عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۳
شرفخانی خبر داد:
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، بصیرت افزایی، تقویت باورهای دینی، استکبار ستیزی و ترویج روحیه مبارزه با ظلم را از جمله اهداف برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در امامزادگان کشور دانست.
عقیق:حجت الاسلام احمد شرفخانی در نشست خبری سوگواری بصیرت عاشورایی در جمع خبرنگاران با تسلیت فرا رسیدن ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و با اشاره به اینکه سرفصل اصلی نیات واقفان خیراندیش و عاشقان اهل بیت (ع)، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش است گفت : براساس ارزیابی های به عمل آمده در کل کشور بیش از ۸۰۷ نیت وقفی وجود دارد که به دلیل عشق و علاقه وافر مردم ایران به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بیش از ۴۷۴۱۸ موقوفه با نیت تعزیه داری و عزاداری، روضه خوانی و تعزیه خوانی و اطعام عزاداران و سوگواران امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر شناسایی و به ثبت رسیده شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۲۲۴۴ موقوفه مرتبط با عزاداری، ۱۵۰۸۵ موقوفه در رابطه با روضه و مقتل خوانی و ۸۹ موقوفه به تعزیه خوانی اختصاص دارد از وجود ۲۰۳۳۰ موقوفه با نیت اطعام عزاداران حسینی در دهه اول محرم و یا به صورت هفتگی خبر داد.

حجت الاسلام شرفخانی بصیرت افزایی با تکیه برسیره امام حسین(ع) و قیام عاشورا و تقویت باورهای دینی مردم و استکبار ستیزی و ترویج روحیه مبارزه با ظلم را از جمله اهداف برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در امامزادگان کشور دانست و افزود: در این راستا سازمان اوقاف با ساماندهی و اعزام بیش از ۵۰۰۰ مبلغ و برگزاری برنامه سخنرانی و بر پایی ۷۱۳ خیمه معرفت در امامزادگان نسبت به پاسخگویی به مسائل اعتقادی و شرعی عزاداران و زائران امامزادگان و تبیین ابعاد قیام عاشورا با استقاده از روش های نوین اقدام کرده است.

برگزاری تجمع لبیک یا حسین(ع) در امامزادگان عصر فردا

 معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف یکی از اصلی ترین برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی را برگزاری تجمع عظیم لبیک یا حسین(ع) دانست و افزود: تجمع بزرگ لبیک یا حسین(ع) با حضور پرشور عزاداران، سوگواران و دسته های مذهبی و هیئت های عزاداری عصر فردا دوم محرم همزمان با ورود کاروان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به صحرای کربلا و با هدف لبیک گویی به ندای  هل من ناصراً من ینصرنی امام حسین(ع) برگزار می شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های سازمان اوقاف ویژه بانوان و زنان زینبی و عاشورایی است تصریح کرد : به منظور تبیین شاخص های فرهنگ عفاف و حجاب و معرفی سیره و سخن حضرت زینب(س) به عنوان الگوی زنان عالم، همایش رهروان زینبی در عصر روز ۱۲ ماه محرم با حضور بانوان و زنان سوگوار و عزادار و با شعار لبیک یا زینب(س) در بقاع امامزادگان کشور برگزار می شود.

اقامه نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در ۲۳۳۷ بقعه

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه یکی از اهداف قیام عاشورا اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر است تصریح کرد : طی سالهای اخیر نماز ظهر تاسوعا و عاشورا با شکوه هر چه تمام تر در امامزادگان و بقاع متبرکه و با حضور پرشور عزاداران و سوگواران برپاشده است که امسال نیز این برنامه با حضور گسترده سوگواران حسینی در ۲۳۳۷ بقعه متبرکه برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف  در ادامه برگزاری نمایشگاه فرهنگی چراغ هدایت در ۱۷۰۰ امامزاده، برگزاری مسابقه در فضای مجازی با استفاده از نرم افزارهای اندروید، برپایی ایستگاه همه واقف باشیم در امامزادگان، برگزاری ختم قرآن و محفل انس با قرآن با نیت شهدای کربلا و راه اندازی دفتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی را از دیگر برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی در امامزادگان کشور دانست.

شعار محوری سوگواره بصیرت عاشورایی امسال

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف شعار امسال سوگواره بصیرت عاشورای را  «انی احامی ابدا عن دینی» اعلام کرد و افزود: یکی از اقدامات سازمان اوقاف برای تبیین فرهنگ عاشورا و نهضت حسینی چاپ و توزیع کتاب، نرم افزارو نماهنگ وکتابچه های مختلف دراین باره است که چاپ کتاب «تفکر انقلابی از عاشورا تا انقلاب اسلامی» از این جمله است.

تدوین شاخص های حمایت از هیئات مذهبی

این مقام مسئول در سازمان اوقاف تقویت و توسعه مجالس هفتگی و هیئت های خانگی را دارای برکات بسیاری دانست و با بیان اینکه در ماه محرم از هیئت های بزرگ و اصیل باید حمایت شود گفت : یکی از سیاست های سازمان اوقاف و امور خیریه تدوین شاخص های حمایت از هیئت های مذهبی مبتنی بر قرآن محوری، سخنران محوری و بصیرت افزایی است که بر همین اساس دستورالعملی تهیه و به ادارات اوقاف ارسال شده است.

وی تاکید کرد: معیار حمایت از هیئات مذهبی و کمک مالی به هیئت ها متناسب با فعالیت و سابقه تعیین می شود و شاخص های سازمان اوقاف برای حمایت از هیئت های عزاداری مبتنی بر بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام شرفخانی با تاکید بر اینکه عزاداری امام حسین (ع) باید همراه با معرفت و بصیرت و قرآن محوری باشد تاکید کرد: شاخص های عزاداری درست و اصولی باید براساس کلام و سخنان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) باشد در غیر این صورت انحرافی است وباید با کارهای فرهنگی و ایجابی با آن برخورد کرد

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین