عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
رئیس فرهنگسرای ولاء تشریح کرد؛
حیدری پور رئیس فرهنگسرای ولاء گفت: قرار است سلسله نشست هایی با موضوع بررسی نحوه عزاداری هیئات مذهبی هم در حوزه سخنرانی و هم در حوزه مداحی و اشعار آئینی با حضور پیشکسوتان این حوزه برگزار شود.
عقیق:فرهنگسرای ولاء در مهر ماه سال ۱۳۸۱ آغاز به کار کرد. این مرکز علاوه بر فعالیت در سطح منطقه، به مقوله ولایت از منظر توسعه مفاهیم شیعی و در تعامل با دیگر مفاهیم زندگی روزمره در ترکیب با عناصر اجتماعی زندگی شهری می پردازد و ترویج و تعمیق فرهنگ ولایی بر اساس دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را در سرلوحه برنامه های خود دارد. این فرهنگسرا در منطقه ۲۰ تهران در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی قرار دارد.

محمدجواد حیدری پور، رئیس فرهنگسرای ولاء در خصوص برنامه های دینی و مذهبی این فرهنگسرا گفت: با توجه به اینکه نام این فرهنگسرا مزین به نام اهل بیت علیهماالسلام و از طرفی در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است برنامه های دینی و مذهبی بسیاری در این فرهنگسرا برپا می شود.

وی افزود: در فرهنگسرای ولاء چهارمحور دنبال می شود؛  توجه ویژه به مناسبت های دینی- مذهبی، توجه به خانواده و اجرای برنامه هایی در راستای تحکیم نهاد خانواده، توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه و توجه و بهره برداری از فضای مجازی و استفاده از این فضا برای رسیدن به اهداف سه محور قبلی.

حیدری پور ادامه داد: همچنین فرهنگسرای ولاء با همکاری دانشگاه علوم و حدیث حرم حضرت عبدالعظیم حسنی دوره هایی با عنوان سبک زندگی برگزار کرده و می کند که منبع این دوره ها نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است. این دوره که از تابستان سال گذشته آغاز شده همچنان هم ادامه دارد. هرکدام از این دوره ها ۱۰ جلسه دارند که قرار است به زودی چهارمین دوره این کارگاه ها برگزار شود. خوشبختانه این دوره با استقبال خوب عموم مردم و بخصوص دانشگاهیان روبرو شده است. قابل ذکر است که به شرکت کنندگان در این دوره ها گواهینامه شرکت و حضور در این دوره اعطا می شود.

رئیس فرهنگسرای ولاء با اشاره به برنامه هایی که این فرهنگسرا در ایام دهه ولایت پشت سرگذاشت و برگزار کرد توضیح داد: در ایام دهه ولایت جشن هایی ویزه عید غدیر و عید قربان برگزار شد. یکی از بهترین برنامه های این ایام برگزاری عصر شعر غدیر بود. در این مراسم شعرخوانی اساتید و شاعران آئینی از جمله سازگار، مرتضی امیری اسفندقه، سعید بیابانکی، هادی جان فدا و.......حضور داشتند و در مدح حضرت علی (ع) شعرخوانی کردند.  

وی توضیح داد: برگزاری آئین تکریم سادات در مساجد و فرهنگسرا در صبح روز عیدغدیر و شب عید از دیگر برنامه های فرهنگسرای ولاء در دهه کرامت بود.علاوه براین طی برنامه ای با عنوان «کاسب حبیب خدا» از کاسبان نمونه هر محله که خود شهروندان انتخاب کردند تجلیل شد تا به این ترتیب الگوسازی رزق و روزی حلال برای جوانان صورت بگیرد.«ستارگان پرفروغ» ازد یگر برنامه هایی است که با مشارکت خانواده های شهدای مناطق به منظور زنده نگه داشتن  یاد و خاطره آنان برگزار شد.

حیدری پور در خصوص دوشنبه های قرآنی گفت: یکی از بهترین برنامه های فرهنگسرا درحوزه قرآن و قرآنخوانی دوشنبه های قرآنی است. به این شکل که هردوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور قاریان کشوری کرسی تلاوت قران برپا می شود.یکی دیگر از برنامه هایی که خیلی مورد استقبال مردم این منطقه قرار گرفت، «آدینه ها همه عیدند» است. این برنامه از ابتدای تابستان آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. براساس این طرح هرجمعه از صبح تا غروب مجموعه ایستگاه های فرهنگی –هنری برای خانواده ها برپا می شود.

این مدیر فرهنگی در خصوص برنامه های اجتماعی فرهنگسرای ولاء توضیح داد: «همسایه سلام» عنوان برنامه ای است در دراستای ترویج فرهنگ همسایه داری مبتنی بر تعالیم دینی؛ «تسنیم» عنوان برنامه دیگری است که شامل نشست های فصلی ویژه فعالان حوزه دختران است. در این نشست ها اساتید و کارشناسان تربیتی درخصوص مسائل حوزه دختران بحث های تخصصی و کارشناسی می کنند.

وی اضافه کرد: در هفته دفاع مقدس نیز برنامه هایی با عناوینی چون «خرمشهرها در پیش است»، «هم عهدی با شهدا»، «با قدوسیان» ( تکریم شهدای گمنام) ، « چلچراغ شهدا»، «ضیافت ستارگان» (یادواره شهدا)، «راویان شیدایی» ( خاطره گویی سرداران دفاع مقدس از ایام جنگ) برگزار و ازچند کتاب در حوزه دفاع مقدس رونمایی شد.

حیدری پور در پایان به برنامه های فرهنگسرای ولاء در ماه محرم پرداخت و گفت: قرار است سلسله نشست هایی با موضوع بررسی نحوه عزاداری هئیات مذهبی هم در حوزه سخنرانی و هم در حوزه مداحی و اشعار آئینی با حضور پیشکسوتان این حوزه برگزار شود. اطلاعات تکمیلی این نشست ها به زودی اعلام می شود. اما «هنر ولایی» عنوان طرح دیگری مختص ماه محرم است. براساس این طرح از هنرمندانی که با موضوع امام حسین (ع) و قیام عاشورا اثر هنری خلق کردند تجلیل می کنیم. ضمنا در ۱۰ شب اول ماه محرم با مشارکت هئیات مذهبی شهرری در مقبره الشهدای گمنام فرهنگسرای ولاء نیز مراسم عزاداری خواهیم داشت.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین