند ما به استراتژی امام حسن عمل می کنیم اگر امام حسین در کربلا مذاکره کرد و سازشگر بود چرا سرش را بریدند؟

وی ادامه داد: مذاکره یک حق خواهی است که تسلیم نشوی. امام حسین حرف اول و آخرش یکی بود کجا امام حسین با یزیدیان کنار آمد. ما می گوییم با آمریکا مثل امام حسین با عمربن سعد مذاکره کنید اگر این گونه مذاکره کنند که خوب است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی از کسانی که آلوده هستند در مذاکره مشورت می گیرید مشورت سازش می دهند نباید اینها را گوش کرد.

 رحیم‌پور ازغدی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص شفاف سازی فیش های حقوقی نیز گفت: باید به دنبال این باشیم که اصل قضیه چیست وقتی فهمیدیم که جایی فساد و خیانت شده باید موضع بگیریم که مسئولان مجبور شوند پاسخگو باشند اما تاکنون هیچ برخوردی صورت نگرفته است بلکه برخی مسئولان این افراد را در تلویزیون عزیز هم خطاب کرده اند.

 وی در پایان در خصوص تعبیر حضرت زینب از واقعه عاشورا گفت: حضرت زینب در پایان اعلام کرد که همه چیز را زیبا دیده اما زیبایی که حضرت زینب دیده جنگ و خونریزی نبود عفت، صبر، جهاد، دفاع از حق و توحید و عدالت بود. امام حسین یاد داد که چگونه بدون کینه بجنگیم و حضرت زینب نیز عزت، مقاومت و وفا را در کربلا توصیف کرد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین