عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۷۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
بی حرمتی به عزداران محرم با کدام عقل و منطق؟
درک و شعور عده ای تنها در همان تحلیل های فسیلی عهد بوق مانده و کمترین فهمی از آزادی و تحمل عقاید دیگران ندارند.
عقیق:قرن بیست و یکم به قرن فن آوری ارتباطات و پیشرفت بالای علم شناخته می شود. در قرنی که بشر قرار است ناشناخته ها را تسخیر کند و دریچه های جدیدی برای شناخت جهان ارائه کند. در کنار پیشرفت های علمی، پیشرفت های انسانی و اشرف مخلوقات شدن انسان به معنای واقعی نیز، مدنظر است. انسان هایی که با قوه عقل و شعور می بایست، کره زمین را برای زیستن مسالمت آمیز در کنار یکدیگر، آماده تر سازند. ولی دیدن تصاویری از جنگ، قحطی، معضلات زیست محیطی و ... انسان را ناامیدتر می سازد و این سوال در ذهن متبادر می شود، به کدام سو می رویم؟! 

درست در این زمانه است که دیدن تصاویری از سطح پایین درک و شعور انسان ها در تحمل عقاید دیگران و احترام به هم نوعان، حال آدم را بد می کند. و زمانیکه این اتفاق از سوی کسانی که خود را تافته جدا بافته می دانند، روی می دهد، اذهان دچار استفراغ می شوند که این دیگر چگونه اندیشه ای است که تحمل اندیشه دیگر برایش اینگونه سخت است. 

داستان مربوط به عزاداری صدها نفر از عاشقان حسین و کربلا در شهر تورنتوی کانادا می باشد که تنی چند از خدابی خبران و گمراهان سلطنت طلب و افرادی به نام کمونیست کارگری همیشه طلبکار مردم ایران، با راه انداختن شوی موسیقی و رقص بر سر راه هیات عزاداری، یاد و خاطره، جشن ها و سرورهای مردمان نفرین شده شام را در زمان ورود لشکر اسرای دشت کربلا زنده کردند. 

گروهی بی ریشه و بی هویت با بهانه قرار دادن مراسم عزاداری علاقمندان به مراسم عاشورا و تاسوا در کانادا، بدترین بی حرمتی های ممکن را در مسیر عزاداری پیاده کردند. رقص و پایکوبی، پخش ترانه از بلندگوها و فحش و بدبیراه به اسلام و ایران و جمهوری اسلامی، آنهم در کنار دسته عزاداری، از آن کارها بود که با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست. حال این افراد چه کسانی بودند یا وابسته به کدام گروه، مهم نیست، این مهم است که چنین افرادی که خود را ایرانی می دانند، هنوز که هنوز است به درک درست از عشق و علاقه ایرانیان به قیام حسین و مراسم های محرم نرسیده اند و گمان می برند با چنین حرکات دلقک واری می توانند خللی در آن ایجاد کنند! 

درک و احساس این دلقک های تورنتویی از آزادی که نام ایران را نیز متاسفانه یدک می کشند، اسارت دیگران و اندیشه های آنهاست. وگرنه مراسم عزاداری در ایام محرم، در سرتاسر جهان و در پایتخت های کشورهای غربی از سوی شیعیان و حتی کسانی که با مذهب دیگری به این مراسم علاقه دارند، برگزار می شود و آنهم بی حاشیه و بسیار آرام. از سوی دیگر برگزاری آیین های مذهبی یا قومیتی از سوی پیروان شان، امری غیرعادی در جهان نیست که دلقک ها به آن اعتراض دارند و صدها مراسم آیینی در سراسر جهان و در شهرهای مختلف انجام می شود که در خیابان ها نیز حضور پیدا می کنند. 

رفتار کسانی که در مسیر عزاداری سالار شهیدان در تورنتو دست به هلهله و شادی زدند، با کسانی که در پاکستان، عراق، افغانستان و ... بمب به کمر می بندند و در میان عزاداران خود را منفجر می کنند، چیست؟ چرا اینها گمان می کنند با چنین حرکاتی می توانند پس از قرن ها، شیعه را از محرم دلسرد کنند!؟ باری، توان دیدن عشق و علاقه شیعیان به حسین و محرم، برای گمراهان و کوردلان بسیار دشوار است که پس از قرن هایی که از قیام کربلا می گذرد، گرایش به این قیام و مفاهیم والای آن روز به روز بیشتر می شود و حرکات وحشیانه و بی حرمتی های صورت گرفته نیز نتوانسته، مانعی بر سر نهضت حسینی در جهان باشد. 

نهضت حسینی از زمان شکل گیریش تا به امروز با کینه توزی ها و دشمنی های فراوانی دست و پنجه نرم کرده، اما در انتها، این نهضت بوده که سرزنده تر، بالنده تر و پخته تر از گذشته همچون آهنربایی عالم گیر، جهانیان را مهبونت فلسفه خود ساخته است. حرکات تروریستی و نمایش های دلقک وار عده ای خللی در آن ایجاد نمی کند و در انتها ماهیت اصلی چنین افردای است که بهتر شناخته می شوند تا کسی فریب رنگ ها و لعاب های اینان را نخورد. عاشورای سال 88 و بی احترامی های برخی به نام جنبش سبز در روز عاشورای آن سال، در انتها به افزایش بصیرت مردم و افشای ماهیت اصلی فتنه گران ختم شد که لشکر مردم را برای روز 9 دی عازم خیابان ها برای محکومیت چنین حرکاتی کرد. و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت و نابخردان زمانه بازهم در خواب غفلت پنجه بر معصومیتی خواهندکشید که نابود شدنی نیست!




دریافت


منبع:فرهنگ

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین