عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
مهتدی تشریح کرد:
کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا اظهار کرد: عوامل مختلفی از جمله تأثیر عربستان بر سازمان‌ها و محافل بین‌المللی مانع از تشکیل چنین کمیته‌ای شد.
عقیق:محمدمهدی مهتدی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگویی با اشاره به پیام اخیر رهبر معظم انقلاب به حجاج و تأکید بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا، به دلایل عدم تشکیل چنین کمیته‌ای پرداخت و گفت: عدم تشکیل چنین کمیته‌ای پس از وقوع فاجعه دردناک منا طی یک سال گذشته دلایل مختلفی داشت از جمله اینکه دولت عربستان سعودی هیچ علاقه‌ای به اینکه گروه تحقیق تشکیل شود، ندارد.

وی افزود: البته آل سعود در همان زمان اعلام کرد که گروهی را برای پیگیری این مسئله تشکیل خواهد داد، اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته و یا اگر گروهی تشکیل شده هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته و گزارشی در این رابطه اعلام نشده است که این مسئله نشان می‌دهد که آنها پنهان‌کاری می‌کنند.

مهتدی همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر سرنوشت جهان اسلام و مسلمین هیچ اهمیتی برای محافل بین‌المللی ندارد؛ علاوه بر این، شخصیت‌ها و گروه‌های سعودی از طریق پرداخت رشوه مانع از فعال شدن محافل بین‌المللی در رابطه با فاجعه منا شدند.

وی با اشاره به عملکرد جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری فاجعه منا گفت: معتقد هستم کوتاهی‌هایی در این رابطه صورت گرفته، چرا که ما از همان ابتدا می‌توانستیم از طریق محافل و دادگاه‌های بین‌المللی به پیگیری این فاجعه بپردازیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: ما حقوق‌دانان بین‌المللی خوبی داریم؛ در اروپا نیز حقوق‌دانانی هستند که بر روی مسئله حقوق بشر بسیار حساس هستند و می‌توانستیم با استفاده از این ظرفیت‌ها و تشکیل گروهی متشکل از وکلای ایرانی و غیرایرانی، این مسئله را به عنوان یک قتل عام و اقدام ضد بشری در محافل بین‌المللی دنبال کنیم.

وی یادآور شد: بسیاری از حقوق‌دانان و علاقه‌مندان مسئله حقوق بشر در اروپا در رابطه با قتل‌عا‌م‌هایی که اسرائیل در نوار غزه انجام داده را پیگیری کرده‌اند و این مسئله نشان می‌دهد که ظرفیت برای پیگیری این پرونده نیز وجود دارد.

مهتدی تصریح کرد: گرچه لابی‌های سعودی، صهیونی و آمریکایی مانع از به نتیجه رسیدن پرونده منا می‌شد، اما نفس پیگیری این پرونده در محافل بین‌المللی و موج رسانه‌ای که در پی آن به وقوع می‌پیوست بسیار مفید بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس اظهارات شهود فیلمی ساخته و در شبکه‌های مجازی قرار داده شده است، اما باید این دلایل برای دادگاه‌های بین‌المللی جمع می‌شد، نه صرفاً برای اطلاع شهروندان خودمان؛ چرا که شهروندان خودمان مطلع هستند و نیازی به قانع شدن ندارند.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین