عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲
پژوهشگر حوزوی:
اولین، مهم ترین و کاربردی ترین اصل در اسلام، اصل امربه معروف و نهی از منکر است، که متاسفانه این واجب بزرگ در جوامع اسلامی به فراموشی سپرده شده است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی رسولی در گفتگویی در مازندران با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله(ع)  بیان کرد: اولین، مهم ترین و کاربردی ترین اصل در اسلام، اصل امربه معروف و نهی از منکر است، که متاسفانه  این واجب بزرگ در جوامع اسلامی به فراموشی سپرده شده است.

وی، امام حسین(ع) را بزرگترین آمر به معروف و ناهی از منکر خواند و افزود: امر به معروف و نهی از منکر، ظرافت های خاصی دارد که در عمل باید به آن دقت کرد که از مراحل عمومیِ فراگیرِ گسترده آغاز شده و تا به مراحل اختصاصی می رسد.

وی تاکید کرد: امربه معروف و نهی از منکر واجب همگانی است، یعنی همه انسان ها موظف اند  به این واجب البته با ظرافت های خاصی مانند تشویق و تذکر لسانی عمل کنند. البته باید شرایط و مقدمات آن هم فراهم شود؛ همان طور که نماز با آن که واجب است؛ اما تا وقت آن داخل نشده، نماز خواندن واجب نیست، در مورد این این امر هم، تا شرایط فراهم نشده، امربه معروف و نهی از منکر هم واجب نمی شود، باید زمینه ها و زیرساخت های آن فراهم باشد،

حجت الاسلام والمسلمین رسولی تصریح کرد: در جامعه اسلامی آمران به معروف باید به وظیفه دینی و شرعی خود عمل می کنند؛ متاسفانه گاهی مشاهده می شود که هم نسبت به این واجب در جامعه اسلامی و هم نسبت به آمران و ناهیان بی اعتنایی و جسارت می شود.

این پژوهشگر حوزوی در پایان خاطر نشان کرد: در عزاداری ها باید به این نکته توجه شود که در کنار شور عاشورایی، که لازم و ضروری هم است، شعور عاشورایی هم داشته ومعرفت و شناخت خود را نسبت به محرم، عاشورا و ابی عبدالله(ع) بیشتر کنیم، چرا که عزاداری بامعرفت، دین و اسلام ما را تضمین کرده و نگه دارد.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین