عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
گزارشی از اقدامات کودکان حزب الله در محرم امسال؛
سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) نیز در لبنان برای مراسم‌های عزاداری برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند و یاد مقاومت یاران سیدالشهدا(ع) را زنده نگه می‌دارند تا کودکان از ابتدا با معارف قیام امام حسین(ع) آشنا شوند و انس بگیرند.
عقیق:شیعیان لبنان در سراسر تاریخ مردمی مستضعف بودند و همواره تحت ظلم حکومت‌های عثمانی و فرانسوی و دست نشانده، از حقوق خود محروم بودند. انجام عزاداری برای امام حسین(ع) از دیرباز ممنوع بود و فقط برخی ایرانی‌هایی که از طرف حکومت صفویه در لبنان  حضور داشتند و مورد حمایت ایران بودند، آزاد بودند تا به هر شکلی که می‌خواهند عزاداری انجام دهند. با سقوط سلطنت عثمانی، شیعیان لبنان باز هم به آزادی مذهبی نرسیدند و تا سال‌ها پس از استقلال لبنان، اگر می‌خواستند روضه در منازلشان برگزار کنند باید مخفیانه دور هم جمع می‌شدند. این داستان در مناطقی مثل بیروت که اهل سنت قدرت و حضور بیشتری داشتند، تا حدود چهل سال پیش به همین وضع بود. کم کم با اقدامات روحانیونی مثل امام موسی صدر و روشنگری‌ آن‌ها، شیعیان متحد شده و قدرت پیدا کردند. امام موسی صدر با اینکه سردمدار تقریب مذاهب بود، اما در معرفی و نشر معارف شیعی بشدت فعال و موثر بود. سخنرانی‌های او در مورد امام حسین(ع) و قیام عاشورا، و پیوندی که با دل مردم و مشکلات و زندگی روزانه آن‌ها برقرار می‌کرد، منحصر به فرد است.

پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس حزب الله، عزاداری‌های پر شور حسینی را در لبنان برپا کرد

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیعیان لبنان مانند دیگر شیعیان دنیا، پشتوانه و حامی و تکیه گاهی پیدا کردند و تبادلات فرهنگی آن‌ها با ایران وسعت پیدا کرد. سفر شیعیان لبنان به ایران به قصد زیارت و تحصیل در حوزه زیاد شد و تلاش کردند از معارف اسلامی انقلابی ایران استفاده کنند. با تاسیس حزب الله، عزاداری‌های پر شور حسینی هم تشکیل شد.  حالا هر سال در جای جای ضاحیه و دهکده‌های مختلف شیعه در شمال و جنوب لبنان مجالس روضه برگزار می‌شود. برخی از آن‌ها توسط موسساتی مثل حزب‌الله و حرکت امل یا مجلس اعلای شیعیان لبنان یا نمایندگان مراجع دینی برگزار می‌شود و برخی هم توسط اشخاص عادی. عموما مساجد هم پس از نماز مغرب و عشا برنامه روضه خوانی و سینه زنی دارند. یکی از پرتعدادترین مجالس روضه حزب‌الله در ضاحیه در حسینیه سیدالشهدا(ع)(مُجَمَّع السید الشهداء) در رویس برگزار می‌شود. اینجا همان سالنی است که حزب الله در آن مراسم‌های مختلف اجرا می‌کند و گاهی سید حسن نصرالله هم شخصا در آن‌ها حاضر می‌شود. حرکت امل هم حسنیه‌های کوچک و بزرگی در ضاحیه و دیگر شهرهای لبنان دارد که مردم در آنجا جمع شده و به عزاداری می‌پردازند. حتی نبیه بری رئیس حرکت امل، در منزل خودش روضه‌ای برگزار می‌کند و شیعیان می‌توانند در آن شرکت کنند.

سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) شامل کودکان و نوجوانان بین 8 تا 16 سال/با 60 هراز نفر عضو، شش برابر بزرگتر از تمام سازمان‌های پیش آهنگی در لبنان

سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) (جمعیّة کشّافة الإمام المهدی عجل الله فرجه) در نیمه شعبان سال 1405 ه.ق سال 1985 میلادی شروع به فعالیت کرد. مراکز این سازمان در بیروت، جبل عامل، نبطیة، بقاع و ... است. این سازمان، کودکان و نوجوانان  بین 8 تا 16 سال را تحت پوشش دارد و گفته می‌شود اعضا آن شامل پیشاهنگان و مربیان پیشاهنگی بیش از 60 هزار نفر، یعنی حداقل شش برابر بزرگتر از تمام سازمان‌های پیش آهنگی در لبنان است.اعضای این گروه پیشاهنگی را عمدتا دانش‌آموزان مدارس المهدی(عج) تشکیل می‌دهند که در ایام تعطیل هفته با حضور در مراکز مربوطه آموزش‌های خاصی را دریافت کرده، همچنین در برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و خدمات‌رسانی شرکت می‌کنند. ازجمله آموزش‌های ویژه این گروه آموزش‌های نظامی است که مقدمه ورود آنها به بخش نظامی حزب‌الله را فراهم می‌کند. در حال حاضر کشافه المهدی نماینده کشافه‌های لبنانی در اتحادیه جهانی پیشاهنگی است.

سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) نیز در لبنان برای مراسم‌های عزاداری برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند و یاد مقاومت یاران سید الشهدا(ع) را زنده نگه می‌دارند تا کودکان از ابتدا با معارف قیام امام حسین(ع) آشنا شوند و انس بگیرند. به عنوان مثال «مسیره» یا همان دسته عزاداری در روز عاشورا در ضاحیه توسط حزب الله برگزار می‌شود. مردم و در میان آنان گروه‌های منظم پیشاهنگی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و جوانان کفن پوش از مساجد مختلف در لباس‌های یک شکل و در دسته‌های منظم مسیر اتوبان سید هادی نصرالله را پیاده طی می‌کنند و به سمت ملعب الرایه محل تجمع ظهر عاشورا، حرکت می‌کنند.

گروه پیشاهنگان امام مهدی(عج) یکی از جدی‌ترین، موثرترین و قدیمی‌ترین اقدامات فرهنگی حزب‌الله لبنان

گروه پیشاهنگان امام مهدی(عج) همواره یکی از جدی‌ترین، موثرترین و قدیمی‌ترین اقدامات فرهنگی حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود. و حالا چند سالیست که این جمعیت به همت جمعی از شیعیان در منطقه زینبیه در کشور سوریه هم شکل گرفته است. این سازمان، کودکان و نوجوانان بین 8 تا 16 سال را تحت پوشش دارد و اعضای آن را عمدتاً دانش‌آموزان مدارس دمشق تشکیل می‌دهند. آموزش‌های ویژه این گروه آموزش‌های نظامی است که مقدمه ورود آنها به بخش مقاومت سوریه را فراهم می‌کند. تشکیل این گروه در سوریه با توجه به پیشینه عمیقی که در لبنان داشته است، بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشت.

تصاویر بخشی از فعالیت‌های فرهنگی پیشاهنگان امام مهدی(عج) لبنان در دهه محرم 1438 و اکتبر 2016 میلادی در ادامه قابل مشاهده است:

 


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین