عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
استاد اخلاق حوزه علمیه قم معتقد است: یک دوره کامل اسلام در سیر و سفر امام حسین(ع) وجود دارد و دقت در نامه ها، خطبه ها و کلام امام حسین (ع) غنی ترین مطالب سخنوری و سخنرانی کاربردی را به دست ما می دهد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و ماه محرم به ابعاد اخلاقی سیره امام حسین(ع) پرداخت و اظهار داشت: وقتی پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«خداوند در عرش خود به خط الهی نوشته که حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است»؛ اگر اخلاق شخصی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی را بخواهید بیان کنید همگی در این سخن نهفته است.


او در تشریح کلمه «چراغ هدایت» عنوان کرد: مقصود این است که نه تنها امام حسین(ع) خود اخلاق و اعتقادات و سیاستهای الهی داشته بلکه چراغ اخلاق و اعتقادات و سیاستهای الهی جامعه است و لذا نجات بخش جامعه است.

استاد اخلاق حوزه با ذکر این مطلب که بین عابد و عالم تفاوت وجود دارد، افزود: عابد تنها خود را از منجلاب بیرون می کشد ولی عالم جامعه را از هر منجلابی بیرون می آورد و امام حسین(ع) انسان خاص معصوم سرتاپا الهی و مظهر خداست و مافوق یک عالم و واژه هایی است که در مورد ایشان به کار برده می شود.
او افزود: در بیان اخلاق امام حسین(ع)، همین بس که دهنده اخلاق و اعتقاد به جامعه است و کشتی نجات است و لذا فرق است بین کشتی نوح و کشتی امام حسین(ع)؛ نوح به قوم خود گفت:«سوار کشتی من شوید که غرق نشوید» اما امام حسین(ع) فرمود:«سوار کشتی نجات شوید که غرق شدگان را نجات دهید».
صالحی خوانساری عنوان کرد: هرچه از اخلاقیات و اعتقادات و سبک زندگی بگوئیم، تماما در زندگی امام حسین(ع) دیده می شود و البته این به معنای این نیست که ایشان بالاتر از دیگر ائمه(ع) هستند بلکه تماما نور واحدند اما برای امام حسین(ع) زمینه ای ایجاد شد که همه ابعاد وجودی، انسانی و زندگی خود را به جامعه نشان دهد و این زمینه برای دیگر ائمه(ع) حتی امام علی(ع) به وجود نیامد.

او به مقوله جهاد در زندگی امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: امام حسین(ع) با قیام خود نشان داد کسانی که امام را اجابت نکردند نابود شدند و کسانی که اجابت کردند، جاویدان ماندند.
استاد حوزه علمیه قم به جریان پیوستن وهب به کاروان امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: این جوان به همراه مادر و همسرش به منظور آغاز زندگی مشترک خود، راه سفر را در پیش گرفته بود که به امام حسین(ع) برخورد کرده و جذب آن حضرت شدند و چنان جذب اخلاق و اعتقادات امام حسین(ع) شد که از ماه عسل دست کشید و به ماه خون افتاد.

او همچنین به جریان پیوستن زهیر به امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: زهیر طرفدار عثمان بود اما چنان جذب سیره و اخلاق امام حسین(ع) شد که شب عاشورا، وقتی امام حسین(ع) فرمود:« من بیعت خود را برداشتم هرکسی می خواهد برود، می تواند برود»، زهیر فریاد زد: «حسین، کجا برویم، ما تازه بهشت را پیدا کرده ایم، اگر هزار بار مرا بکشند، بسوزانند و دوباره زنده ام کنند، حاضرم که یکساعت بیشتر با تو بمانم که قیامت به پیامبر(ص) بگویم من پای حسین تو شهید شدم».
صالحی خوانساری با بیان اینکه حرکت و نهضت امام حسین(ع) در دنیا بی نظیر بود، تصریح کرد: نه تنها شیعه بلکه بسیاری از اهل سنت هم برای امام حسین(ع) عزاداری می کنند چون فریاد و نهضت امام حسین(ع)، الهی، مردمی، خلقی و طبیعی بود.

او تاکید کرد: هرکس جریان و ماجرای امام حسین(ع) را بشنود و قضاوت کند، قطعا به نفع امام حسین(ع) خواهد بود و طرفداری از امام حسین خواهد کرد؛ معروف است وقتی کاروان اسرا را به شام بردند و یزیدیان خواستند جایزه خود را بگیرند، هرکدام عنوان کردند که در نبرد کربلا چه کردند، حرمله گفت که «من کودک شش ماهه ای که مادرش شیر برای سیرکردن او نداشت و پدرش او را بر دستانش گرفته بود تا آبی به او بدهیم با تیر سه شعبه کشتم». در این هنگام یزید دست روی دست زد و گفت که شکست خوردیم.

این استاد اخلاق با طرح این سئوال که آیا هرکشته شدن و هرسری بالای نیزه رفتن دلیل بر پیروزی طرف و هر قطعه قطعه شدن و سربریده شدنی دلیل بر شکست فرد است؟، به نظر قرآن کریم در این باره اشاره کرد و بیان داشت: قرآن کریم می فرماید:«چه بسا جمعیت و گروه و لشکر کمی، لشکر زیاد را نابود می کند» و مصداق این سخن، کربلاست بنابراین به ظاهر کشته شدنها و سربریدن ها نباید نگاه کرد بلکه اینها پیام دارد.
او عنوان کرد: یزید سه کاخ به نامهای، سرخ برای روز خون ریختن، کاخ سبز برای روز عید و کاخ سفید که حرمسرای او بوده، داشت، الان بعد از ۱۳۷۰ سال، یک آجر در شام به نام کاخ یزید نیست و قبر او هم معلوم نیست کجاست اما دخترک سه ساله که دقّ کرد و مرد ببینید در حرم او چه غوغایی برپاست؟

صالحی خوانساری با اشاره به آیه«وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصَارُ» گفت: نگاه نکنید امروز آمریکا، اسرائیل، عربستان، داعش و تکفیری ها، ملت مظلوم بحرین، یمن و سوریه را مورد حمله خود قرار داده اند، روزی می رسد که ذلت برای عربستان و آمریکا و عزت برای بحرین و یمن و سوریه خواهد بود.
او بیان داشت: جریان امام حسین(ع) همه این معارف و حقایق را به بشر نشان داد و می بینیم که مسیحی درباره امام حسین(ع) کتاب می نویسد یا گاندی می گوید:«من راه حسین بن علی» را رفتم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه در منابر کمتر خدایی و اسلامی درباره امام حسین(ع) صحبت کنیم؛ تصریح کرد: طبیعی های حرکت امام حسین(ع) را برای مردم بیان کنیم به عنوان مثال، یاری و نجات مظلوم و قیام علیه ظالم طبیعت بشر صرفنظر از دین و مذهب است.
او تاکید کرد: قیام و نهضت امام حسین(ع) امری الهی، اعتقادی و کلامی از یکسو و فطری، انسانی و طبیعی بود که هر فطرتی او را می پذیرد و حق می داند.
صالحی خوانساری با بیان اینکه گره گشایی و سخاوت از دیگر ویژگی های اخلاقی امام حسین(ع) است، ابراز داشت: منبریان و رسانه ها باید قولا و عملا این ویژگی را در جامعه بسط و نشر دهند چون تمام اسلام و قرآن در روز عاشورا خلاصه می شود.

او با ذکر این مطلب که امام حسین(ع) چون فردی الهی بود از عاقبت علی اصغر(ع) و حتی پیمان شکنی کوفیان خبر داشت؛ افزود: امام حسین(ع) می خواست بر مردم زمان خود اتمام حجّت کرده و جنایتهای خاندان اموی را به آیندگان نشان دهد تا ببینند ظالم چه کسی و مظلوم کیست؟
این استاد حوزه با بیان اینکه جریان تسلط امویان بر آب عینا در زمان امیرالمومنین(ع) هم اتفاق افتاد؛ گفت: در جنگ صفین، لشکر معاویه دور آب را محاصره کرد که آب به لشکر حضرت امیر نرسد و مردم از تشنگی بی تاب شوند و از دور ایشان پراکنده شوند، اما امیرالمومنین(ع) خطبه ای ایراد کرده و چنان مردم را تحریک می کنند که «دوست دارم اگر هم کشته می شوید با عزت بمیرید نه اینکه زندگی با ذلت داشته باشید» لذا یاران را تحریک و تهییج کرد و رفتند شریعه را گرفتند بعد یاران امام خواستند مقابله به مثل کنند و اجازه برداشتن آب به لشکریان معاویه ندهند اما امیرالمومنین(ع) فرمود:«من بازو دارم و خدا».

او افزود: لشکر حرّ هزار نفر بودند، تمام مشکها را قبلا امام حسین(ع) دستور داده بود پر از آب کرده بودند، دستور داد حضرت ابوالفضل(ع) و همراهان تمام این هزار نفر را آب بدهند و حتی یک نفر به نام علی بن کنعان که آخرین نفر از لشکر حرّ بود که تشنه رسید، امام دستور داد که به او مشک بدهند، او بلد نبود درب مشک را باز کند لذا امام حسین(ع)، خود، در مشک را باز کرد و به او آب داد و حتی مشت مشت آب با دستان خود به شکم اسب او می ریخت که خنک شود اما آنها با امام حسین چنین معامله ای کردند.

صالحی خوانساری با الهی خواندن امام حسین(ع) گفت: امام حسین فردی دنیوی نبود و لذا فرد الهی با مسائل و معارف حق، افراد را به خود جذب می کند لذا امام حسین و یارانش افرادی انسانی- الهی بودند نه انسانی- دنیوی؛ پس اینگونه معامله کردند و این کلاس و درسی برای جهانیان است.درسی در عالم برای کمال انسانیت و کمال اخلاق مانند اینها در جهان خلقت وجود ندارد.
او بهترین مطلبها برای طرح در منبرهای پرشور عاشورا را نامه ها، خطبه ها و کلمات امام حسین(ع) دانست و افزود: یک دوره کامل اسلام در همین سیر و سفر امام حسین(ع) است که اگر بررسی شود، غنی ترین مطالب سخنوری و سخنرانی کاربردی در آنهاست.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تمام سخنها باید در بیان فلسفه قیام امام حسین(ع) خلاصه شود و اینها در کتابها و نامه ها و کلام امام حسین(ع) وجود دارد.

منبع:شفقنا



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین