عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۷
در نشست خبری پنجمین سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت عنوان شد
تفاوت این سوگواره با بقیه در همین عنوان هیأت است. عنوانی که در عمق آن نقش بسته و همه رویدادها نیز پیرامون هیأت و سوژه های اطراف آن هستند. با این نگاه است که بخش های سوگواره کاملا رنگ و بوی عنوانش را در بر دارند

گزارش تصویری


عقیق: نشست  خبری پنجمین سوگواره عاشورایی  عکس و پوستر هیأت با حضور مسعود نجابتی دبیر علمی و عضو هیأت داوران بخش پوستر، کمال الدین شاهرخ عضو هیأت داوران بخش عکس، رحیم آبفروش جانشین جامعه مشعر و به دبیری آیت الله دشمیر برگزار شد.

در ابتدای این نشست آبفروش با اشاره به برنامه های این سوگواره عنوان کرد: از فردا 12 مهرماه فراخوان این سوگواره منتشر می شود و بعد از دریافت کارها تا 8 آذر مصادف با رحلت رسول(ص) ، آثار داوری و به نمایش گذاشته می شوند. همچنین در کنار افتتاحیه کارگاه های آموزشی در حوزه عکس و پوستر خواهیم داشت.در پی این کارگاه ها که علاوه بر بخش طراحی پوستر در دوره قبل با عکاسی که در حرم حضرت معصومه(س) و جمکران رخ داد، چندهزار فریم به آرشیو عکس های معنوی کشور اضافه شد.

وی ادامه داد: تفاوت این سوگواره با بقیه در همین عنوان هیأت است. عنوانی که در عمق آن نقش بسته و همه رویدادها نیز پیرامون هیأت و سوژه های اطراف آن هستند. با این نگاه است که بخش های سوگواره کاملا رنگ و بوی عنوانش را در بر دارند.

آبفروش تصریح کرد: اعتقاد ما این است که هنر مردمی در این رویداد جلوه گر می‌شود و علاوه بر آن تصویر و ذهنیت برخی از مخاطبان از هیأت به عنوان یک فضای آشفته و نامناسب تغییر می یابد. همچنین این سوگواره وسیله ای برای همراهی قشر هنرمند با محرم است. یکی از اهداف اصلی ما در این برنامه ثبت اتفاقات، واقعیت هیأت ها و انتقال آن به نسل بعد است که امیدواریم در این دوره هم به خوبی آن را عملی کنیم.

وی در خصوص نحوه نمایش آثار منتخب بیان کرد: به واسطه مردمی بودن هیأت مجموعه آثاری که برای چاپ آماده شده بودند، در قالب نمایشگاهی تهیه شدند و در همه شهرها در مقاطع مختلفی به نمایش درآمدند. امسال هم از زمان اعلام فراخوان در نگارخانه اشراق شهر قم، نمایشگاهی از سوگواره دوره قبل را برگزار می کنیم. همچنین در بخش دیگر، آثار منتخب را روی دی وی دی هایی برای استفاده به هیأت ها می دهیم.

در ادامه این نشست مسعود نجابتی در خصوص این سوگواره بیان کرد: ما شاهد گونه دیگری از هنر در این سوگواره هستیم، چیزی که ما به ازایی برای آن در هنر نداریم.

وی افزود: همزمان با همه تلاش هایی که برای عرض ارادت در دستگاه عظیم اباعبدالله(ع) توسط افراد گوناگون در حوزه های مختلف صورت می گیرد، کسانی هم هستند که به عناصر بصری می پردازند. این درحالی است که کمتر جایی برای دیده شدن آن ها پیدا می شود و در اینجا هنر از جایگاه دست نیافتنی که در فضاهایی چون موزه ها و گالری ها دارند، خارج و بین مردم می آیند

کمال الدین شاهرخ عکاس قدیمی کشورمان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت عکاسی در هنر گفت: یکی از موضوعاتی که امروز برای ما اهمیت دارد، بحث فراگیر شدن هنر عکاسی به ویژه در حوزه اسلامی و دینی است و ما در این سوگواره مسائلی چون پیاده روی اربعین، هیأت ها و ...  را که نمی شود آن ها را نادیده گرفت، منعکس کرده ایم.

وی تصریح کرد: جامعه مشعر نیز در هر دوره به سمت توسعه این موضوع پیش می رود و در کنار بحث نمایشگاه موضوع آموزش را هم درنظر گرفته و آن را جزو اهدافش قرار داده است.

شاهرخ در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم بازتاب این سوگواره مثل قبل خوب باشد و با جذب هرچه بیشتر هنرمندان به کارش ادامه دهد.

گفتنی است؛ بخش عکس این سوگواره در سه بخش اصلی، جنبی (شامل عکس های قدیمی وهیأت کودک) و بخش ویژه که پیاده روی اربعین را شامل می شود، برگزار می گردد. همچنین عباس میرهاشمی، جاسم غبانپور، محمدمهدی رحیمیان، کمال الدین شاهرخ و حسن قائدی داوری آثار را در این قسمت به عهده دارند.

علاوه بر این سوگواره پوستر نیز داری سه بخش اصلی (پوسترهای اطلاع رسانی هیأت)،  جنبی (شامل طراحی جایگاه و فضاسازی هیأت و پوستر عاشورایی) و ویژه (محتوی طراحی پرچم وکتیبه با هدف پیوند بین فرهنگ و هنر و اقتصاد) است.

لازم به ذکر است که جلیل رسولی، محمدحسن نیرومند، سیدمسعودشجاعی طباطبایی، سید مهدی حسینی و مسعود نجابتی از داوران این بخش هستند.

اختتامیه این رویداد نیز بعد از تعیین برگزیدگان هر بخش در مشهد مقدس برگزار می شود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین