عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
شبکه‌های رادیویی همزمان با ایام تاسوعا و عاشورا سید الشهداء و یاران با وفایشان ویژه برنامه‌هایی را به روی آنتن می‌برند.
عقیق:شبکه‌های رادیویی همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و یاران با وفایشان ویژه برنامه‌هایی را به روی آنتن می‌برند.

رادیو ایران

در برنامه «ساقی عطش» با حضور کار‌شناسان مذهبی، چگونگی تلاش راویان و مورخان برای روایت قیام امام حسین (ع) بررسی می‌شود و مثال‌هایی نیز آورده خواهد شد.

در قسمتی از برنامه آثار شعرای معاصر درباره حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت امام حسین (ع) و خانواده آن حضرت بررسی می‌شود و از نغمات آیینی و نوحه استفاده می‌شود.

معرفی یک کتاب با موضوع قیام امام حسین (ع) از بخش‌های دیگر این برنامه است.

«ساقی عطش» با تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی، گویندگی فاطمه آل عباس وگزارشگری تینا میر کریمی و ارتباطات افسانه خیرخواه، روزهای تاسوعا و عاشورا ساعت 8 و 25 از آنتن رادیو ایران پخش می‌شود.

شنوندگان رادیو ایران می‌توانند در این دو روز شنونده ویژه برنامه «اینجا کربلاست» به تهیه کنندگی حسین معصومی باشند.

در هر برنامه ارتباط با چهار استان مختلف کشور برقرار شده و شیوه‌های عزاداری آن استان به اطلاع شنونده‌ها خواهد رسید.

صحبت با کار‌شناسان درباره الگوی زندگی عزتمندانه با توجه به زندگی امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و هفتاد و دوتن از یارانشان، پخش بخشهای مداحی و مقتل خوانی به صورت زنده، گزارش‌های مردمی و پخش نماز ظهر عاشورا از حرم مطهر حضرت معصومه (س) از دیگر بخش‌های این برنامه است.

«اینجا کربلاست» با تهیه کنندگی حسین معصومی، هماهنگی زهره سربازی، ارتباطات مصطفی طالبیان و احمد قمی الاصل، نویسندگی مهدی رسولی و گزارشگری نجم الهدی، دانشور و مهدیه پهلوانی از آنتن رادیو ایران پخش می‌شود.

«اینجا کربلاست» از ساعت 9 و 30 صبح از آنتن رادیو ایران پخش می‌شود.

دوستداران امام حسین (ع) می‌توانند مراسم حسینیه امام خمینی (ه) را در ویژه برنامه» عقیق «از رادیو ایران بشنوند.

» عقیق «از دوشنبه نوزدهم مهر تا جمعه بیست و سوم مهر ساعت 19 به تهیه کنندگی حسین معصومی از رادیو ایران روی آنتن می‌رود.

شبکه رادیویی سلامت

رادیو سلامت در برنامه «والعهد» که کاری از گروه بهداشت روان شبکه رادیویی سلامت است، به منظور شخصیت‌شناسی عاشورا با حضور دکتر ظریفیان، کار‌شناس مذهبی به موضوعاتی همچون شخصیت‌شناسی یاران امام حسین (ع)، و ترسیم تصویر انسان کامل (صداقت، شجاعت، وفاداری، پایداری، استقامت و..) پرداخته می‌شود.

این برنامه رادیویی در تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت‌های 10 و 4، 9 و 50، 18 و 50 به مدت 10 دقیقه تقدیم می‌شود.

رادیو اقتصاد

رادیو اقتصاد به مناسبت عاشورای حسینی در ویژه برنامه «خون خد» چهارشنبه 21 مهر ماه، به موضوع ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) می‌پردازد.

در قسمتی از برنامه با حضور شیخ حسین انصاریان به مقتل خوانی پرداخته می‌شود. ویژه برنامه» خون خدا «کاری از گروه کسب و کار به تهیه کنندگی محسن رنگینی چهارشنبه ساعت 06و 30 به مدت 150 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

همچنین ویژه برنامه«تفسیر سرخ » پنج شنبه 22 مهر ماه، با موضوع جاودانگی قیام عاشورا به روی آنتن خواهد رفت.

با حضور کار‌شناسان مذهبی در برنامه فردا درباره تبیین نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در استمرار و جاودانگی قیام عاشورا و افشاگری ایشان علیه ظلم یزید صحبت می‌شود.

ویژه برنامه «تفسیر سرخ» کاری از گروه کسب و کار به تهیه کنندگی محسن رنگینی پنج شنبه 22 مهر ماه ساعت 06 و 30 به مدت 85 دقیقه از رادیو اقتصاد با شما همراه می‌شود.

رادیو تهران

رادیو تهران با برنامه محرمی «هیئت» با یک واحد سیار به سطح شهر می‌رود و هر شب به یکی از هیأت‌های تهران سر می‌زند، با مردم صحبت می‌شود و محتوا و سخنران آن هیئت را معرفی خواهد شد. این برنامه از ساعت 21 تا 22 و 30 با پخش گزیده‌ای از بیانات علما و شخصیت‌های دینی که درباره فلسفه عاشورا و قیام امام حسین (ع) شنوندگان را همراهی می‌کند.

برنامه «61» با هدف شناساندن وقایع کربلا و شخصیت‌های دخیل بخشی قابل توجهی از برنامه را به اجرای مسابقه اختصاص داده است، صبر و شکیبایی ویژگی‌های اخلاقی، شخصیتی و معرفتی حضرت امام حسین (ع) و یارانشان و آموزه‌های سیاسی و اجتماعی ایشان محور این بخش است که در قالب مسابقه اجرا می‌شود.

علاوه بر این، از آیتم‌های اصلی برنامه می‌توان به شخصیت‌شناسی، آثار فرهنگی و معرفی کتاب‌های عاشورایی درباره حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد. «امام حسین (ع) و عاشورا»، «فرزندان امام حسین (ع) در کربلا» و «دل نوشته‌های عاشورایی» و... از دیگر موضوع‌هایی است که به آن‌ها پرداخته می‌شود.

بخشی از برنامه به مقتل خوانی سیدمهدی سجادیان اختصاص یافته است، بحث کتاب‌شناسی امام حسین (ع) و معرفی کتاب‌هایی در این باره از دیگر قسمت‌های این ویژه برنامه است.

«61» کاری از گروه تفریحات و سرگرمی شبکه رادیویی تهران است که با بیان سیره و زندگانی حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان از ساعت 18: 30 تا ساعت 20 با اجرای فاطمه نصرآبادی روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

«آینه در کربلاست» مشتمل بر آیتم‌های آموزنده و مبتنی بر مطالبات چهارگانه مقام معظم رهبری است. شناخت و ارائه صحیح واقعه حماسه کربلا و تبیین و تبلیغ باورهای درست عاشورایی از اهداف این ویژه برنامه است که به صورت زنده در تاسوعا و عاشورا حسینی از ساعت 9 تا 12 و 50 دقیقه پخش می‌شود.

در این برنامه به فلسفه و اهداف نهضت امام حسین (ع) و تاثیر نهضت عاشورا بر سایر نهضت‌های آزادی بخش پرداخته می‌شود و درباره آداب زیارت امام حسین (ع) و شرایط و زیارت مرقد مطهر حضرت امام حسین (ع) صحبت خواهد شد.

علاوه بر معرفی تکیه‌های مهم، نگاهی هم به برخی تکیه‌ها و اماکن عزاداری شهر تهران می‌شود و گزارش‌هایی از هیئت‌های عزاداری در تهران و شهرستان‌های استان تهران ارائه خواهد شد.

علاوه بر این کتب برجسته معاصر که از نهضت امام حسین (ع) تاثیرگرفته شده است در این برنامه معرفی می‌شود و تاثیر حضرت امام حسین (ع) بر آثار نویسندگان غیر مسلمان و راز ماندگاری حضرت بررسی خواهد شد.

برش‌هایی از کلام رزمندگان و شهدا و شیفتگی ایشان به حضرت امام حسین (ع)، ارتباط با کربلا معلی از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه است.

پرده عشاق، بازخوانی بخشی از واقعه کربلا از زبان پیرغلامان است و جام عبرت نگاهی به خواص و عوام بی‌بصیرت با عنایت به صحبت‌های مقام معظم رهبری دارد. حجت الاسلام محمدباقر علم الهدی، علیرضا فتحی‌پور، مهدی رستمی و تورج حاج زمانی از کار‌شناسان برنامه هستند.

ویژه برنامه «عبور آه تا شانه‌های ماه» با آیتم‌های متنوع، واقعه کربلا و فرهنگ عاشورایی را از رادیو تهران مرور می‌کند.

این برنامه با بخش‌های نمایشی، قصه و روایت واقعه کربلا را ترسیم می‌کند. بخشی با عنوان «منم او را می‌شناسم» در برنامه طراحی شده است که با روایت راوی، قصه یک خیر بازگو می‌شود و «در مسیر ماه» احمد گنجی بازیگر به مقتل خوانی می‌پردازد.

در بخشی از برنامه به معرفی کتاب در حوزه قیام امام، ارزش‌ها و سنت‌ها و ادبیات عاشورایی پرداخته شده است و قسمتی از برنامه به داستانک‌های دفاع مقدس و انطباق آن با واقعه عاشورا اختصاص یافته است.

در بخش «قاب محرم» شخصیت‌های خوب و بد معرفی و «در مسیر ولایت» به شروع نهضت امام حسین (ع) و یاران اختصاص می‌یابد.

عبرت‌های عاشورایی از دیگر بخش‌هایی این برنامه است که نوشته‌های نویسندگان خارجی در خصوص عاشورا بازخوانی و در ادامه با هنرمندان فیلم‌های تاریخی و مذهبی همچون مختارنامه، دعوت و... گفت‌و‌گو می‌شود.

برنامه» نوگلان کربلا «با حضور حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی‌گلپایگانی و با بازنگری رفتارهای جوانمردی نوجوانان از کربلای حسینی تا دفاع مقدس هر روز از ساعت 18 داستان‌های را نقل می‌کند.

مرور شخصیت شهدای کربلا، داستان‌هایی از خشم و حرص ملعونیان کربلا و گفت‌و‌گو با خانواده شهدا از دیگر بخش‌های این برنامه است.

گزارشگر برنامه هم در ادامه با خانواده‌های نوجوانان شهید، آزادگان و جانبازان گفت‌وگو می‌کند، روایتی از زبان سینه سرخ نیز از دیگر بخش‌های برنامه است که وقایع کربلا را شرح می‌دهد.

ساناز باقری تهیه‌کننده، غزاله کفاش‌طلب راوی سینه سرخ، احمد گنجی گوینده، محمداسماعیل براری گزارشگر و مهدی رسولی نویسنده دیگر عواملی هستند که با این برنامه همکاری دارند.

رادیو نمایش

رادیو نمایش با نمایش‌هایی از قبیل یک شصت و یک، تبعید، مردی که از اسب افتاد، به بزرگواری بخشش، بی‌پرده بگو، شبیه خوان، تعزیه قاسم، نیت کن، امام دلیر، شب‌های تردید، مخمصه، نای نی، کلاهخودی به رنگ شب، بانوی کلام، خاک من بوی محشر می‌دهد، پیرغلامان تعزیه، گوهر جاویدان، راه روشن، کاروان زیارتی، غم بود که از آسمان کربلا می‌بارید، کتمان و خادم الفقرا عناوین در این ایام با شما همراه می‌شوند.

نمایش» شب‌های تردید «را مرضیه رشیدبیگی نوشته است و داستان آن درباره ماجرای پیوستن یاران امام حسین (ع) به سپاه ایشان به دور از چشم ماموران کوفه است. در این نمایش عباس توفیقی، صفا آقاجانی، محسن بهرامی، امیر منوچهری، فریبا طاهری، رویا فلاحی و صدیقه کیانفر به ایفای نقش می‌پردازند. «شب‌های تردید، روزهای تاریک» به کارگردانی جواد پیشگر، تهیه کنندگی شهلا نیساری، صدابرداری علی حاجی نوروزی و افکت نرگس موسی‌پور از 14 مهرماه، ساعت 7: 15 دقیقه به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

» کاروان زیارتی «به کارگردانی صدرالدین شجره و نویسندگی رعنا طهماسبی ماجرای همراه شدن آدمی خلافکار با یک کاروان در ماه محرم و پشیمانی او در این مرحله از زندگی است.

این نمایش با هنرمندی بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو از 14 مهرماه ساعت 16 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

«پیرغلامان تعزیه» به کارگردانی جواد پیشگر ماجرای فرزند یکی از تعزیه خوانان قدیمی است که با یاد پدر در گذشته‌اش در محله‌شان، دوباره تعزیه بر پا می‌کند.

این نمایش رادیویی با هنرمندی مهدی نمی‌نی مقدم، رامین پورایمان، محمد آقامحمدی، فریبا متخصص، علی میلانی، مهرداد عشقیان و سلمان خطی از 16 مهرماه، ساعت 12 و 45 دقیقه روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

محمود احمدی تهیه کننده، علی حاجی نوروزی صدابردار و نرگس موسی‌پور افکتور این نمایش رادیویی هستند.

نمایش» گوهر جاویدان «به نویسندگی و تنظیم رادیویی شیدا اصغری، داستان زندگی یک دختر مسیحی است که با دیدن تابلوی استاد فرشچیان به زندگی امام حسین (ع) علاقه‌مند می‌شود و شروع به تحقیق درباره زندگی ایشان می‌کند.

در این نمایش رادیویی علی زرینی، نازنین مهیمنی، مینو جبارزاده، علی اصغر دریایی، مونا صفی، سینا نیکوکار و تعداد زیادی از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش پرداخته‌اند و مجید حمزه کارگردانی آن را بر عهده دارد.

رادیو معارف

شاخص‌ها و گام‌های تربیت حسینی بر اساس آموزه‌های قیام سرخ عاشورا با رویکرد تاریخی- خانوادگی از محورهایی است که در برنامه» حسینیه «بیان می‌شود.

«حسینیه» در تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت9: 00 تا13: 00 به بازخوانی علل، زمینه‌های واقعه عاشورا و ضرورت عنصر بصیرت و تسلیم در برابر اراده الهی می‌پزدازد.

مقتل خوانی توسط بزرگان حوزه از جمله بخش‌های ویژه» حسینیه «است.

گفتنی است شاخص‌های انقلابی‌گری در قیام ابا عبدا... الحسین در برنامه» خط سرخ «بررسی می‌شود.

این برنامه باکار‌شناسی حجج اسلام امیدی و فاضلی هیدجی به تبیین این شاخص‌ها در خطبه‌ها، نامه‌ها، سیره ابا عبدالله الحسین و رجز خوانی اصحاب در روز عاشورا خواهد پرداخت.

برنامه» خط سرخ «کاری از گروه فقه و اندیشه رادیو معارف به تهیه و سردبیری اکبر طالبی نیا در روز تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 14: 30به روی آنتن می‌رود.

ویژه برنامه» شام غریبان «همزمان با شام غریبان سید و سالار شهیدان رادیو معارف با هدف نگاهی به عظمت فاجعه عاشورا به روی آنتن می‌رود.

این برنامه کاری از گروه فقه و اندیشه رادیو معارف با کار‌شناسی حجت الاسلام والمسلمین عباس لاجوردی و تهیه و سردبیری روح ا... اسماعیلی و اجرای رضا حبیبی، چهارشنبه 21 مهر ساعت 19: 15 تقدیم سوگواران حسینی می‌شود.

رادیو جوان

برنامه«پناه عالم» که به صورت زنده از ساعت 10 صبح روز 20 و 21 مهر ماه پخش می‌شود، به مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) می‌پردازد.

برنامه» حماسه اشک «به صورت زنده از ساعت 20 به مدت 30 دقیقه از گروه اندیشه شنوندگان را همراهی می‌کند.

برنامه«هوای شهر» مستندی گزارشی از حال و هوای جوانان در ماه محرم که هر کدام به مقدار توان خود و با تکیه به مهارت‌های شخصی، سعی می‌کنند یاد عاشورا و آیین و مرامِ امام حسین (ع) را زنده نگه دارند.

احادیث امر به معروف و نهی از منکر، شهدای امر به معروف و نهی از منکر، راه‌های امر به معروف در جامعه امروز، سیر؟ امام حسین در این باره هم در قالب‌های مختلف در برنامه بیان می‌شود.

این برنامه از 12 مهر ماه تا 21 مهر ماه از ساعت 14 تا 14: 30 از گروه تفریحات به روی آنتن می‌رود.

رادیو صبا

علاقه مندان به حوزه شعر و ادب می‌توانند در روز عاشورا و تاسوعا با دو ویژه برنامه با محتوای» اشعار عاشورایی «رادیو صبا را دنبال کنند.

همچنین مخاطبان می‌توانند ویژه برنامه«پیمانه‌های سرخ عاشورایی» را در ساعت 06: 30 به مدت 15 دقیقه و همچنین ویژه برنامه» طنین خون خدا «را در ساعت 11: 30 به مدت 10 دقیقه بشنوند.

برنامه«حکایت‌های عاشورایی» در روز عاشورا و تاسوعای حسینی در قالب مشاعره عاشورایی در ساعت 21: 30 به مدت 30 دقیقه از رادیو صبا پخش می‌شود.

برنامه «کوچه باغ صبا» در ساعت 15: 00 به مدت 15 دقیقه بر روی موج اف‌ام ردیف 105. 5 مگاهرتز از رادیو صبا شنیده می‌شود.

رادیو فرهنگ

برنامه کتاب‌های «مردان و رجز‌هایشان» و «فلسفه هنر اسلامی» دوشنبه 19 مهر در برنامه «چاپ اول» رادیو فرهنگ معرفی می‌شود.

کتاب «مردان و رجز‌هایشان» شامل رجزهای شهیدان کربلا در روز عاشوراست که توسط سید مهدی شجاعی جمع آوری و ترجمه شده است. علاوه بر متن و ترجمه رجز‌ها، توضیحات و شرح حال مختصری هم درباره صاحبان رجز‌ها آمده است و مظفر شجاعی مدیر انتشارات نیستان درباره این کتاب صحبت می‌کند.

محمد آسیابانی نویسنده کتاب «فلسفه هنر اسلامی» نیز در این برنامه درباره این کتاب صحبت می‌کند.

برنامه «چاپ اول» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که به معرفی تازه‌های نشر اختصاص دارد که روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت 18: 30 پخش می‌شود.

رادیو قرآن

برنامه» بهره از کلام بزرگان «(آیت الله شهید مطهری) ساعت 17: 55 با موضوع علت اعطای کنیه اباعبدا... به امام حسین (ع)، انتظار فرج و گرفتن خون بهای امام حسین (ع) با حفظ دین، دعای امام حسین (ع)، دوری از آتش، بزرگی عمل امام حسین (ع) در روز عاشورا و دوستداران امام حسین (ع) تابع امر به معروف و نهی از منکر به روی آنتن می‌رود.

برنامه» بهره از کلام بزرگان «(آیت الله ضیا آبادی) از ساعت 18: 55 با موضوع شهادت امام حسین (ع) برای حفظ دین خدا با تآکید بر حفظ دین، لزوم شناخت اهداف عاشورا نه صرفا تحریک عواطف، معنای برائت در زیارت عاشورا، تربیت دینی امام حسین (ع) و یارانشان با توجه به واقعه کربلا و توصیه سوره والعصر به ایمان و امر به معروف پخش می‌شود.

همچنین برنامه» کلام خوبان «از ساعت 08: 50 با موضوع سخنرانی شخصیت‌های قرآنی با موضوع قیام عاشورا شنوندگان را همراهی می‌کند.

برنامه» اشاره «هم ساعت 14: 30 به معرفی کتاب در خصوص عاشورا و قیام امام حسین (ع) اختصاص دارد.

گفتنی است سخنرانی ویژه محرم نیز از ساعت 19: 30 تقدیم عزاداران می‌شود.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین